Mugellóban az első 5 körben egy hatos csoport viaskodott egymással az élen. Andrea Doviziosóhoz, Casey Stonerhez, Steve Jenknerhez – a német pályafutása első pole pozíciójának örülhetett -, Hector Barberához, Mattia Pasinihez és Roberto Locatellihez előbb Pablo Nieto, majd Alvaro Bautista, míg a 11. körben Mirko Giansanti csatlakozott. A kilenctagú vonat azonban nagyon hamar szétszakadt, Bautista elesett, Jenkner és Pasini pedig nem tudta a többiek iramát. A megmaradt hatos bolyból aztán hárman pórul is jártak – a dobogóért csatázó Nieto elfékezte magát, Dovizioso az utolsó kanyarból túl vehemensen gyorsított ki, így csak negyedik lehetett. Locatelli viszont hibátlan volt és 1999 valamint 2000 után ismét nyert Mugellóban. Barcelonában a rajttól egy ötös csoport lépett el. Locatellihez, Doviziosóhoz, Jenknerhez, Bautistához, Stonerhez azonban elég hamar felzárkozott Marco Simoncelli és Jorge Lorenzo is. A hetes élbolyban Mugellóhoz hasonlóan Jenknernek megint gyors volt a tempó, ellenben Nietónak megfelelő volt az iram és ő foglalta el a német helyét. A leglátványosabb felzárkózást azonban nem Nieto, hanem honfitársa Barbera mutatta be. Barbera, akinek a felvezetőkörben alig akart beindulni a motorja, nagyon rosszul rajtolt, ráadásul Simone Corsi majdnem magával rántotta a bukása közben. A spanyol a 23. helyezett volt az első körben, de a 16. körben már az első helyért csatázott. Barbera megérkezésével pedig felgyorsultak az események. Locatelli bukott, Simoncelli elfáradt, az utolsó körben pedig már csak Dovizioso próbálta meg tartani Barberát. Ami nem sikerült, hiszen 16 századmásodperccel, azaz kb. 70 centivel a spanyol nyert. A két magyar közül Talmácsi Gábornak sikerült jobban a két gyors pályán megtartott nagydíj. Talma Mugellóban a 13. lett, azaz megszerezte az idei első pontjait, amelyek a Malaguti első vb-pontjai voltak az Olasz GP történetében. Talma teljesítménye különösen azért szenzációs, mert a Malaguti a leggyengébb a mezőnyben. Mindez Barcelonában már ki is jött: honfitársunk a 17. lett. Tóth Imre Apriliája ellenben elég ütőképes, amit az bizonyít a legjobban, hogy két elrontott rajt után a pilóta látványosan felzárkózott. Mugellóban épphogy lecsúszoszott a pontról, míg Barcelonában a 19. lett azt követően, hogy az első körökben hátulról nekimentek.
Nyerni is tudnak
Sebastian Porto és Randy de Puniet számára nem éppen jól indult a vb. De Puniet-t mindenki elkönyvelte az örök másodiknak, míg az argentinról az a vélemény alakult ki, hogy nem képes megfelelően koncentrálni és rendre hibázik az élen. A két apriliás azonban megcáfolta a róluk kialakult képet. Porto magabiztosan győzött az Olasz GP-n, de Puniet pedig megnyerte az idei legizgalmasabb párbajt Daniel Pedrosa ellen. Mugellóban nagyon jó előjelekkel várhatta a versenyt Porto, hiszen övé lett az első rajtkocka, a viadalon azonban nagyon sokáig kétséges volt az elsősége, Pedrosa és de Puniet ugyanis folyamatosan ott loholt vele az élbolyban. De Puniet és Porto szereplése nem volt meglepetés, mivel apriliások lévén számukra hazai pályának számít Mugello – a Firenzéhez közeli aszfaltcsík az Aprilia tesztpályája -, azonban Pedrosa motorozása igazi szenzáció volt. Az ok: csak a 7. legjobb volt a spanyol a csúcssebességet illetően. Pedrosa pedig biztos, hogy az utolsó méterig küzdött volna a győzelemért, ám pechére az első gumija öt körrel a cél előtt túlságosan is elkopott, így látványosan lemaradt az apriliás duótól. De Puniet és Porto az utolsó kanyarig csatázott egymással, amikor a francia gépében leállt az egyik henger. De Puniet teljesen lelassult, aminek köszönhetően Pedrosa a második, míg Manuel Poggiali a harmadik lehetett – a címvédő számára ez volt az idei első érem! A Katalán Nagydíjon is hármas csatára lehetett számítani, de Toni Eliasnak a 7. körtől kezdve már túl gyors volt de Puniet és Pedrosa irama. Pedrosa Mugellóhoz hasonlóan megint a fordulókban volt félelmetes, míg de Puniet inkább az egyenesekben volt gyors. A fej-fej melletti csatában mégsem csupán a motorerő döntött, hiszen de Puniet mindig “válaszolt” Pedrosának, s a francia – ugyanúgy, mint tavaly – megnyerte a barcelonai derbit. A 2003-as vb első két helyezettje, Roberto Rolfo és Manuel Poggiali megint leszerepelt. Rolfo már az idei második bukásánál tart, míg Poggiali harmadszorra lett esés miatt nullpontos. A két motoros között mégis óriási a különbség, hiszen Rolfo bukását éppen Poggiali okozta, miután elnézett egy féktávot.
Háromból három
Rossi Mugellóban egyből el akart húzni a mezőnytől, amely nem sikerült, hiszen a 4. körre felzárkózott mellé Max Biaggi, Marco Melandri, Makoto Tamada, Nicky Hayden és a katasztrófálisan rajtoló Sete Gibernau is. A hatos boly két kör után négy fősre olvadt: Melandri lemaradt, míg Hayden elesett. Az élboly ezután háromtagú lett, mivel Biaggi leszakadt a Rossi, Tamada, Gibernau alkotta triótól. A trió csatározása azonban sajnálatos módon egycsapásra háttérbe szorult. A Bridgestone gumikat használó kawasakis Shinya Nakano hátsó abroncsa a célegyenesben felrobbant és csak a csodának tudható be, hogy kisebb zúzódásokkal megúszta a 300-as tempó feletti horror-bukást. Aztán egy körrel később is egy Bridgestone hátsó gumi volt a főszereplő, Tamada azonban kivédte a bukást. Az élen ezután Rossi-Gibernau párbaj alakult ki, amelyet sajnos eső miatt idő előtt leintettek, miközben az olasz haladt az első helyen. Rossi azonban az idén életbe lépett új szabály miatt ekkor még nem nyerte meg a versenyt. Az eredeti távból hátralévő körökre a leintés sorrendjének ismételt rajtfelállásával új viadalt indítottak, ám a pálya egyes részei vizesek, míg más részei szárazak voltak. A felemás körülményekhez nagyon sokan nagyon jól alkalmazkodtak. Barros, Ruben Xaus, Troy Bayliss, Loris Capirossi és Shane Byrne is az első helyért küzdött. Egészen a 4. körig. Ekkor Rossi ugyanis robbantott, míg a többiek – elsősorban Gibernau – nagyon későn reagáltak. Gibernau épp ezért bosszúra készült szülővárosában, Barcelonában. Az Olasz GP után – Mugellóban 1,7 másodperccel javította meg Rossi rekordját – a Katalán GP-n is a pole-ból indulhatott, méghozzá úgy, hogy 1,3 másodpercet lefaragott Rossi tavalyi pályacsúcsából. A verseny azonban más volt, Rossi ugyanis egyből támadásba kezdett. Előbb még öten, Biaggi, Tamada, Barros, Melandri és Gibernau próbálták meg tartani a lépést a Doktorral, ám a 4. körben már egyértelművé vált, hogy megint csak Rossi és Gibernau között dölhet el a győzelem sorsa. Biaggi futóműgondokkal küszködött és idén először nem lett érmes, Barros pedig a harmadik helyről bukott. Tamadának megint problémái voltak a hátsó gumijával, amiért kiállt. A suzukis Kenny Robertsnek is gondja volt a Bridgestone-nal, de ő gumicsere után még körhátrányban is visszaállt. Melandri is nagyon lemaradt a éllovas duótól, de ő mégis boldog volt, hiszen 18 verseny után végre megszerezte az első érmét a MotoGP-ben.