Hétvégén a Formula-1 történetének első Török Nagydíját rendezik Isztambulban. Az egyszerre két kontinensen elterülő ország a 26., amely a száguldó cirkusz 1950 óta íródó történelmének során futamot rendezhet, a vadonatúj Istanbul Park Circuit pedig a 69. pálya a históriáskönyvben.
A ringet napjaink aacheni illetőségű sztárépítésze, a sokat foglalkoztatott Hermann Tilke tervezte, az ő asztalán született meg a malajziai, a bahreini és a kínai aszfaltcsík rajza is. Az isztambuli Park Circuit 5340 méter hosszú, s a szervezők szerény jellemzése szerint a spa-franchorchamps-i pálya “feljavított, modernizált” változatát tisztelhetjük benne. Mumtaz Tahincioglu, a Török Autó- és Motorsport Szövetség elnöke ennél óvatosabban fogalmazott, ő úgy látja, “az új ring a belga, a magyar és a brazil helyszínek keveréke”.
Az biztos, hogy a más néven Otodromként emlegetett isztambuli “aréna” főleg közepesen gyors kanyarokból áll össze, szélessége viszont hatalmas (12,5-21,5 méter), így minden bizonnyal számtalan ponton lehet majd előzni rajta. A létesítményt közel két évig építették, a munkafolyamatot 2003. szeptember 10-én kezdték meg. Érdekesség, hogy az aszfaltcsíkon (csakúgy, mint Imolában és Interlagosban) az óramutató járásával ellentétes irányba kell majd haladnia a versenyzőknek, összesen hat jobb- és nyolc balkanyaron keresztül. A szintkülönbség nagy, e tekintetben is Spához, valamint a régi A1 Ringhez lehet hasonlítani. A pálya százezer néző befogadására alkalmas, a premierre azonban a magas, nem kifejezetten a török fizetésekhez szabott belépőjegyárak miatt mindössze ötvenezer embert várnak.
Új pályáról lévén szó, a pilóták mindegyikének ismeretlen lesz, a pénteki és szombati szabadedzéseken kell a lehetőségekhez mérten a legjobban megtanulniuk. (Jelenleg videójátékokon gyakorolnak, Giancarlo Fisichella meg kapott egy dvd-t, amelyen teherautóból készült fényképeken tanulhatja a vonalvezetést. Fernando Alonso PR-látogatáson járt már a török fővárosban, csakúgy, mint Ralf Schumacher, Jenson Button és David Coulthard.) Az aszfalt minőségére nem lehet panasz, ahogy illik, tükörsima, egyedül a tapadással lehet gond, hiszen versenyt még nem futottak rajta, így nincs “legumizva”.
Az Otodrom legizgalmasabb pontjának talán a közel 180 fokos 8-as kanyar ígérkezik, amellyel még a tervező Tilke szerint is meggyűlhet a pilóták baja. “Nagy kihívás lesz számukra, hogy megtalálják az ideális ívet” – nyilatkozta Tilke. “Ha sikerül nekik, közel padlógázzal süvíthetnek át rajta, ha viszont nem, időt veszítenek, mert korrigálniuk kell majd.” Ezután egy könnyebb, két hosszú egyenesből álló szektor következik, amelynek végén 320 km/h körüli sebességet érhetnek el az autók. Itt különösen sok előzésre lehet számítani, a köridőket 1:20 köré várják a szakértők.
Nem csak a pilóták, a csapatok számára is ismeretlen terep Törökország, összehasonlítási alapjuk nincs, csupán egy adatokkal teli CD-ROM segítségével tudtak felkészülni a viadalra. Ugyanezt a lemezt kapta a Michelin és a Bridgestone is, a franciák első elemzése szerint a pálya nagyon tömören aszfaltozott, amitől különösen sötét a színe. Ennek egyébként mellékhatása, hogy a fizika törvényei szerint rengeteg napfényt nyel el, ami különösen magas aszfalthőmérsékletet okozhat. Az Istanbul Park Circuit a centrumtól 75 kilométerre terül el, ázsiai földön, előbbiek szempontjából azonban lényegesebb, hogy napos, meleg időjárásra lehet számítani.
Tudni kell még, hogy a verseny szervezésében és lebonyolításában magyar szakemberek is oroszlánrészt vállalnak, a Frank Tamás és Gerstl Péter nevével fémjelzett Ostermann Forma-1 Kft. a viadal főtanácsadója. Tavasszal Törökországban járt két szakember, akik három héten át 600 versenybírót képeztek ki, s vizsgáztattak le. Bernie Ecclestone megbízásából a magyar cég felügyeli szinte a teljes munkát, a jegyeladástól a marketingen át a verseny szervezéséig.