Tavaly terrortámadások történtek nem messze a Forma-1-es pályától, amelyben jemeni lázadók robbantásokat hajtottak végre az egyik nagy Forma-1-es szponzor, az Aramco egyik olajraktárában. Ekkor több pilóta is felemelte a hangját amiatt, hogy át kellene gondolni a Forma-1 jövőjét Szaúd-Arábiában. A versenypálya biztonsága több oldalról is megkérdőjeleződött. A helyszín biztonsága mellett az is felmerült, hogy a versenyvonal nagyon veszélyes ezen az utcai pályán. Mick Schumacher szombati időmérő edzésen elszenvedett becsapódása a pálya széli betonfalba nagyon súlyosnak nézett ki. A német pilótát kórházba kellett szállítani, s bár sérülések nélkül megúszta, mégis kihagyta a vasárnapi futamot.
A 2023-as szezon nem hozott sok újdonságot a tavaly megszokott erőviszonyok tekintetében. Az Aston Martin az egyedüli csapat, amely felkavarta a Forma-1-es állóvizet. Fernando Alonso bravúros versenyzését és az azt eredményező harmadik helyet, valamint Lance Stroll kéz- és lábsérülései mellett szerzett hatodik helyet látva sokaknak leesett az álla. Kérdés, hogy ezen a bahreini betoncsíktól teljesen különböző pályán mire lesznek képesek a méregzöld versenyautók. A Red Bull domináns teljesítményt nyújtott Bahreinben is, és más karakterisztikájú pálya ide vagy oda, Dzsiddában is az energiaitalos csapat pilótái várhatóak az élre. Max Verstappennek sokan kiosztották volna Bahrein után az egyéni harmadik világbajnoki címét, de ne feledjük, hosszú még a szezon. Ez alatt nagyon sok minden megtörténhet, de az igazi változást az autókon valószínűleg az április végi bakui futamon láthatunk először.
A Ferrari a szezonnyitón betlizett a még Mattia Binotto irányítása alatt tervezett idei autóval. Változásokra van szükség a csapat személyi állományában, s ezzel úgy tűnik minden érintett tisztában van. Még a szezonnyitó előtt látott napvilágot, hogy az új csapatvezető, Frederic Vasseur visszahívta a vezető stratégát, Inaki Ruedát, aki a gyárban kapott munkát. Időközben pedig kiderült, hogy néhány kulcsfontosságú ember is elhagyja, elhagyhatja a maranellói gárdát. Várhatóan 2023 során önként odébb áll a Ferrari aerodinamikai mérnöke, David Sanchez, és csatlakozik korábbi munkaadójához, a McLarenhez. Laurent Mekies neve is felmerült a lehetséges távozók között. A francia szakember az Alpine-tól és a Formula One Managementtől is kapott megkereséseket. Sajtóértesülések szerint a Ferrari motorrészlegének vezető mérnöke, Enrico Gualtieri is fontolgatja, hogy lelép a vörösöktől.
S mi történt itt tavaly? A szezonnyitó Bahreini Nagydíjat követően Szaúd-Arábiában is kitűnő formában volt a Ferrari. A Red Bull viszont ezúttal nem gyengélkedett. Charles Leclerc remekelt és nagyon sokáig vezetett a versenyben, de a futam vége felé egy hosszabb harcot követően Max Verstappen került az élre és ott is ért célba. A két Ferrari-pilóta, Leclerc és Carlos Sainz állhatott fel a holland mögé a dobogóra.
A verseny és a pálya
A versenypályát Herman Tilke vállalata tervezte meg a Forma-1 szakértői csapatával együtt, akik a Google Earth-t hívták segítségül a lehetséges pályakinézetek kialakításakor. Gyors pályát terveztek, 250 km/óra átlagsebességgel, amely így Monza után a második leggyorsabb pálya, viszont az utcai pályák közül a leggyorsabb. Itt található a legtöbb kanyar, összesen 27, amelyek némelyikén változtattak a tavalyelőtti futam utáni kritikákra válaszul. Itt is lámpafényes futamot rendeznek, így lehetséges, hogy ottani idő szerint húsz órakor kezdődik a futam.
Az 50-körös Szaúd-Arábiai Nagydíj március 19.-én helyi idő szerint 20 órakor (nálunk 18 órakor) veszi kezdetét a Dzsidda Corniche pályán. A pálya hossza: 6,174 km, a teljes versenytáv 308,45 km. A körrekordot Lewis Hamilton (Mercedes) tartja 2021-ből 1:30.734-es időeredménnyel. 2022-ben Max Verstappen nyerte meg a futamot. A holland pilóta győztes ideje 1:24:19.293 volt. A második és harmadik helyen a Ferrari két pilótája, Charles Leclerc és Carlos Sainz, ért célba.