Idén minden idők leghosszabb Forma-1-es szezona elé nézünk, így lehetséges, hogy alig kezdődött el a szezon az Ausztrál Nagydíjjal, máris itt a malajziai futam a hétvégén. A csapatok Ausztráliából azonnal Malajziába repültek, hogy a 2012-es világbajnokság második és egyben időjárás szempontjából legkiszámíthatatlanabb futamára felkészüljenek. Bár az időjósok esőt jósolnak a hétvégére, a csapatok mérnökei mégsem ezzel, hanem a nagy forrósággal foglalkoznak többet. A nagy hőség miatt ugyanis meg kell oldani a versenyautók extra hűtését. Az autókat a szerelők próbálják meg felkészíteni erre a kemény tesztre. A melegben különösen a motornak és az abroncsoknak jut nagy szerep. Utóbbiak még gyorsabban kopnak majd a maláj forró aszfalton, mint Ausztráliában.
Az eső szerepét azonban botorság lenne lekicsinyleni Malajziában. 2009-ben 31 körösre kellett rövidíteni a futamot mivel hatalmas eső szakadt a pályára és mikor járhatatlanná vált a pálya, félbeszakították a versenyt. 2010-ben az időmérő edzést nehezítette csak eső, de annak az eredménye nagyba beleszólt a verseny végkimenetelébe. 2011-ben viszont száraz időben zavartalanul zajlott a futam.
Nagyon kiszámíthatatlan az időjárás a forró-párás Malajziában. A hőmérséklet 32-40°C között mozog, míg a levegő páratartalma megközelíti a 80%-ot. Ez emberre és gépre egyaránt nagyon nagy terhet ró. A pilóták ezért amint megérkeznek a helyszínre azonnal elkezdenek tréningezni, vagy éppen a tengerparton pihenve próbálnak akklimatizálódni. Sokan a konditeremben izzasztják magukat, hiszen jobb kondícióval jobban átvészelhető az extrém körülmények között tartott futam.
A melbourne-i egy utcai pálya volt, viszont a malajziai már egy versenyzésre épített aszfaltcsík. A malajziai pálya nagyon különböző az ausztráltól és kihangsúlyozza az autók különböző dinamikai minőségét, főleg a hosszú és gyors kanyarokban. Emiatt itt jobban érvényesülhet majd a DRS az autókon és a sokszori kerékcserék is megkeverhetik a mezőnyt.
Az Ausztrál Nagydíjjal beigazolódtak a téli tesztek eredményei. A McLaren és a Red Bull volt várható a tabellák tetejére, s a McLaren tűnt a meglepetésistállónak. Amellett, hogy a wokingiak autója a mezőny egyik legszebbje, még gyors és megbízható is. A McLaren csapatfőnöke, Martin Whitmarsh, szerint ráadásul Szepangban még gyorsabbak lehetnek az autók, mint Ausztráliában voltak. Elmondása szerint a barcelonai teszteken a gyors kanyarokban nagyon jól teljesítettek az autóik, a Red Bullok csak a lassú részeken verték meg az autóikat. Whitmarsh szerint a Mercedes is erősebb lesz Malajziában, mint az elmúlt hétvégén. Szerinte sokkal nagyobb fenyegetést jelenthet a csapat számukra és sokkal jobb formájukat hozzák a hétvégén.
A Mercedest egyébként sokan támadják szabályosnak nem biztosan mondható hátsó szárnyai miatt. Itt ugyanis a DRS aktiválásakor egy kis rés keletkezik, így növelve az egyenesekben elérhető sebességet. Bár az ez ellen prostestáló Lotus és Red Bull Ausztráliában még nem emelte fel ez ellen a hangját, mostanra már megtették. A Red Bull csapatvezetője, Christian Horner egyébként azon aggódott, hogy nagyon költséges lenne a többi csapat számára lemásolni a Mercedes ötletét, ráadásul miközben ezen dolgoznak lázasan, jövőre már valószínűleg be is lesz tiltva.
Mindeközben Ross Brawn a Mercedes csapatfőnöke szerint ahelyett, hogy az ő autóikkal lenne elfoglalva az egész Forma-1-es paddock, inkább azt kellene megnézni, hogy néhány rivális csapat kipufogó rendszere nem felel meg a szabályoknak. Szerinte azért foglalkoznak az ő csapatával, hogy eltereljék erről a figyelmet. Kíváncsian várjuk a fejleményeket Szepangból.
A hétvégi futam fő esélyese ezúttal is a McLaren és a Red Bull pilótái lesznek. 2011-ben Sebastian Vettel az ausztrál futam után a malájt is megnyerte, viszont a mostani győztes Jenson Button második lett Malajziában. Így nem kizárt, hogy az első két hely ismét e két pilóta között fog eldőlni.
A verseny és a pálya
Az 56-körös Malajziai Nagydíj március 25.-én délelőtt 10-kor, maláj idő szerint 16 órakor veszi kezdetét a szepangi pályán. A pálya hossza: 5,543 km, a teljes versenytáv 310,408 km. A pályarekordot még mindig Juan-Pablo Montoya tartja 2004-ből, ideje 1 perc 34,223 másodperc. A pálya gyors részekből és széles és hosszú kanyarokból áll, így nagyon próbára teszi az autók és pilóták teherbírását. Miután ez a pálya a versenynaptár egyik legszélesebb pályája, sok lehetőséget ad a pilótáknak az előzésre, főleg a hátsó egyenes végén lévő kanyarban. Így nem véletlenül a pilóták egyik kedvence a pálya ezen része. 2011-ben Red Bull-siker született Sebastian Vettel révén. A német pilóta ideje 1:37:39.832 volt. A második helyezett Jenson Button (McLaren) lett. A bronzérmes helyen a BMW-vel versenyző Nick Heidfeld ért célba.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!