A brit AA autósklubhoz köthető a HKAA elnevezésű szervezet, amely 2018-ban ünnepli száz éves fennállását. Noha a Kínához tartozó Különleges Gazdasági Övezetben nincs nagyon hely versenyzésnek, azért jelentős múltra tekint vissza a motorsport – a makaui pályát is a HKAA alakította ki 65 évvel ezelőtt és vagy három évtizeden át működtette is azt, az első kínai versenypályát is a HKAA építtette 50 éve, és azóta is üzemelteti, a városállamban pedig az egykori angol katonai repülőtér betonján havonta egyszer szlalomversenyt rendeznek, a ralikat pedig a kínai néphadsereg területén tartják. Szóval a mostoha lehetőségek ellenére kihozzák a lehető legtöbbet a dologból, ahogy az a Formula E versenyen is látszik.
hongkong2
A HKAA elnöke, Lawrence K. K. Yu már három évvel ezelőtt felvetette az ePrix rendezésének az ötletét, de a helyi kormányzat részéről nem kapott támogatást – nem csoda, akkor még egy évvel a Formula E nyitó évadja előtt voltunk, nem csak a hivatalnokok voltak úgy vele, hogy fogalmuk se volt az egészről. Hosszas tárgyalások, meggyőzések után aztán sikerült megnyerni az ügynek a turizmusért felelős iroda támogatását, akik a szeptember-októberi Sport Hónap rendezvénysorozatba illesztették a Hong Kong ePrix futamot. Véletlen, hogy ez lett a harmadik évad nyitó futama, ez a logisztikának köszönhető: így sikerült a legkönnyebben megszervezni a csapatok utaztatását. Hong Kong nem adott közvetlen pénzügyi támogatást, a területet biztosította (beleértve annak átépítését is az igényeknek megfelelően) és a hivatalok együttműködését. Nagyjából 7 millió euróba került a verseny rendezéséhez szükséges infrastruktúra beszerzése, a védőkerítések, a mobil épületek megvásárlása és felállítása, illetve annak a területnek a megszerzése is, ahol mindezeket tárolják, ha nincs rájuk szükség.

Nem minden pilóta szakított időt a verseny előtti közös hajókázásra
Nem minden pilóta szakított időt a verseny előtti közös hajókázásra

Amíg több világvárosban csak a hírértéke miatt rendeznek Formula E futamot, és a néző amolyan megtűrt rossz – a tévéközvetítésekre koncentrálnak, a kerítések miatt amúgy se látnak sokat a futamból a helyszínen az emberek –, Hong Kongban kétnapos fesztivált rendeznek ez alkalomból. Előre eladták mind a 20 ezer belépőt, még a 2000 euróba kerülő VIP-jegyeket is. Akkora rendezvénysátort építettek, ahol mind a 3000 nagyon fontos személy egyszerre tud szórakozni. Az eVillage területén az elektromos közlekedésről és az új technológiákról – virtuális valóság – tudhatnak meg mindent a látogatók, folyamatosak lesznek a koncertek. Fontos az is, hogy itt tartják meg a világ első villany-túraautó bajnokságának nyitófutamát, amelyen e-Golfokból épített versenyautókkal állnak majd rajthoz helyi versenyzők és hírességek, így a sok látogató nem csak azt látja majd, hogy sok külföldi köröz a pályán, de lesz majd kinek szurkolniuk. Technikai okokból ez a verseny egy 17 perces sprintből áll majd, amit egy villámtöltés követ, majd még egy 17 perces sprint zárja az első fordulót.

Hong Kong szívében alakították ki a Formula E pályát, a nagy sátor a 3000 VIP-vendégé, a kisebbek a csapatok szállásai
Hong Kong szívében alakították ki a Formula E pályát, a nagy sátor a 3000 VIP-vendégé, a kisebbek a csapatok szállásai

Más megközelítéssel kezelik a Hong Kong ePrix versenyt, mint ennek a bajnokságnak a többi fordulóját, vagy akár az F1 ázsiai futamait, ahol a helyiek azt se tudják, kinek szurkoljanak, mert számukra ismeretlen pilóták köröznek a pályán – a szintén városállamban megrendezett Szingapúri F1 Nagydíjat ki is emelte. Ez a jövő, muszáj komolyan venni – mondta a beszélgetés vége felé Lawrence K. K. Yu, aki azzal is tisztában van, hogy akár tiszavirág életű is lehet a verseny. Hong Kongban nincs hely, könnyen lehet, hogy a versenynek helyt adó tengerparti telket értékesítik (a szomszédban már zajlik az építkezés, az e miatt érvényben lévő korlátozások miatt nem okoz akkora felfordulást az útlezárás, mint egyébként), és akkor új helyet kell keresni majd a versenynek. Egyelőre azonban az első Hong Kong ePrix sikeres lebonyolítására koncentrálnak. Azon nem nagyon tudnak változtatni, hogy a trópusi vihar érkezését jelzi előre a meteorológia, heves és nagy mennyiségű csapadékkal.

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!