Nagyot durrantott a Liberty Media a szezonnyitó futam hetének nyitányaként. Hétfő este kiderült ugyanis, hogy egy nagy újdonsággal készül az idei évre. A Forma-1-es Stratégiai Csoport egy névtelen elektromos voksolás eredményeként úgy döntött hogy az Ausztrál Nagydíjtól kezdve minden futamon az akkor leggyorsabb kört futó pilóta plusz egy ponttal gazdagodik, amennyiben az első tíz között végez. Ez azt jelenti, hogy 21-el több pontot lehet szerezni a 21 állomásos szezon során. 1950-1959 között ez a rendszer futott a Forma-1-ben, s ezt hozták most vissza a Forma-1-es rajongóktól érkező kérésekre válaszul.
Minden évben jönnek új szabályváltozások válaszul a csapatoktól, pilótáktól érkező kérésekre, vagy éppen a biztonság növelése érdekében. A pilóták komfortérzését igencsak érinti az a szabálymódosítás, amely az autók és a pilóták súlyának mérésére vonatkozik. A múltban a pilóták és autóik együttes súlymérése komoly diétázásra kényszerítette az amúgy is már vékony és atlétikus termetű versenyzőket, s különösen negatívan érintette a csontosabb, magasabb sportolókat. 2019-től az autók és a pilóták súlyát viszont külön mérik. Jelen állás szerint 80 kg-ban határozták meg a pilóták minimum súlyát. Amennyiben valamelyik pilóta kevesebbet nyom majd, mint 80 kg, úgy plusz súlyt kell majd a csapatoknak elhelyezni az autóban annak érdekében, hogy elérjék a kívánt súlyt, azaz 80 kilót.
A versenyautókba tankolható üzemanyag mennyiségén is változtattak a pilóták kérésére. Ezentúl 5 kilogrammal több üzemanyagot lehet tankolni a tavalyi évi mennyiséghez képest. Ennek a szabálymódosításnak az volt a lényege, hogy ezáltal a pilóták hosszabb ideig nyomhatják majd tövig a gázpedált. A Pirelli egy nagy fordulattal megváltoztatta, ha úgy vesszük leegyszerűsítette, a Forma-1-es abroncsok jelölését. Eltűnnek az eddigi sokszínű abroncsok, helyettük összesen háromféle színkód lesz. Fehér, sárga és piros színnel jelölik majd a kemény, közepes és lágy gumikat. A legkeményebb a fehér, míg a leglágyabb abroncs piros színű lesz.
Botrány nélkül nem rajtolhat el ez a szezon sem. Ezúttal a skandalum a Ferrari csapathoz fűződik. A csapat autóin eddig is látható Misson Winnow márkajelzést ugyanis eltávolítják a hétvégi futamra, s a csapattagok a tavalyi ruhákba öltöznek. Az ausztrálok ugyanis vizsgálják, hogy ez a márkajelzés nem hozható-e összefüggésbe azzal az amerikai dohánygyártó céggel, amely évtizedek óta támogatja az olasz istállót és amelynek a szponzori logója az autó ugyanazon helyén volt eddig elhelyezve, így a kettőt szerintük könnyű összemosni. Olaszország is csatlakozik az ausztrálok által indított “kezdeményezéshez”, ha csak szeptemberig nem sikerül ezt tisztáznia a talján csapatnak.
Az idei téli kollektív Forma-1-es tesztelésekre ezúttal is február közepén és végén került sor Barcelonában. A tavalyi havas-jeges körülményektől teljesen eltérő tavaszias meleg fogadta a csapatokat Katalóniában. Nyoma sem volt már a télnek a montmelói pályán, s ez az, amiért itt folynak a szezonkezdetet megelőző téli tesztek. Sok csapat itt mutatta be új autóját, pilótáit, esetleg új szponzorát. A tesztelés negatív szenzációját a Williams hozta. A csapat ugyanis nem jelent meg napoking, nem készültek fel időben. Az idővel futottak versenyt a brit csapatnál, s sokáig sajnos az idő győzött.
S mi történt tavaly az Ausztrál Nagydíjon? A 2017-es évhez hasonlóan alakult a 2018-as szezonkezdet. Már ami az első és második helyezést illeti. Mindkét évben Sebastian Vettel és Lewis Hamilton állhatott fel a dobogó első és második fokára. 2018-ban Kimi Raikkönen ért célba a bronzérmes helyen, akkor még ferraris színekben. Sokan akkor is a Mercedest és Lewis Hamiltont várták az első helyre, éppúgy, ahogy idén is, de csak második lett. Hamilton a télen 5 kiló izmot “szedett fel” és ötödik vb-elsőségével a zsebében mindennél magabiztosabban vág neki a szezonnak.
Az Ausztrál Nagydíj nagyon ütős nyitánya lehet a szezonnak. A Melbourne-i egy nehéz utcai pálya, amelynek pont emiatt nem igazán jó a tapadása. Idő kell a “felgumizásához” és a letisztulásához. Elég egyenetlen is a pálya, s az ilyenkor jellemző változékony idő igencsak megkavarhatja a sorrendet. Nagy nézettség várható ezen a futamon, hiszen egyrészt ez a legelső futam, másrészt pedig teljesen kiszámíthatatlan a végkimenetele.
A verseny és a pálya
Idén a 35. Ausztrál Nagydíjat rendezik meg, amelyből ez lesz a 24. Melbourne-ben. Ausztráliában rendeztek futamot Adelaide-ben is, de 1996-tól kezdve az Albert Park ad otthont az Ausztrál Nagydíjnak. Ez a futam tradicionálisan a Forma-1-es versenyszezon nyitó versenye. Ezúttal is nyári időjárás, s 30 fok várja a Forma-1-es cirkuszt Melbourne-ben. Az 58-körös Ausztrál Nagydíj március 17.-én helyi idő szerint 16.10 órakor (nálunk reggel 6.10-kor) veszi kezdetét. A pálya hossza: 5,303 km, a teljes versenytáv 307,574 km. A pályarekordot még mindig Michael Schumacher tartja 2004-ből, ideje 1 perc 24,125 másodperc. 2018-ban Ferrari-siker született. Sebastian Vettel révén. A német pilóta ideje 1:29:33.283 volt. A második helyen Lewis Hamilton (Mercedes) ért célba, míg a bronzérmes Kimi Raikkönen (Ferrari) lett.
Csapatok és pilóták 2019
Mercedes: Lewis Hamilton, Valtteri Bottas
Ferrari: Sebastian Vettel, Charles Leclerc
Red Bull: Max Verstappen, Pierre Gasly
Renault: Daniel Ricciardo, Nico Hülkenberg
Haas: Romain Grosjean, Kevin Magnussen
McLaren: Carlos Sainz, Lando Norris
Racing Point: Lance Stroll, Sergio Perez
Alfa Romeo: Kimi Raikkönen, Antonio Giovinazzi
Toro Rosso: Danyiil Kvjat, Alexander Albon
Williams: George Russell, Robert Kubica
2019-es Forma-1-es versenynaptár
március 17. Ausztrál Nagydíj, Melbourne
március 31. Bahreini Nagydíj, Szahír
április 14. Kínai Nagydíj, Sanghaj
április 28. Azerbajdzsáni nagydíj, Baku
május 12. Spanyol Nagydíj, Barcelona
május 26. Monacói Nagydíj, Monte-Carlo
június 9. Kanadai Nagydíj, Montreal
június 23. Francia Nagydíj, Le Castellet
június 30. Osztrák Nagydíj, Spielberg
július 14. Brit Nagydíj, Silverstone
július 28. Német Nagydíj, Hockenheim
augusztus 4. Magyar Nagydíj, Hungaroring
szeptember 1. Belga Nagydíj, Spa-Francorchamps
szeptember 8. Olasz Nagydíj, Monza
szeptember 22. Szingapúri Nagydíj, Szingapúr
szeptember 29. Orosz Nagydíj, Szocsi
október 13. Japán Nagydíj, Szuzuka
október 27. Mexikói Nagydíj, Mexikóváros
November 3. USA Nagydíj, Austin
november 17. Brazil Nagydíj, Interlagos (Sao Paulo)
december 1. Abu Dzabi Nagydíj, Yas Marina