A Magyar Nemzeti Autósport Szövetség (MNASZ) múlt kedden véglegesítette a rali országos bajnokság módosított versenynaptár-tervezetét, amely szerint július közepén rajtol a hat futamból álló sorozat. Az országos bajnokság mostani idényének programját a koronavírus-járvány miatti halasztások és törlések nyomán kellett megváltoztatni, és ahogyan a többi szakágban, úgy a raliban is összeállt az új naptár.
Az MNASZ tájékoztatása szerint az ob július 18-19-én a Salgó-ralival kezdődik, majd augusztusban a Miskolc-rali, szeptember elején pedig az Eger-rali következik. A mezőny október elején a Vértes-ralin versenyez majd, azután pedig a Nyíregyháza-ralit rendezik november elején, az Európa-bajnokság (ERC) programjában szereplő Rally Hungary részeként. A rali ob a tervek szerint decemberben a Mikulás-ralival zárulna, de ennek az eseménynek a megrendezéséről még zajlanak az egyeztetések. A versenynaptár sűrűségéről Bereczki Norbert raliversenyzőt kérdezte a Hajdú-bihari Napló.
Nem egyszerű
– Az új versenynaptár alapján hatfutamos bajnokságot rendeznek, az időpontok ránézésre jónak tűnnek, de alaposabban megnézve az első verseny, a Salgó Rali rögtön ütközik a Forma–1-es Magyar Nagydíjjal – hívta fel a figyelmet a debreceni pilóta. – Ezzel kapcsolatban valószínűleg csütörtökön lesz döntés, hogy mi legyen, mert párhuzamosan megrendezni a két eseményt nagyon nehéz feladat. Ha csak azt a részét nézzük, hogy mennyi sportbírót igényel külön a két futam, már itt komoly nehézségek merülhetnek fel. Viszont a ralifutamot sem egyszerű arrébb rakni, mert nemcsak annyiból áll, hogy „csak” kibérlik a pályát, hanem önkormányzatokkal, önkormányzati utakkal, közutas utakkal, magánutakkal, szóval mindenkivel egyeztetni kell. Tehát nem úgy van, hogy jó, akkor most egy héttel arrébb teszem a Salgót. Nagyon kemény érdekütközések vannak, amelyeket fel kell tudni oldani ahhoz, hogy létrejöhessen egy futam – magyarázta Bereczki.
Nagyjából havonta
A versenynaptárt böngészve látszik, hogy a Miskolc- és az Eger-rali van viszonylag közel egymáshoz, attól kezdve viszont nagyjából havonta lesznek az országos bajnokságba beszámító versenyek. Bereczki elmondta, a koronavírus-járvány miatt kialakult helyzetben a szövetség is érzi, hogy költséget kellene csökkenteni ahhoz, hogy a megfelelő létszámban legyenek indulók a futamokon. A kiadások mérséklését szolgálja, hogy az aszfalton zajló futamok össztávját csökkentik, nem lesz kvalifikáció, sem tesztek, illetve a versenyeket is egynaposra redukálják.
– A gazdasági nehézségek miatt előfordulhat némi visszaesés, de jelenleg nem úgy tűnik, hogy jelentősen csökkenne majd az indulók száma – tekintett előre Bereczi. – Két hét múlva lesz egy R3-as rali, amelyre 17 R5-ös, azaz topkategóriás autót neveztek, mivel jó felkészülés lehet a Salgó előtt. A kisebbeket lehet, jobban megrostálja a mögöttünk lévő időszak, de akinek lesz rá pénze, az úgyis elindul minden versenyen, hiszen hajtja a vére, a rali iránti szeretete. Remélem, a vírus miatt már nem kell törölni több futamot – friss hír, hogy a nemzetközi versenynaptárból kiesett a finn és az új-zélandi verseny –, mert rápillantva a versenynaptárra egy ennél is csonkább szezon után nem biztos, hogy tudnának bajnokot avatni, ugyanis nem nagyon lehet már tovább pakolgatni a versenyeket, mivel november közepétől a közút nem ad ki útszakaszt a versenyekre. A Mikulás-ralit azért lehet decemberben megtartani, mert az murvás verseny, így nem vonatkozik rá a tiltás. Azok számára, akik már tűkön ülnek, jó hír, hogy június 14-én, azaz jövő vasárnap megrendezzük a KZ Invest Kupa idei első futamát Kabán, ahol hat kategóriában versenyezhetnek a pilóták. A korlátozások enyhítése miatt szerencsére a nézők sem maradnak le a megmérettetésről, délelőtt tíz órától várjuk őket a pálya mellé.
A versenynaptár
Június 18-19.: Salgó-rali
Augusztus 15-16.:Miskolc-rali
Szeptember 5-6.:Eger-rali
Október 10-11.:Vértes-rali
November 7-8.:Nyíregyháza-rali
December 5-6.:Mikulás-rali
Fotó: MNASZ