Marokkóban az afrikai terepen első ízben bevetett Scania versenykamion alapos próbára tette a verseny egyetlen magyar résztvevőjét, a kalocsai különítményt váratlanul nehéz feladat elé állította az 1100 lóerős monstrum megfelelő beállításainak feltérképezése. A dakhlai pihenőnapon a legénységnek alkalma nyílt alaposabban tanulmányozni a helyzetet, különösen a leginkább problémás területet, a futómű beállításait. Mivel a mauritániai első, Chamiban záruló szelektív rövid volt, ráadásul még nem is az itt megszokott dűnés terepen kanyargott, a szünnapi munka eredményét csak részben tapasztalhatta meg a versenytrió. Kovács Miklós pilóta, Czeglédi Péter navigátor és Tóth Tamás vezető szerelő 2 óra és 25 másodperc alatt teljesítette a napi szakaszt, ami a kamionosok között az 5., az autós-kamionos értékelésben pedig a 29. időnek bizonyult. Pénteki produkciója után a magyar egység őrzi a kamionos kategória 4. helyét a Kamaz gyári csapatának fiatal sztárja, Anton Shibalov, valamint az MAN-es portugál Elisabete Jacinto és a Tatrával versenyző cseh, az utóbbi két évben a kamionos kategória legjobbjának bizonyuló Tomas Tomecek mögött. Ugyan a közvetlen riválisnak számító Tatrához képest a Scania hátránya 1 óra 14 percről 1 óra 22 percre nőtt, az autós-kamionos értékelésben továbbra is őrzik a 14. pozíciót és a mezőnyben mindenki tudja: Mauritánia mindenki számára komoly meglepetéseket tartogathat…
„Tegnap végre valahára lehetőségünk kínálkozott az eddigi tapasztalatokat kiértékelésére, ami különösen fontos volt, mert ezzel a kamionnal még soha nem versenyeztünk errefelé. Tudtuk, hogy az elvégzett módosítások hatásai a mai első, rövid mauritániai szakaszon még csak részben lesznek érezhetőek, de legalább tapasztaltunk némi javulást, egy fokkal jobb lett Scania kezelhetősége. Az igazi nagy feladat, a verseny meghatározó szakasza, a kegyetlen dűnék ezután következnek, így kulcsfontosságú napok várnak ránk. Ahogyan eddig is, mindent megteszünk a jó szereplés érdekében. Egyúttal megragadom a lehetőséget és csapatom minden tagja nevében sikeres versenyt kívánok honfitársainknak, akik Dél-Amerikában küzdenek majd a magyarok hírnevének öregbítéséért” – nyilatkozta Kovács Miklós, aki 2010-ben már nyert az Africa Eco Race kamionos kategóriájában.
Szombaton a január 9-én, Dakarban záruló tereprali-maraton eddigi legnehezebb szakasza következik: a versenyzőkre Chami és Akjout között 436 kilométernyi szelektív vár, amelynek zömét dűnéken kell teljesíteniük. René Metge, a verseny sportszakmai igazgatója az esti eligazításon jóelőre jelezte: érdemes minél több vizet és homokvasat bekészíteni a versenygépekbe…
Kovács Miklós pilóta, Czeglédi Péter navigátor és Tóth Tamás vezető szerelő a 436 kilométer hosszú szakaszon megtapasztalhatta: René Metge, a maratoni futam sportigazgatója nem véletlenül jelezte a péntek esti versenyzői eligazításon, hogy „érdemes minél több vizet és homokvasat bekészíteni a versenygépekbe”. A dűnék valóban alaposan megdolgoztatták a mezőnyt, ráadásul a navigáció sem volt egyszerű.
Scaniájának fedélzetén a magyar egység 6 óra 28 perc 43 másodperc alatt teljesítette a távot, amivel a kamionosok között a Kamaz gyári csapatának szupertehetsége, Anton Shibalov, valamint a Tatrával versenyző, az utóbbi két évben a monstrumok csatáját megnyerő Tomas Tomecek mögött végeztek. Eredményével a kalocsai trió a kamionos kategória összesítésében nagyot lépett előre a 3. pozíció felé, ugyanis sikerült 19 percnyire megközelíteniük az MAN-es portugál pilótanőt, Elisabete Jacintót. Sőt, a sportszerűségről sem megfeledkezve egyszer ki is segítették a dűnék közül a luzitánok kamionját.
„Igazán kalandos volt a mai nap” – nyilatkozta a Qualisport pilótája, Kovács Miklós. „Elképesztő dűnéken kellett mennünk, de a kamion kezelhetősége a marokkói gondok után ilyen körülmények között érezhetően jobb, így eleget tudtam tenni a kisfiam kérésének, aki előző este azt mondta nekem telefonon: ’Apa, taposd a gázt!’ Segítettünk Elisabete-nek, kihúztuk őket, amikor elakadtak, s egyszer ásnunk is kellett, igaz, nem magunk miatt. Az egyik Bowler, Gaetan Ge autója épp a közelünkben ragadt a homokba, így segítenünk kellett nekik az ásásban, hogy minél hamarabb tovább tudjunk menni. Mint mindig, Czeglédi Péter ezúttal is klasszis teljesítményt nyújtott. A szakaszon sokan eltévedtek, Péter azonban végig hibamentesen navigált, így a legnehezebb részeken sem volt gondunk.”
Az autósoknál – szinte már szokás szerint – az ötödik Africa Eco Race-győzelmére hajtó Jean-Louis Schlesser bizonyult a leggyorsabbnak, megerősítve vezető pozícióját, ráadásul elsőszámú üldözőjének, az Overdrive-Toyotával versenyző Jerome Pelichet-nek gondjai adódtak a szakaszon. A motorosoknál a belga Martin Fontyn húzta be az elsőséget: a KTM-versenyző ezzel az élre ugrott a kétkerekűek géposztályának összesítésében is.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért