Hogy megy az olasz?
Tanulom, de nagyon nehéz – felelte a négyszeres Formula–1-es világbajnok Sebastian Vettel, aki a Ferrari Racing Days-hétvégéjére érkezett a Hungaroringre. – Elég sokat megértek, ám keveset beszélek.
Jó féléve a Ferrari pilótája már, otthonosan érzi magát?
Az előző nem volt egyszerű idény, de idén már idén van, én pedig újrakezdtem más helyen. Jól érzem magam, az első naptól kedvesek, befogadóak és segítőkészek voltak a munkatársak, az olyan rendezvényeken, mint amilyen a Ferrari Racing Days pedig elképesztő a hangulat. Amikor húsz-harminc különböző Ferrari felsorakozik, és érezni a szenvedélyt, akkor jön rá az ember, hogy mit jelent a Ferrarihoz tartozni. Sok szempontból valóra vált álom az átigazolásom.
Milyen a valóság ahhoz képest, amit elképzelt Maranellóról?
Mindenki professzionálisan dolgozik, ugyanakkor mindig lehet fejlődni, én is tanulok valamit minden nap. Kicsit más a mentalitás, kicsit más a dolgok megközelítése, van, ami nagyon jó és van, amin még lehet javítani, de azért vagyunk, hogy a Ferrari visszajusson a csúcsra. A Ferrari és a Shell szoros együttműködéséről például már azelőtt tudtam, hogy átszerződtem volna. Korábban is úgy gondoltam, hogy ezt a párost nehéz felülmúlni, most pedig már látom is, hogy micsoda munka folyik a színfalak mögött. Ezt az emberek kívülről nem érzékelik, még a pályáról sem annyira látni, de a szakemberek keményen dolgoznak, hogy növeljék a teljesítményt, miközben a megbízhatóságra is ügyelniük kell. A modern korban ez nagyon fontos, mert nem sok mindent lehet és szabad tenni a nagyobb teljesítmény érdekében, úgyhogy a Shell-féle együttműködésen még fontosabbá válnak.
A pályára telepített laboratórium segít?
Igen. Természetesen a munka nagyja távol, a gyárakban zajlik, ám a helyszínen is tudnunk kell, hogy az üzemanyag tökéletes-e, hiszen az előírások miatt sem engedhetjük meg, hogy beszennyeződjön például. Be kell tartanunk az FIA szabályait, meg kell bizonyosodnunk arról, hogy az üzemanyag megfelelő. Mindennek a tetejébe a legjobb teljesítményt kell kinyernünk, miközben a legtovább szeretnénk használni a motort, hiszen egy szezonban csak négyet használhatunk, következésképp a megbízhatóság is fontos. Ehhez kell a jó üzem- és kenőanyag.
Talán e túlszabályozottság miatt tartják, hogy manapság a versenyzés sem olyan szórakoztató már.
A versenyzés a legjobb része a munkánknak. Sokat beszélünk az autókról, a szabályok korlátozta fejlesztésekről, de a versenyzéshez ugyanaz kell, mint régen kellett. Pilótaként nyilván minél gyorsabban akarunk haladni, ezért nem hiszem, hogy lenne versenyző, aki ellenezne némi pluszsebességet, ám ettől még hatalmas feladat megfelelni a kor kihívásainak.
Nem mindegy, mivel nyersz Monzában
Az eredményeket tekintve biztató évet fut, a Maláj Nagydíjat megnyerte, többször dobogóra is állhatott – mit vár a szezon második felétől?
Nagyon keményen dolgozunk, de még nem végeztünk, mert egy csapat előttünk van…
…a Mercedes az idény nyolc futamából hetet be is húzott, ami elég unalmas összképet fest.
Nyilván azon vagyunk, hogy megverjük őket, ám ez cseppet sem egyszerű, mert az egész csomag kiváló: remek az autó, erős a motor és ügyesek a pilóták. Szóval, nem egyszerű előzni, viszont a miénk a legnagyobb csapat, egyre közelebb jutunk, és remélhetőleg hamarosan fordul a kocka, és ezzel az emberek érzékelése is változik.
Tekintve, hogy szerdán lett 28 éves, egy győzelem a következő versenyen, a hétvégi Brit Nagydíjon megfelelő születésnapi ajándék lenne?
Hogyne! Silverstone amúgy is szórakoztató, és papíron feküdnie kéne a kocsinknak, bár alapvetően minden pályastíluson jók vagyunk, mert kiváló az autó. Igyekszünk, hogy el tudjuk vinni néhány fejlesztésünket, aztán bízunk abban, hogy jó versenyünk lesz.
Utána pedig máris a Magyar Nagydíj jön.
A Hungaroringen versenyzést azért is várom, mert Magyarországon imádják a Ferrarit. Kíváncsi is vagyok, hány drukker van valójában, arról nem beszélve, hogy nekem kicsit szokatlan lesz itt pirosban versenyezni. Ehhez jön még, hogy sosem nyertem a Magyar Nagydíjon… A Hungaroring fizikailag nagyon megterhelő, sok a kanyar, viszont kevés és rövid az egyenes. Talán a célegyenes végén, az egyes kanyar és környéke az egyetlen, ahol előzni lehet. Nem egyszerű pálya, ezért kiemelten fontos, hogy az ember jól érezze magát az autóban.
Mogyoród után Spa, aztán Monza következik a naptárban: immár Ferrari-alkalmazottként milyen fogadtatásra számít Olaszországban?
Emlékszem, hogy 2008-ban ott nyertem először, méghozzá Ferrari-motoros olasz autóval, a Toro Rossóval. Amikor később győztem ott a Red Bullal, más volt a reakció, ráadásul kétszer is a Ferrari orra elől happoltam el a vb-győzelmet, aminek a helyiek nyilván nem örültek, ezek után fura volt Monzában versenyezni… Mindenesetre nagyon remélem, úgy alakulnak a dolgok, hogy ismét a dobogóra állhatok majd, Ferrarival biztos nagyszerű volna.
Egy cím is jó, de a több még jobb
Pályafutását tekintve mi a következő feladat?
A Ferrarival akarok világbajnok lenni. Tudom, ez ambiciózus terv, de jó úton járunk, és még ha sokáig is kell mennünk rajta, biztos vagyok benne, hogy sikeresek leszünk.
A csapatfőnöke, Maurizio Arrivabene hangoztatja, hogy jövőre csakis a világbajnokság megnyerése lehet a Ferrari célja – egyetért?
Legalábbis reménykedem benne…
Ferrari-pályafutása végén milyen eredménysorral lenne elégedett?
Már egy vb-t nyerni is különleges érzés lenne, de ha választhatok, nyilván még többet szeretnék, végülis mindannyian ezért küzdünk. Egy időben a Ferrari elképesztően sikeres volt, és azok közül, akik akkor a csapatnál dolgoztak, sokan ma is itt vannak, és azt mondják, egyszerűen csoda volt az a korszak. Ugyanezt a csodát szeretnénk ismét.
Mi a titka annak, hogy a csapattársával, Kimi Räikkönennel ellentétben könnyebben megbarátkozott az idei autóval?
Mindketten jól érezzük magunkat az autóban, a tesztektől fogva ezt mondjuk. Persze, Kiminek kicsit hullámzóbbak az eredményei, de olykor nincs hatásod az eseményekre, csak úgy megtörténnek. Azonban versenyző típus, és ahhoz kétség sem férhet, hogy tehetséges és gyors, úgyhogy biztos vagyok abban, hogy az év második felében is le akar majd győzni, ahogy én is őt – ez egy ilyen szakma –, és így segíthetjük a csapatot is.
Köztudottan jóban vannak civilben is, szeretné, ha ő maradna a csapattársa?
Erről nem nekem kell határoznom. Nem ismerem a szerződése részleteit sem, csak azt tudom, hogy keményen dolgozik.
Újságírókkal beszélgetni, sokat aludni
Mi a legkevésbé élvezetes része az F1-es munkának?
Az újságírókkal beszélgetni. Nincs különösebb gond ezzel sem, de azért vannak dolgok, amiket imádok, és vannak, amiket kevésbé – ez persze igaz az élet sok területére. Az viszont biztos, hogy a szurkolókkal szívesen töltöm az időmet.
Mit csinálna az F1-ben, ha nem pilóta lenne?
Hát csapatvezető tuti nem lennék. Szerelő, esetleg. De ők meg nagyon sokat dolgoznak, alig marad idejük az alvásra, én viszont szeretek aludni. Úgyhogy talán részmunkaidőben…
MIKE EVANS, a Shell Formula–1-es projektvezetője
„Nagyon jó látni, hogy Sebastian is a mi csapatunk tagja. Felbecsülhetetlen az a visszajelzés, amit egy négyszeres Formula–1-es világbajnok ad az autóból, illetve a teljesítmény, amit kinyer a motorból. Számunkra a Ferrari F1-es autója és programja a végső legnagyobb teszt, nagyban hozzájárul az üzem- és kenőanyagaink fejlesztéséhez.”
Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!