A Magyar Nemzeti Autósport Szövetség (MNASZ) és a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) közös erőfeszítéseinek köszönhetően a héten kiosztották az első sportrendszámot. Az autósport, azon belül a rallye és a terep-rallye szakág bizony nehéz helyzetbe került, miután az úgynevezett próbarendszámok kiadatásának körülményeit az állam megszigorította, így a versenyautók közutakon való közlekedése – ha minden jogszabályt szó szerint betartaná mindenki – szinte lehetetlenné vált. Az MNASZ elnöksége már tavaly márciusban úgy döntött, hogy a helyzet megoldása érdekében az NKH-val összefogva megteremti a sportrendszám magyarországi bevezetését. Természetesen ez nem ment egyik napról a másikra, hiszen mindennek meg kellett teremteni a jogi szabályozási hátterét. A folyamatos egyeztetések után 2012 novemberében jött el az idő arra, hogy Wirtmann Ferenc Historic kategóriában versenyző Zsigulijára felkerüljön az első sportrendszám hazánkban. „Mindig fura, ugyanakkor jó érzés, ha valamiben első az ember, ugyanis az ő neve általában fennmarad a históriás könyvekben. Jómagam három versenyautót üzemeltetek, és az OT-s illetve egy normál rendszámú autó mellé most már van a sportrendszámom is. Hogy ez valóban beváltja majd a hozzá fűzött reményeket, azt még nem lehet megmondani, a gyakorlatban mindez kiderül” – állította az immár SP 00-01-es sportrendszámmal rendelkező Zsiguli tulajdonosa.
Az NKH szakemberei elmondták, a sportrendszám megjelenése előtt hatósági szempontból nehezen voltak kezelhetőek a versenyautók, amelyek a közúti forgalomban is részt vettek. „Egy sportjármű kialakításában és tulajdonságaiban is eltér a hagyományos járművektől, ezért vizsgálatuk során a hatóság gyakran találkozott olyan esettel, amikor az eltérő kialakítás miatt nem minden felelt meg a hatályos jogszabályi környezetnek. Az MNASZ-szel együttműködve a Nemzeti Közlekedési Hatóság is részt vett a jogi szabályozás előkészítésében. Az egyeztetések során olyan eljárás kialakítására törekedtünk, hogy a közlekedésbiztonsági szempontok szem előtt tartása mellett, az ügyfelek részére egy rugalmasabb, egyszerűbb eljárást dolgozzunk ki a versenyjárművek számára. Remélhetőleg a jövőben az érintett járműkör a “Sport” rendszámot fogja választani, mint legegyszerűbb, erre a járműcsoportra kialakított lehetőséget” – olvasható a Hivatal közleményében.
Egy biztos, ez a rendszer megkönnyíti majd a rallye és a terep-rallye szakágban versenyzők dolgát, ráadásul biztosítási szempontból is mindenképpen előnyös a sportrendszám igénylése. „Az új sporttörvény érvénybe lépése rengeteg feladatot rótt és még ró ránk az elkövetkező időszakban. Megerősítettük a legális, MNASZ által szervezett versenyeket, ugyanakkor a rendőrséggel, az erdészettel és a Magyar Közúttal összefogva folyamatosan fellépünk a kalózrendezvények ellen. Ezen kívül az autósport kifehérítése és a rend megteremtése céljából immár bevezettük az úgynevezett sportrendszámot a Nemzeti Közlekedési Hatóság támogatásával.
„A Hungaroringen található Groupama Garancia Vezetéstechnikai Centrumban terveink szerint létrehozunk egy vizsgabázist, amely kiválóan alkalmas lehet arra, hogy a sportrendszámok kiadásához szükséges hatósági felülvizsgálatokat és a sportszakmai feltételek vizsgálatát egy helyen végezhessük” – fogalmazott Gyulay Zsolt, a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója, az MNASZ elnöke. A honi szövetség első embere elárulta, aki sportrendszámot igényel, az ezzel együtt ideiglenes forgalombantartási engedélyt kap, és a sportrendszámmal rendelkező autó egy évben 90 napon keresztül közúton is közlekedhet a forgalomban. Aki ilyen autóval közlekedik, annak minden esetben indítási naplót kell írnia, mert csak így közlekedik a jogszabályoknak megfelelően. „Ez a kilencven nap egyrészt felöleli, sőt bőven meg is haladja azoknak a napoknak a számát, amelyet versenyzéssel, teszteléssel, illetve a különböző helyszínekre való eljutással a közutakon töltenek ezek a versenyautók. Ám csak így lehetett a biztosítókkal megegyezni, így válhatott vállalható összegűvé a sportrendszámmal rendelkező versenyautók kötelező biztosítása. Már most hallottam olyan véleményeket, hogy azok az autók, amelyek korábban a regisztrációs díj megúszása miatt próbarendszámokkal közlekedtek, majd most sportrendszámot fognak igényelni. Mindenkit megnyugtatok, hogy nagyon szigorú szabályoknak kell megfelelnie azoknak az autóknak, amelyek ilyet igényelnek. Például mindenképpen bukócsövesnek kell lennie, és a személyautók esetén kettő, míg a kamion esetében három személy szállítására legyen kizárólag alkalmas” – jelentette ki Gyulay Zsolt. Az MNASZ elnöke hozzátette, bízik a rendszer sikerében, és már most örömmel közölte, az első sportrendszám kiadását követően jelentős igény mutatkozik az újításra, folyamatosan érkeznek az igénylések.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért