Anton Shibalovtól, a Kamaz gyári csapatának szupertehetségétől és Tomás Tomecektől, a Tatra-nagymenőtől kikapott ugyan a Kovács Miklós pilóta, Czeglédi Péter navigátor és Tóth Tamás vezető szerelő alkotta trió, azonban közvetlen ellenfelüket, az MAN-nel versenyző Elisabete Jacintót sikerült elcsípniük. A távot 3 óra 12 perc alatt teljesítő kalocsai egylet több mint 5 percet vert a portugál riválisokra a szenegáli határátlépést megelőző, még mauritániai területen lebonyolított vérbeli dűnés, dakaros szakaszon.
Mivel az Africa Eco Race-en az utolsó napon – amikor a Dakar mellett található Rózsaszín-tó a célállomás – hagyományosan demonstrációs száguldás zajlik, a verseny állását már nem fogja befolyásolni a szerdai, 24 kilométernyi menet. Az új, Afrikában első ízben használt Scaniával Marokkó sziklás, köves terepén sokat szenvedő, majd a mauritániai homokon és dűnéken javuló magyar egység a kamionos kategóriát a 4. pozícióban zárja Shibalov, Tomecek és Jacinto mögött. A kilenc szelektív szakasz során produkált 45 óra 37 perc 22 másodperces összidő az autós-kamionos összesítésben – ezen a versenyen ilyen is van – a 40 értékelt eredménnyel záró egység között a 8. helyre elegendő.
„Megpróbáltuk betartani, amit ígértünk: mentünk, ahogyan a csövön kifért, nagy gondot fordítva arra is, hogy ne kerüljünk bajba, mert tudtuk, hogy már nagyon közel vagyunk a célhoz. Portugál ellenfeleinket sikerült felülmúlni, ami a lényegen már nem változtatott, de legalább jót csatáztunk egymással. Most az a legfontosabb, hogy holnap újra eljuttathatjuk a Rózsaszín-tó partjára a magyar nemzeti lobogót” – értékelte a napot a Qualisport pilótája, Kovács Miklós.
Az autósoknál az Overdrive Toyotával versenyző Joost van Cauwenberghe volt a napi szakasz legjobbja, maga mögé utasítva Jean-Louis Schlessert. A legendás kék buggy-jával versenyző francia legenda aligha bánkódott a vereség miatt, ugyanis zsinórban ötödik győzelmét aratta az Africa Eco Race-en: a 37 óra 9 perc 45 másodperces összidőt produkáló sivatagi róka 5 óra 49 perccel bizonyult jobbnak a Volkswagen Tarekkel versenyző honfitársánál, Yves Fromontnál, míg Cauwenberghe 5 óra 58 másodperccel zárta a 3. helyen az autósok küzdelmét.
A motorosoknál a KTM-es francia Norbert Dubois volt a szakasz legjobbja, a kétkerekűek csatáját azonban annak ellenére is Martin Fontyn nyerte, hogy csak a 4. pozícióban zárta a napot. A belga KTM-es versenyző a tíz szelektíven – az autósoknál és a kamionosoknál a nyitónapi szakaszt törölték – 53 óra 52 perc 24 másodperces időt produkált, így 32 perc 25 másodperccel utasította maga mögé a szintén KTM-es hollandot, Guillaume Martenst, akivel végig nagy csatát vívott. A 3. helyen Patrick Arnoult végzett: a hondás francia hátránya már több mint 2 óra volt Fontynhez képest.
Az összecsapáson negyedszer induló magyar alakulat december 27-én kelt útra: a gépátvételt és az ünnepélyes rajtceremóniát a dél-franciaországi Saint-Cyprienben tartották, majd onnan indulva több mint 7 ezer kilométert teljesítettek, Marokkóban és Mauritániában összesen kilenc szelektív szakaszon – az első menetet a hajó késői érkezése miatt törölték – csatáztak a stopperrel és a riválisokkal, mielőtt elérték a célállomást, a szenegáli fővárost, Dakart.
Ez volt a májusban bemutatott új, 1100 lóerős Scania versenykamion első bevetése Afrikában: július az új szerkezet gyermekbetegségeit sikerült kiküszöbölniük az oroszországi Selyemút-ralin, így a kamion végig megbízhatóan üzemelt a fekete kontinensen, a beállításokkal kapcsolatos tapasztalatok hiánya azonban rányomta bélyegét a Qualisport szereplésére. A gárda főként a marokkói sziklás, köves szakaszokon küszködött, a futómű helyes beállításait keresgélő egylet számára kétségkívül ez volt a verseny legnehezebb része. Később, a mauritániai dűnéken és homokos szakaszokon már könnyebben boldogultak, a Scania kezelhetősége ott már érezhetően jobbá vált.
Végül a nyolc kamionnal elrajtoló kategóriában a 4. helyen zártak a műfaj meghatározó csapatának számító gyári Kamaz-különítmény szupertehetsége, Anton Shibalov, a kamionok csatáját az előző két évben domináló Tomás Tomecek, valamint az MAN által patronált portugál pilótanő, Elisabete Jacinto mögött. A kilenc szelektív szakasz során produkált 45 óra 37 perc 22 másodperces összidő az autós-kamionos összesítésben – ezen a versenyen ilyen is van – az értékelt eredménnyel záró 40 egység között a 8. helyre volt elegendő.
Így látta a Qualisport versenytriója a 2013-as Africa Eco Race-t:
Kovács Miklós, a Scania pilótája:
„Azt hiszem, ez volt az eddigi legnehezebb versenyünk itt, Afrikában, de ezzel együtt is nagyon élveztük minden egyes pillanatát. Csodálatos tapasztalat megélni egy általunk épített új, vérbeli versenykamion felnőtté válási folyamatát. Az elején iszonyatosan sokat küzdöttünk, Marokkó ugyanis rafinált terep, az ottani pályákra borzalmasan nehéz belőni a futóművet, ha előtte nem jártunk még ott. Márpedig ezzel a kamionnal először versenyeztünk arrafelé. Mauritánia határozottan jobban sikerült, ott már érezni lehetett, hogy napról napra jobban kijövünk egymással a kamion és mi hárman. 2009-ben a 3. helyen végeztünk, 2010-ben megnyertük a kamionos kategóriát, 2011-ben kiestünk, tavaly nem indultunk, most pedig a 4. helyen végeztünk. Úgy érzem, nincs okunk a szégyenkezésre, és immáron biztosan tudjuk, hogy bőven van lehetőség a kamionban és a csapatban is.”
Czeglédi Péter, navigátor:
„Afrikában nincs unalmas verseny, ezt eddig is tudtuk, most pedig újfent megbizonyosodhattunk róla. Sok nehéz órát és kilométert töltöttünk a pilótafülkében, de minden egyes alkalommal boldogan szálltunk ki, mert tanultunk valami újat, valami hasznosat, amit használhattunk a Scania finomhangolása során. Az út vége még nagyon messze van, a kamion sokat fog fejlődni a későbbiekben és biztos vagyok benne, hogy Miklós is még jobban hozzá tudja igazítani a vezetési stílusát ehhez a sokat kívánó fenevadhoz. Az itinerek pontosak voltak, a szervezők ezúttal is remek munkát végeztek. Nagyszerű érzés volt megtapasztalni, hogy csapatunkat és az új kamiont micsoda óriási szeretet fogadta mindenfelé, amerre jártunk. Élveztem nagyon, már várom, hogy visszatérhessünk.”
Tóth Tamás, vezető szerelő:
„Számomra ez a verseny az átdolgozott az éjszakákról és a félálomban töltött szelektív szakaszokról marad emlékezetes. Minden éjjel gőzerővel dolgoztunk a szervizcsapatunk tagjaival, hogy a napi tapasztalatokat hasznosítva másnapra javítsunk a Scanián, így a kimaradt alvást kénytelen voltam a szakaszokon pótolni. Szerencsére ez többé-kevésbé sikerült is: csak rázkódás akadályozott, más nem, ugyanis elégedetten mondhatjuk, hogy a kamion megbízhatóságára apró-cseprő gondokon kívül nem lehet panasz. Ez is azt mutatja, hogy hasznos volt a nyári, oroszországi verseny óta elvégzett munka, ott ugyanis sokat szenvedtünk a vadonatúj járgány kezdeti gyermekbetegségei miatt. Immáron megvannak az első afrikai tapasztalataink is az új Scaniával, így amikor hazaértünk, nekiállhatunk átgondolni és hasznosítani ezeket. Lesz munkánk bőven, de felvillanyoz bennünket, hogy látjuk: komoly potenciál rejlik az autóban.”
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért