Egykor Deutsche Tourenwagen Meisterschaft néven indult, időközben a nagy nemzetköziség jegyében Deutsche Tourenwagen Masters néven futott (megtartva azért a német jelzőt…), újabban meg egyszerűen DTM-ként emlegetik azt a versenysorozatot, amelyben a német prémiumgyártók küzdenek egymással.
Vesztes igazából nincs, hiszen a futamok végén a nemzeti összefogás jegyében mindenki örül, hazai márka áll a dobogó legfelső fokán. Félig-meddig akár magyar bajnokságnak is tekinthető a sorozat, hiszen az Audi (Győr), a Mercedes (Kecskemét) és a gumikat szállító Hankook (Rácalmás) is rendelkezik itthoni gyárral – idén nem, de jövőre már „több, mint valószínű”, hogy a Hungaroringre is ellátogat a bajnokság.
Mi bújik meg a lemezek alatt?
Egyelőre azonban a versenysorozat újraindulása van porondon, az idei évre teljesen új autókat kellett készíteniük a gyártóknak, akik közé visszatért a Formula–1-ből kivonuló BMW is. Nem csupán a négyajtós helyett immár kupé karosszéria a változás, a szabályzat elég sok megkötést tartalmaz, az autókban ötven egyforma alkatrész – köztük a karbon és nagyszilárdságú acél kombinációjával készülő túlélőcella és az abroncsok – van, igazából az aerodinamikával lehet játszani. De annak is csak egy részével, mert például a hátsó szárny megint közös alkatrész. A motor 4,0 literes, 90 fokos hengerszögű V8-as, amelynél hengersoronként egy-egy, 28 mm átmérőjű szűkítőt kell használni.
Sokat változtak a Hankook abroncsok is, amelyek az új karosszériáknak megfelelően nagyobbak lettek. Ez egyrészt látványosabb versenyt garantál, hiszen a nagyobb oldalfalmagasság miatt bátrabban vehetik a rázóköveket a pilóták (amit alaposan ki is használtak a hockenheimi szezonnyitón), másrészt a futamonként kötelező két kerékcsere is melósabb lett. A szerelőknek a nehezebb kereket a kerékjáraton belül mélyebbre kell emelniük – már télen izomerősítő tréningekre jártak az emberek. Nem is nagyon kellett a csapatvezetőknek ösztönözni őket, hiszen a saját versenyükre edzettek. A gumiszállító Hankook ugyanis kitalálta a Best Pit Stop díjat, amelyet a leggyorsabb kerékcserét lebonyolító gárda nyer. A díj futamonként három rekesz sör! Az év során legjobb teljesítményt nyújtó csapatnak egy kerti grillpartit fizet a dél-koreai gumigyártó. Hogy mik vannak…
A publikum mindenek felett
Jártam már néhány autóversenyen, így nyugodtan kijelenthetem: a német szervezésű DTM a rajongókért van. Lényegében egy szabad perc nem volt a versenypályán a hétvége során, ha éppen nem valamelyik edzést vagy betétfutamot tartották, akkor veterán versenyautók (külön-külön az Audi, a BMW és a Mercedes legendái) köröztek, a Mercedes például azzal emlékezett meg Nico Rosberg történelmi F–1-es futamgyőzelméről, hogy a fiatal pilótát az 1955-ös győztes Formula–1-es autóval küldte körbe a pályán. Az esetleges szabad öt perceket autós kaszkadőrshow-val töltötték meg.
Elméletileg a paddock részbe külön belépő kellett volna, de ennek meglétét nem ellenőrizték, azaz végig szabad bejárás volt a kamionok közé, amivel éltek is az autogramra vadászók. A versenyzők türelmesen körmölték aláírásaikat, aki netán elszalasztotta volna egyik-másik kedvencét, az több hivatalos autogramosztáson pótolhatta mulasztását. Aki nemcsak kamionokat, hanem autókat is akart nézni, az a VW Scirocco Kupa, a Formula 3 Euroseries és a Porsche Carrera Cup Deutschland versenyautóinak boxait nézhette meg, illetve az Audi, a BMW és a Mercedes is elhozta ide legújabb utcai autóit. Nem is beszélve arról a kisebb flottányi elektromos Smartról, amelyeket a Mercedes versenyautók dekorációjával láttak el.
A jó hangulathoz hozzájárult még az is, hogy a hockenheimi verseny hétvégéjén, szombaton volt az első kánikulai nap Németországban az idén, így nem csoda, hogy a remélt 100 000 helyett több mint 120 000 néző látogatott el a DTM szezonnyitóra – ez meghaladta a legutolsó hockenheimi F–1-es futam látogatottságát. Ilyen nagy érdeklődés közben szinte magától értetődő, hogy a pilóták is mindent beleadtak, és a karosszéria előnyeit kihasználva nem féltek az esetleges érintésektől, aminek leginkább a BMW-k látták kárát. A bajor szerelők egyébként, tartva a kémektől, a boxba visszaguruló autók elejét azonnal letakarták – hiába, ha a pályán mindenki lefényképezhette a kérdéses részeket. A szabályzatban előírt boxkiállások attól lettek igazán izgalmasak, hogy a pilóták nem nagyon akartak fékezni a szűk bejáratnál, így sokan félig a kavicságyban fordultak el – úgyis kereket cserélni mentek, nem izgatta őket a futófelületbe ragadó kavics.
Közös többszörös, avagy egyengumi
Dél-Koreából hozza a Hankook a Ventus versenyabroncsokat a DTM számára, a gyártás Rácalmásra telepítése a kis darabszámok miatt nem lenne kifizetődő. Futamonként 6-7 garnitúra abroncsot használhat a 24 pilóta, ez a rajtpozíciójuktól függ. A BMW belépése miatt a Hankook személyzete is bővült, már több mint harminc szerelő dolgozik a versenyek ideje alatt a boxban. Egy hétvégére négy kamionnal vonul fel a gumigyár, ezekben a műszaki felszerelések mellett 40 tonna abroncs található.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!