Az idei évben az elmúlt évek legnagyobb mértékű változtatásaira került sor a Forma-1-ben, s ezek közül is a leglényegesebbnek a V6-os turbómotorok bevezetése bizonyult. Egy szívómotor helyett ugyanis egy teljesen integrált hibrid erőforrás került az autókba. Nagy részt a motorválasztás határozta meg a tesztek során azt, hogy ki milyen hatékonysággal tudott felkészülni az idei év kihívásaira. A skála egyik szélén a kitűnő eredményeket produkáló Mercedes-motoros autók – Mercedes, Williams (!) – állnak, míg a másikon a gyengélkedő Renault-motor hajtotta autók – Red Bull, Toro Rosso, Lotus…. A Renault motorok hajtáslánc szoftverproblémája sorozatosan meghiúsította az ezzel a motorral tesztelő autók munkáját.
A címvédő Red Bull és világbajnoka, Sebastian Vettel elég kevés kört tett meg a téli tesztek során, s még versenyszimulációt sem tudott végrehajtani. Már arról cikkezik a sajtó, hogy a Red Bull szakít a Renault-val annak ellenére, hogy a korábbi évek sikereit a francia gyártónak is köszönheti. Ezt a hírt a felek egyenlőre cáfolják. Az utóbbi két évben a Red Bull világbajnoka, Sebastian Vettel a szezon második felére vált utolérhetetlenné, s talán idén is ebben reménykedik a csapat. Ez és az új szabályozás, mely szerint az utolsó versenyen duplapontokat kapnak a csapatok, bizakodóvá teheti az energiaitalos gárdát az idei esélyeiket illetően. „Nem mondanám, hogy mi leszünk a favoritok, mivel nem tettünk meg elég kört és a gyorsaságunk sem olyan jó, mint néhány másik csapaté. Várunk és majd meglátjuk, mikor ott leszünk. A dolgok lecsitulnak, ha az addigi két hetet arra használjuk, hogy új alkatrészeket tegyünk az autóba és a jelenlegi tudásunk legjavát adjuk az építésekor.” – nyilatkozta Vettel a szezonnyitó esélyeikről.
Érdekes módon több pilóta is hangot adott annak, hogy bár a Red Bull saját elmondása szerint jelenlegi célja nem lehet más, mint hogy túlélje valahogy a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjat, nem szabad leírni a világbajnok csapatot és autóikat. „Lenyűgöző autójuk van, amely általában a legszebb és a leggyorsabb is. Biztos vagyok abban, hogy nagyon gyors az autójuk. Amint a motorproblémát megoldják, vagy a rendszereket, amelyekkel küszködhetnek, nehéz lesz megverni őket.” – szögezte le Hamilton. Jenson Button is elmondta, hogy a tesztek során Daniel Ricciardótól olyan sebességet látott, hogy az teljesen lenyűgözte. Egy biztos, a Red Bull a Renault mérnökeivel jelenleg éjt nappallá téve dolgozik a problémák orvoslásán.
Az időmérő edzések eddigi rendje is változik. A Q2 két perccel rövidebb lesz, míg a Q3 két perccel hosszabb. Egy nagy újdonság az idei évben, hogy a Williams női tesztpilótája, Susie Wolff is volán mögé ülhet a pénteki gyakorlás alatt két helyszínen is. Ezáltal nagyon régóta először megnézhetjük, hogy éles bevetésen mire lesz képes egy női pilóta.
Idén is rendkívül megterhelő lesz a csapatok számára a hosszú versenyszezon. 2014-ben is 19 Forma-1-es futamot rendeznek, s idén először az olimpiai játékoknak is helyet adó Szocsiba és a Red Bull pályájára Zeltwegbe is ellátogat a Forma-1-es mezőny (Dél-Korea és India helyett). A Magyar Nagydíjat – amelynek a Pirelli lesz a névadó szponzora – ezúttal is július végén rendezik meg. A téli szünetben felbomlott FOTA (a csapatok érdekérvényesítési szervezete) járta ki annak idején a nyári egy hónapos pihenőt a cirkusz tagjai számára. S ez az egy hónap a magyar futamot követően ezúttal is belekerült a sűrű versenynaptárba. Oroszország után Azerbajdzsán felé tekint a Forma-1, ugyanis állítólag 2016-ban ott is rendeznek futamot.
Az Ausztrál Nagydíj nagyon ütős kezdése lehet az idei szezonnak. A Melbourne-i egy nehéz utcai pálya, amelynek pont emiatt még nem elég jó a tapadása. Idő kell a „felgumizásához” és a letisztulásához. Elég egyenetlen is a pálya, s az ilyenkor jellemző változékony idő igencsak megkavarhatja a sorrendet. Nagy nézettség várható ezen a futamon, hiszen teljesen kiszámíthatatlan a verseny végkimenetele. Várhatóan minden szem a Red Bull autóira fog szegeződni.
A verseny és a pálya
Március közepén rendezik a 30. Ausztrál Nagydíjat, amelyből ez lesz a 19. Melbourne-ben. Az első 11 futamot Adelaide-ben rendezték meg 1985-1995 között. 1996-ban azonban az Albert Parkba került át a futam. Ez a futam a 2006-os és a 2010-es évet kivéve eddig mindig a szezonnyitó verseny volt. Ezúttal is nyári időjárás várja a Forma-1-es cirkuszt. Az 58-körös Ausztrál Nagydíj március 16.-án helyi idő szerint 17 órakor veszi kezdetét (nálunk reggel 7-kor). A pálya hossza: 5,303 km, a teljes versenytáv 307,574 km. A pályarekordot még mindig Michael Schumacher tartja 2004-ből, ideje 1 perc 24,125 másodperc.
Csapatok és pilóták (állandó rajtszámukkal) – 2014
– Red Bull Sebastian Vettel (1) Daniel Ricciardo (3) – Mercedes Nico Rosberg (6) Lewis Hamilton (44) – Ferrari Fernando Alonso (14) Kimi Raikkönen (7) – Lotus Romain Grosjean (8) Pastor Maldonado (13) – McLaren Jenson Button (22) Kevin Magnussen (20) – Force India Sergio Perez (11) Nico Hülkenberg (27) – Sauber Adrian Sutil (99) Esteban Gutierrez (21) – Torro Rosso Jean-Eric Vergne (25) Danyiil Kvjat (26) – Williams Felipe Massa (19) Valtteri Bottas (77) – Caterham Kamui Kobajasi (10) Marcus Ericsson (9) – Marussia Jules Bianchi (17) Max Chilton (4)
2013-ban Kimi Raikkönen nyert, tehát Lotus-siker született. A finn pilóta ideje 1:30:03.225 volt. A második helyezett Fernando Alonso (Ferrari) lett, míg a bronzérmes helyen a Red Bull versenyzője, Sebastian Vettel ért célba.
2014-es Forma-1-es versenynaptár
március 16. Ausztrál Nagydíj, Melbourne március 30. Malajziai Nagydíj, Szepang április 6. Bahreini Nagydíj, Szahír április 20. Kínai Nagydíj, Sanghaj május 11. Spanyol Nagydíj, Barcelona május 25. Monacói Nagydíj, Monte-Carlo június 8. Kanadai Nagydíj, Montreal június 22. Osztrák Nagydíj (Zeltweg) július 6. Brit Nagydíj, Silverstone július 20. Német Nagydíj, Hockenheim július 27. Magyar Nagydíj, Hungaroring augusztus 24. Belga Nagydíj, Spa-Francorchamps szeptember 7. Olasz Nagydíj, Monza szeptember 21. Szingapúri Nagydíj, Szingapúr, Marina Bay október 5. Japán Nagydíj, Szuzuka október 12. Orosz Nagydíj, Szocsi november 2. USA Nagydíj, Austin november 9. Brazil Nagydíj, Interlagos (Sao Paulo) november 23. Abu Dhabi Nagydíj, Yas Marina
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!