Cara Tredget, a Shell Ferrariért felelős technológiai menedzsere ismertette, a versenyüzemanyaggal és a motorolajjal kapcsolatos tudnivalókat, valamit az úgynevezett Track Lab (pályalaboratótium) szerepét. Tredget felvezetésként elmondta, hogy a Shell nemcsak üzemanyagot és kenőolajat fejleszt a Ferrarinak, hanem teljes körű analitikai hátteret is biztosít számára valamennyi versenyen. A Shell megközelítőleg 21 000 órában fejleszt a Ferrarival a technológiai partnerség keretében, s minden, a Ferrarikba kerülő üzemanyag és olaj mögött több mint 50 Shell-kutató munkája van szerte a világon.
A Shell V-Power versenyüzemanyag 200 különböző komponenst tartalmaz, amelyek feladata a megfelelő hatékonyság és védelem biztosítása maximális erő és vezethetőség mellett. Egy gázkromatográfiás berendezés azonosítja be az üzemanyag komponenseit, ami annyira érzékeny szerkezet, hogy például a Loch Ness tóban egy csészényi cukornak megfelelő mennyiségű szennyeződést is képes kimutatni.
Elhanyagolhatatlanul fontos szerep hárul a Shell Helix motorolajokra is. Ezeknek öt fő feladatuk van: kenés, tisztítás, hőelnyelés, a súrlódás okozta veszteség minimalizálása és a motor elhasználódásának megakadályozása. Mindezeket versenyenként három Shell mérnök teszteli a Track Lab-ben. Egy hétvégén több mint 40 olajmintát és 30 üzemanyag-mintát elemeznek. A versenyautókban használt Shell fékfolyadéknak is rendkívül tisztának kell lennie. Szinte döbbenetes, de egy emberi hajszálhoz képest 20-szor finomabbra kell szűrni.
Track Laboratory
A fent említett elemzéseket mind ebben a helységben végzik a világbajnokság összes versenye alatt. A Track Lab-ot már szerdán elkezdik kiépíteni, amit a kamionok megérkeztek. A nap folyamán berendezik a laboratóriumot és tesztelik a műszereket. Csütörtökön már üzemanyag-mintát vesznek a Carlotta-ból (ez az a műszer, amellyel üzemanyagot lehet az autókba pumpálni és kiszivattyúzni a garázsban) és az üzemanyag-tartályokból, hogy továbbra is biztosítsák a kifogástalan minőséget. Az olajat elemző szakember az autó motorjából és sebességváltójából vesz mintákat.
Az első két szabadedzés alatt ismét mintát vesznek az autókból, hogy ellenőrizzék, minden rendeltetésszerűen működik-e. Minden egyes futam után megvizsgálják az olajat és megmérik az elhasználódott fémrészecskéket, így a Ferrari pontosan megtudhatja, milyen a motor állapota. Ez azért ilyen fontos, mert a FIA befagyasztotta a motorfejlesztéseket, ráadásul az élettartamukat a duplájára kellett növelni. Szombat délelőtt üzemanyagokat és kenőolajakat tesztelnek, majd újfent mintát vesznek az időmérő edzés előtt. Az olaj-analízis eredményeinek, illetve az autók állapotának ismeretében a csapat pontos képet kap arról, hogy mennyire lehet a motorokat megdolgoztatni a kvalifikáción és a versenyen.
Vasárnap az autók már a Parc Fermében vannak. Ugyan a beállításokon már nem módosíthatnak, de a Shell még vehet belőlük üzemanyag-, illetve kenőanyag-mintákat. Ha a FIA úgy dönt, hogy mintát vesz egy Ferrari autóból a verseny végén, a Shell is ugyanezt teszi, hogy biztosítsa a következetes eredményeket. Amint a verseny után az autó megérkezik a Parc Fermébe, az olajat visszaküldik a Shell laboratóriumba teljes körű elemzésre, az eredményeket, pedig néhány napon belül megosztják a Ferrarival is.
Nagy felbontású képeket az Autó-Motor Facebook oldalán találnak, a Galériában.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!