Ez a versenyhelyszín 2008-ban került be a versenynaptárba, így ez lesz a tizedik éve a Forma-1-ben. Sok új pálya kapott azóta bemutatkozási lehetőséget, de ez az utcai futam még most is különlegesnek nevezhető. Haladva a kor elvárásaival, vagyis azzal, hogy az európai nézők a szokásos kora délutáni időben nézhessék meg a versenyt, esti rajttal, lámpafénynél köröznek az autók. Ez az egyetlen igazi lámpafényes futam a versenynaptárban, hiszen a bahreini és az abu-dzabi futam nappal kezdődik és sötétben ér véget.
A Forma-1 bölcsőjének is nevezhető Európában a rajongók kiélvezhetik ennek az igazán extra futamnak minden előnyét, de a helyszínen lévő versenyzők számára igencsak megterhelő az esti versenyzés. Felborul a bioritmusuk, hiszen az esti kezdés miatt a pilótáknak nappal kell aludniuk, hogy este fitten álljanak rajthoz. A helyszín időjárási kihívásaira készülve Carlos Sainz például szaunában szobabiciklizett, s európai idő szerint hajnalban edzett.
A Marina-öbölben kialakított utcai pálya nehezebben vezethető, mint egy épített pálya. Helyenként elég buckás és Monacóhoz hasonlítva egy kör sokkal hosszabb. A fizikális felkészültségnek is nagy a szerepe itt, hiszen a magas hőmérséklet és a páratartalom sokat kivesz az emberből. A legnagyobb félelmet a csapatok számára azonban az erre a térségre jellemző hirtelen jövő viharos eső okozza. Szerencsére eddig ilyesmivel még nem kellett szembenéznie a mezőnynek verseny közben, de zivatarokat ennek ellenére idén is jósolnak a hétvégére.
A szingapúri futam nem csak az éjszakai fények miatt különleges, hanem amiatt is, hogy a futam kilenc éve alatt összesen négy pilótának sikerült hazavinnie innen a győztes trófeát: Fernando Alonsónak, Lewis Hamiltonnak, Sebastian Vettelnek és tavaly Nico Rosbergnek. Ez az érdekessége valószínűleg továbbra is megmarad a futamnak, hiszen Lewis Hamilton olyan jó formában van, hogy ő a verseny favoritja. Hamilton dolgát segíti, hogy a szingapúri pálya fekszik a Mercedesnek. Ez egy utcai pálya, s a karakterisztikáját tekintve nagyon hasonlít Monacóra és a Hungaroringre. Idén viszont mindkét helyszínen a Ferrari színeiben versenyző Sebastian Vettel nyert. Vettel bizonyára szeretne visszavágni az elmúlt két futamért, amikor is Lewis Hamilton vihette haza a győztesnek járó trófeát. Ha a Mercedes brit pilótája nyerő formáját Szingapúrban is hozza, eléggé elhúzhat az egyéni ponttábla élén, ahová az olasz futam után került fel, idén először.
S hogy mi történt a tavalyi futamon? A Szingapúrban a 200. nagydíján induló Nico Rosberg ért célba az első helyen. Az egész hétvégén kisebb-nagyobb bajokkal küszködő Lewis Hamilton harmadik lett. A mclarenes szendvicsben Daniel Ricciardo ért célba a Red Bullal. Ez a második hely akkor nagyon fontos volt az ausztrál pilóta számára, hisz ezzel bizonyította, hogy tapasztalata és tudása felveszi a versenyt Max Verstappen ifjonti lendületével és bizonyítási vágyával.
Dominóelv
Egy mérvadó Forma-1-es honlap robbantotta a hétvégén a hírt, mely szerint a Renault leszerződik a McLarennel és a Honda a Toro Rossónak szállít majd motorokat. A megállapodás következtében Carlos Sainz a Renault-hoz kerül, akár már idén, az október eleji Malajziai Nagydíjtól kezdve. Pierre Gasly lehet ekkor az utódja a Red Bull fiókcsapatánál. Fernando Alonsóra is nagy hatással lenne ez a hír, hiszen ennélfogva közelebb kerülhet ahhoz, hogy eredetileg ez év végén lejáró kontraktusát több évre meghosszabbítsa a McLarennel. Hivatalos bejelentések még nem történtek, de ha minden így alakul, nagy változások elé nézünk már Malajziában.
Fernando Alonso, mint a négy itt győzni tudó pilóta egyike, egyébként pozitívan nyilatkozott a hétvégi futam helyszínéről: „Szingapúr egy kicsit olyan, mint a Kelet Monacója. Ez egy elbűvölő utcai pálya a város szívében és az atmoszféra hihetetlenül jó. Nehéz – forró és párás, és ez megviseli autókat és pilótákat egyaránt Ennek ellenére nagyon élvezetes itt vezetni: buckás, széles és kihívó, de ha minden klappol, nagyon jó érzés rajta vezetni. Egy jó húzású és nagy tapadású autóra lesz itt szükség, így itt jobb esélyekkel indulunk. Most már csak a megbízhatóságon kell dolgoznunk.” – szögezte le a spanyol pilóta, aki tavaly pontszerző lett itt hetedik helyezésével.
A verseny és a pálya
A szingapúri pálya egy utcai pálya 23 kanyarral. Az óramutató járásával ellenkező irányba halad a verseny. Mivel sok a második, harmadik és negyedik sebességfokozatú kanyar, így az átlagsebesség csak 175 km/óra körül várható. Ebből kifolyólag maximális aerodinamikai tapadással haladnak majd az autók. Utcai pályához képest, ez egy széles, buckás és kacskaringós pálya, ahol bár lehetséges az előzés, de nagyon nehéz.
A Pirelli idén is az ezen a helyszínen már megszokott lágy, a szuperlágy és az ultralágy abroncsok mellett döntött. A három legpuhább gumira a pálya egyedisége miatt volt szükség. Ezek a következők: hosszú a pálya, változó az aszfalt hőmérséklete, valamint embert és gépet egyaránt próbára tevő ez a verseny. Amint lemegy a nap, a pálya hőmérséklete 30°C-on stagnál. Ez nem számít melegnek, mégis általában túlmelegednek a gumik az aszfalton, ugyanis nagy igénybevételnek vannak kitéve a kanyarokban. A kevés egyenes rész pedig nem teszi lehetővé az abroncsok kellő hűtését. Ez érdekes fordulatokat eredményezhet. A 61-körös Szingapúri Nagydíj szeptember 17.-én helyi idő szerint 20 órakor veszi kezdetét (Európában, így nálunk is 14 órakor). A pálya hossza: 5.065 km, a teljes versenytáv 308.828 km. A pályarekordot tavalyról Daniel Ricciardo tartja. Az ausztrál pilóta ideje 1 perc 47,187 másodperc.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!