2020 valószínűleg úgy vonul be a Forma-1-es történelemkönyvekbe, hogy ez az év, amikor még a híres Monacói Nagydíj is elmaradt. 2021-ben azonban éllovas lesz a helyszín, hiszen a helyek 40%-ára beengednek nézőket, s ezzel a Hercegség idén az eddigi legnagyobb látogatottságú Forma-1-es helyszín lesz. A fontos barcelonai verseny után máris itt a másik nem kevésbé jelentős helyszín, Monaco. Ez az a nagydíj, amely biztosan nem fog egyhamar kikerülni a versenynaptárból, még úgy sem, hogy ez a szűk, utcai pálya nem igazán alkalmas versenyzésre. Nem csak a csapatoknak, a pilótáknak is nagy presztízzsel bír egy itteni győzelem, ráadásul nemegyszer borul itt a papírforma, s egészen váratlan győztesek is születhetnek. Ezen a helyen tényleg a pilóták tudása a mérvadó.
Négy verseny telt el az idei versenyszezonból, s alig hihető módon idén is a Mercedes nyújtja a domináns teljesítményt. A Red Bullra eddig az volt jellemző, hogy nagyjából a szezon felére szedte össze magát, idén viszont már a szezon elejétől kezdve jól megy Max Verstappen. Igaz a holland pilótának eddig mindössze egyszer sikerült nyernie (Olaszországban), de őt még nem tudja igazán támogatni újdonsült pilótatársa, Sergio Perez. A mexikói pilótának időre van szüksége ahhoz, hogy alkalmazkodjon autójához, de ígérete szerint hamarosan formába lendül.
A Red Bullnak egy kicsit többre van szüksége egy jó autónál ahhoz, hogy megverje a Mercedest. Max Verstappen idén eddig kétszer annyi ideig állt az élen az eddigi négy futam alatt, mint Lewis Hamilton, mégis utóbbi áll az egyéni ponttábla élén három győzelemmel és egy második hellyel. A Red Bull rajongók bánatára ez valószínűleg nem is fog változni, hacsak rövid távon nem fordít az energiaitalos csapat. Két utcai verseny következik, de ez a két helyszín nagyon különbözik egymástól. Monaco, ahol nagy tapadással mennek az autók, fekszik a Red Bullnak, miközben a bakui hosszú egyenesek próbára tehetik a Honda motort. A keményebb abroncsokat igénylő pályák a Mercedesnek, miközben a lágyak a Red Bullnak kedveznek.
Változás a versenynaptárban
Az elmúlt hétvégén hivatalos lett, amiről már több felől lehetett hallani. A törökországi rossz pandémiás helyzet és az amiatt Nagy-Britanniában (ahol a legtöbb csapat főhadiszállása van) hozott karanténszabályok miatt az eredetileg a Kanadai Nagydíj helyére tervezett Török Nagydíjat nem lehet ebben az időpontban (június 13.) megrendezni. A szervezők kérték, hogy egy másik, későbbi időpontot keressenek a futamuk számára a versenynaptárban. Emiatt változtattak a versenynaptáron. A Francia Nagydíj egy héttel korábban, június 20.-án kerül megrendezésre. Ausztriában ismét két futamot tartanak. A Red Bull Ringen rendezett Stájer Nagydíj lesz az első június 27-én, majd ugyanott, az Osztrák Nagydíj marad eredeti időpontjában, július 4-én.
Williams évforduló
A Frank Williams által alapított csapat 750. nagydíján vesz részt a hétvégén. Ami különleges, hiszen eddig mindössze két istállónak – a Ferrarinak és a McLarennek – volt alkalma ugyanezt a jeles eseményt megünnepelni. Külön szerencse, hogy ezt a mérföldkövet a csillogó Monacóban éri el a hajdan szebb napokat is megélt brit istálló. A sokáig pénzügyi gondokkal küszködő csapat tavaly tulajdonost cserélt. A Williams családi csapatként indult 1977-ben Sir Frank Williams és Sir Patrick Head alapításával. 1977 óta 16 világbajnoki címet gyűjtött be. Kilencet a konstruktőri világbajnokságban és hetet az egyéni világbajnokságban. Legutolsó világbajnoka Jacques Villeneuve volt. A Williams jelenleg Jost Capito ügyvezető keze alatt működik és az amerikai Dorilton Capitol befektetési cég tulajdonában áll.
Szurkolók is mehetnek a Magyar Nagydíjra
Sok Forma-1-es rajongónak okoz nagy örömet az a hír, mely szerint idén már nyitott kapus verseny lesz a 36. Forma-1-es Magyar Nagydíj. Akinek van védettségi igazolványa, az jegyet vásárolhat a futamra és már testközelből szemlélheti a 2021-es Forma-1-es mezőnyt. Ennél jobb alkalom nem is lehet arra, hogy idén nyáron már ne a televízióban kelljen néznünk a hazai futamot.
A verseny és a pálya
A szűk és kacskaringós utcák miatt elég kicsi Monacóban az átlagsebesség, ellek ellenére a versenyautók helyenként 290 km/órás sebességet is el tudnak érni. Utcai pálya lévén, itt nincsenek kavicságyak és a szűk utcák miatt nincs hely a hibázásra. Aki mégis megteszi, az nagy árat fizethet, akár azt, hogy kiesik a versenyből. A motorerő ezúttal nem játszik különösebben nagy szerepet, de fontos, hogy az autóknak jó legyen a húzásuk a kanyarokból kijövet és ami még fontosabb, hogy jól vezethetőek legyenek. Technikai szempontból fontos, hogy a versenyautóknak nagy legyen a tapadása. A pálya finom tavaszi autóbeállítást igényel. A Grand-Hotel kanyar a verseny leglassabbja, amelyet nagyjából 40 km/órás sebességgel vesznek be a pilóták. A pálya leggyorsabb része a híres alagút, ahol a sebesség akár a 300 km/órát is elérheti.
A 78-körös Monacói Nagydíj május 23-án 15 órakor veszi kezdetét. A pálya hossza: 3,337 km, a teljes versenytáv 260,286 km. Pénteken csöndes lesz a monacói kikötő, ellenben csütörtökön hangos lesz a Forma-1-es autók zajától, hiszen itt rendhagyó módon ekkor tartják az első két szabadedzést. 2019-ben, mikor utoljára rendeztek itt Forma-1-es futamot, Lewis Hamilton (Mercedes) nyerte meg a futamot. Ideje 1:43:28.437 volt. A második helyen Sebastian Vettel (Ferrari) ért célba, éppúgy, mint egy évvel korábban. míg a bronzérmes hely Valtteri Bottasé (Mercedes) lett. A körrekordot Max Verstappen (Red Bull) tartja 2018-ból. A holland pilóta ideje 1’14.260 volt.