Az Africa Eco Race magyar résztvevőjének Scania versenykamionja minden kritériumnak megfelelt, így a Kovács Miklós pilóta, Czeglédi Péter navigátor és Tóth Tamás vezető szerelő alkotta trió 402-es rajtszámmal vághat neki a viadalnak. A kalocsai egyletre komoly kihívás vár a tizenegy szelektív szakaszból álló, január 9-én, Dakarban befejeződő futamon, a kamionos kategóriában ugyanis gyári támogatású Kamaz, Tatra és több MAN is csatába száll a végső sikerért.
„Tavaly keserű érzésekkel jöttünk-mentünk ugyanitt, mert az új kamion építése miatt nem tudtunk elindulni a futamon. Most szerencsére azért vagyunk itt, hogy versenyezzünk, az egész csapat lázban ég és már nagyon várjuk a rajtot. Nagyszerű érzés volt, hogy a versenytársak többsége kitörő örömmel üdvözölt bennünket, jó volt újra találkozni velük, hiszen az Africa Eco Race mezőnye olyan, mint egy nagy család. Tudjuk, hogy nagy menet vár ránk, de a tőlünk telhető legjobbat fogjuk nyújtani” – nyilatkozta a Qualisport pilótája, Kovács Miklós.
Nyitónap versenyzés nélkül Marokkóban
Váratlanul mozgalmasra sikeredett az ötödször megrendezett Africa Eco Race első napja, pedig a mezőny zöme egyetlen kilométert sem tett meg – legalábbis versenyben. A legnagyobb afrikai tereprali-összecsapás nyitánya a versenyzésen kívül mindent megadott, ami a fekete kontinensen rendezett futamokat egyedivé teszi. Amikor a spanyolországi Almeriából némi késéssel indult útnak Marokkó partjai felé a járműveket szállító két hajó, még nem tűnt vészesnek a helyzet. Akkor már igen, amikor a tengeri monstrumok a vártnál is sokkal nagyobb csúszással futottak be a kikötőbe, az pedig végképp megpecsételte a helyzetet, amikor az útlevél- és vámvizsgálatnál is borzalmas tumultus, kész őrület alakult ki.
Mivel az ügyintézés túlságosan hosszúra nyúlt, René Metge versenyigazgató döntése értelmében az első, 245 kilométeresre tervezett szelektív szakaszt csak a kikötőből elsőként szabaduló motorosok kezdték meg, s nekik is csak az első ellenőrző pontig tartott a száguldás. Az autósok és kamionosok összekötő szakaszként tették meg az első táborig, Boutnibig vezető több mint 500 kilométert. A váratlanul mozgalmas, de versenyzés nélküli nyitónap után december 30-án, vasárnap már az autós-kamionos mezőny is akcióba lendült a 2013-as Africa Eco Race-en. A viadalon egyedüli magyar egységként startoló kamionos csapat, a Qualisport visszafogottan, problémamentes nappal indította a legnagyobb afrikai futamot. Miután szombaton az autós és kamionos mezőny a kikötői mizéria miatt csak összekötő szakaszt teljesített, elmaradt a bemelegítés, így vasárnap egy 409 kilométer hosszú, klasszikus dakaros menettel vette kezdetét a maratoni összecsapás érdemi része. A mezőny Boudnibból Tagounite-ig száguldott, a változatos szelektíven gyors és lassú, sziklás és dűnés részek váltották egymást.
A kategóriában a 3. helyet érték el 5 óra 46 perc 1 másodperces idővel, ami az autós-kamionos összesítésben a 13. pozícióra volt elegendő. A legjobb kamionos egyébként a Kamaz gyári csapatának üdvöskéje, Anton Shibalov volt, míg a kategória 2. idejét az MAN-nel versenyző portugál pilótanő, Elisabete Jacinto repesztette. „Bár mindhárman nagyon lelkesek vagyunk, kissé vissza kell fognunk magunkat, mert ilyen hosszú versenyen még nem szerepeltünk a májusban elkészült új Scaniával. Az első 100-150 kilométeren picit bekezdtünk, de nem akartunk rögtön az elején komoly hajszába bonyolódni. Ez a stratégia korábban is kifizetődött, remélhetőleg most sem lesz másként. Egyébként nagyon jó érzés volt hosszú idő után újra Afrikában hajtani, imádjuk ezt a terepet. A hangulatunk jó, készülünk a folytatásra” – nyilatkozta a Qualisport pilótája, Kovács Miklós. Czeglédi Péter hozzátette: „Vérbeli Dakar-szakasz volt a mai, minden megvolt a 409 kilométerben, ami ehhez kellett. Mentünk sziklás részeken, tempós szakaszokon, de megjártuk Merzouga legendás dűnesorát is. Első nekifutásra kemény volt a hosszú szakasz, de túl vagyunk rajta. Jöhet a folytatás!”
Kemény menettel zárult a 2012-es év
A szervezők a szombatinál jóval nehezebb menetet írtak elő a résztvevőknek, az útvonal ezúttal is komoly kihívásnak bizonyult. Marokkó és Algéria határán, például Chegaga híres-nevezetes dűnesorán, az Iriki-tó kiszáradt medrében és egyéb, klasszikus terepralis helyszíneken kanyargott a karaván, amelyet alaposan megdolgoztatott a napi penzum. Az afrikai terepen most először szereplő új Scaniával a Qualisport triója, Kovács Miklós pilóta, Czeglédi Péter navigátor és Tóth Tamás vezető szerelő 6 óra 13 perc 8 másodperc alatt teljesítette a távot, amivel a 4. pozícióban zártak a Kamaz gyári csapatának fiatal tehetsége, a szombati napot is domináló Anton Shibalov, valamint az MAN-nel versenyző portugál Elisabete Jacinto és a Tatra kiválósága, az előző két futamot megnyerő Tomas Tomecek mögött. A magyar egység a napi eredmény után továbbra is 4. a kategóriában, míg az autós-kamionos összesítésben két helyet veszítve a 15. pozícióban állnak.
„Rázós napunk volt, ismét alaposan megdolgoztattak bennünket. A terveinknek megfelelően visszafogottak vagyunk így az elején, ráadásul fontos hangsúlyozni, hogy az új kamionnal először versenyzünk Afrikában, ezért a megfelelő beállítások feltérképezésére is nagy figyelmet kell fordítanunk. A folytatásra reméljük a legjobbakat! A szervezők ma este egy kisebb grillpartival kedveskednek a versenyzőknek Szilveszter alkalmából, de nem lesz felhőtlen egyikünk mosolya sem. Tegnap késő éjjel kaptuk a hírt, hogy egy belga autós versenyzőtársunk a szelektív szakasz után, az összekötőn szívinfarktust kapott és meghalt. Együtt érzünk a családjával, az értünk otthonról szorítóknak pedig boldog, sikerekben gazdag új esztendőt kívánunk!” – nyilatkozta a Qualisport pilótája, Kovács Miklós. Czeglédi Péter, a csapat rutinos másodpilótája hozzátette: „Azt, hogy mennyire kemény volt a mai szakasz, jól mutatja, hogy sokan eltévedtek, többen pedig balesetet szenvedtek. Nekünk szerencsére jól alakultak a dolgaink és ahogyan Miklós is említette, ez egy vérbeli versenykamion, amelyből csak a helyes beállításokkal hozhatjuk ki a legjobbat. Ezen dolgozunk, s arra törekszünk, hogy ne hibázzunk a folytatásban sem.”
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért