Az elmúlt években a Brazil Nagydíj a szezon utolsó vagy a legutóbbi időkben az utolsó előtti futama volt. Többször dőlt el itt világbajnoki címek sorsa, vagy épp búcsúztak el itt pilóták. Idén nem így lesz, hiszen az Arab-öbölben fog kiderülni, ha nem is biztosan épp az utolsó futamon, hogy ki lesz a világbajnok. Ettől még mindenki nagyon várja, hogy visszatérjen a cirkusz erre a legendás, mindenki által kedvelt pályára. Mexikó egy hármas sorozat első részének nyitánya volt, amit a hétvégén máris Brazília követ, s ami újabb egy hétre rá Katarral ér véget. Bele kell húzni, hiszen novembert írunk és még mindig négy futam van hátra a december közepén véget érő szezonból. Ilyenkor már egy normális évben is nagyon elfáradnak a csapatok, a csapattagok, de a koronavírus nehezítette évben még nehezebb minden. Forma-1-es pilóta, csapattagok és a Forma-1-ben dolgozók között is volt bizony, akinek ki kellett hagynia hétvégéket. Legutóbb a Forma-1 orvosi autójának két tagjának.
A világbajnoki címekért folyó harc a szezon végével fokozódik. A legutóbbi két versenyen, az USA-ban és Mexikóban, Max Verstappen állhatott a dobogó legfelső fokára, s miközben csapattársa, Sergio Perez segítette a hollandot, közben értékes pontokat gyűjtött csapatának. Ennek eredményeként a Red Bull egyetlen egységgel van lemaradva a Mercedestől a világbajnoki ponttáblán, s nagyon feni a fogát arra, hogy hét év után ismét az övé legyen a konstruktőri világbajnoki cím. Brazília kedves Verstappen számára, s nem csak azért, mert szerelme, Kelly Piquet, a brazil háromszoros világbajnok, Nelson Piquet lánya.
We’re heading back to Brazil! Interlagos is a truly classic circuit, but don’t just take our word for it, sit back and enjoy this week’s preview with @OconEsteban and @Alo_Oficial.
#BrazilGP pic.twitter.com/lDHBAG5bj3— Alpine F1 Team (@AlpineF1Team) November 9, 2021
S mi történt 2019-ben Brazíliában? Mindhárom dobogós pilóta rettentően boldog volt. Az öröm oka? Max Verstappen végre győztes trófeát vihetett haza Brazíliából, Pierre Gasly és Carlos Sainz Forma-1-es pályafutása első dobogós helyét szerezte. Igaz, Carlos Sainznek és a McLarennek estig kellett várnia az ünneplésre, mikor kiderült, hogy az övék a bronzérmes helyezés. Verstappen Brazíliában megszerezte azt a győzelmet, amelyet már 2018-ban is meg kellett volna kapnia. A 71 körös verseny izgalmas befutójában Pierre Gasly is megelégedettséget érezhetett, miután életében először felállhatott a Forma-1-es dobogóra, annak is a második fokára. A bronzérmes trófea először Lewis Hamiltonhoz került, de azt végül Carlos Sainz kapta meg. Lewis Hamilton büntetése (Alexander Albont kilökte a pályáról) folytán elvesztette a harmadik helyet, így az azért járó trófea Carlos Sainzhez került.
Bár mindenki számára jól ismert a brazil versenypálya, a pilótáknak és autóiknak nem lesz könnyű dolga. Az autók és motorjaik Mexikóváros után itt is oxigénhiányos levegőnek lesznek kitéve. Akik már Mexikóban is szenvedtek, valószínűleg most is fognak. S ha ez nem lenne elég, Interlagosban az órajárással ellentétes irányban köröznek majd az autók. Ez pedig nagyon igénybe veszi a pilóták nyaki tartóizmait. A versenyhétvége előtt a versenyzők emiatt nagy hangsúlyt helyeztek ezeknek az izmoknak a megerősítésére, hiszen a sok hosszú és gyors balkezes kanyarban nagy erőknek lesznek kitéve. A csapatoknak is meg lesz a feladatuk. Az autók beállítása erre a pályára elég nehéz: nagy tapadást kell elérni a kanyarok miatt, viszont az autóknak gyorsnak kell maradniuk az egyenesekben való előzéshez. Esős időben pedig előkerülnek majd az esőgumik.
https://twitter.com/F1/status/1458182356766900226
Ez lesz idén a harmadik és egyben utolsó sprintfutamos helyszín. Pénteken rendezik a sprintfutam időmérő edzését az első szabadedzést követően, s az itt elért eredmény alapján rajtol a mezőny szombaton és fut 100 kilométert. A szombati befutó sorrendje alakítja ki a vasárnapi főfutam rajtsorrendjét. A sprintfutam első három helyezettje kap pontokat. Az első helyezett három ponttal, a második kettővel és a harmadik egy ponttal gazdagodik. 2022-ben már hat sprintkvalifikációs futamot rendeznek majd. Miközben a világban még mindig tombol a koronavírus járvány, a Liberty Media a folytatást tervezi. Európában még tarol a negyedik hullám, Észak-Amerika viszont megnyitotta határait és Mexikó után Brazíliában is teltházas futam várható. Nagy meglepetést keltett a hír, mely szerint Kína, ahol már két éve nem rendeztek Forma-1-es futamot és jövőre sem fognak, 2025-ig meghosszabbította szerződését a Liberty Mediával. A Japánnal való tavaszi hosszabbítás után látszik, hogy Ázsia továbbra is fontos célállomása a Forma-1-nek.
https://twitter.com/HaasF1Team/status/1458099543858368519
A verseny és a pálya
A brazil betoncsík majd 1000 méterrel található a tengerszint felett, amely erőt vesz ki az autókból. Ez egy természetes amfiteátrum, amely lehetővé teszi a nézők számára, hogy a pályának majd a felét átlássák. A szervezőket az évek során sok kritika érte az Interlagos pálya buckái miatt, s emiatt sokszor újraaszfaltozták a felületét, de az valahogy még így is hepehupás maradt. Sao Paulóban nagyszerű előzési lehetőségek vannak. A pálya dominánsan lassú és közepesen gyors kanyarokból és egyenesekből áll. Az első sikán, a híres ‘Senna S’ kanyar, amely talán a legjobb alkalom az előzéshez. Esős időben megállhat a víz a pályán, s ilyenkor veszélyes lehet az ún. aquaplaning, vagyis a vízen való felúszás.
Az 71-körös Sao Paulói Nagydíj november 14.-én helyi idő szerint 14 órakor (nálunk 18 órakor) veszi kezdetét az Interlagos pályán. A pálya hossza: 4,309 km, a teljes versenytáv 305,909 km. A pályarekordot 1 perc 10,540 másodperccel Valtteri Bottas tartja 2018-ból.
2019-ben Max Verstappen (Red Bull) nyerte meg a Brazil Nagydíjat. A holland pilóta győztes ideje: 1:33:14.678 volt. A második helyen Pierre Gasly (Toro Rosso) ért célba. A bronzérmes helyezés Carlos Sainzé (McLaren) lett.