Nagy presztízsértékű a legelső Kína Nagydíjon elért teljesítmény. Ezt mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy az első öt helyen öt különböző gyártó autóit találhatjuk. Minden csapat azon volt, hogy ott legyen az élbolyban, s így a neve örökre fennmaradjon a mostanival kezdődő Kína Nagydíjak történelemkönyvében. Rubens Barrichello külön örülhet, hogy vele kezdődik a nyertesek listája, hiszen ha Michael Schumacher nem szerezte volna meg korábban a világbajnoki címet, itt bizonyára labdába sem rúghatott volna. Azt azonban le kell szögezni, hogy a német ferraris versenye közel sem volt fenékig tejfel. Mindjárt rosszul indított, hiszen motorcsere miatt a bokszutcából, a mezőny végéről rajtolt el, s utána is több hiba tarkította versenyét. Az immár hétszeres világbajnok így idén először körhátrányban, a 12. helyen zárta a versenyt.
Jenson Button rajtja bár nem túl jól sikerült, végig szépen vezetett, s szerencséjére a futam nem tartott tovább 56 körnél, mert akkor lehet elveszíti ezüstérmes helyét. Kimi Räikkönen harmadik helyezése így csalódást keltő a wokingi csapat számára, hiszen a finn pilóta már a verseny elején Barrichellót támadta. Az idei eredmények tükrében azért elégedettek lehetnek a harmadik hellyel a McLarennél.
A Renault ezúttal is alulmaradt a BAR-Hondával szemben a konstruktőri második helyért folyó harcban, hiszen mindkét BAR-os pilóta pontokat szerzett, míg az enstone-i csapatnál egyedül Fernando Alonso térhetett haza egy negyedik hellyel és az azért járó pontokkal. Jacques Villeneuve-ön nyomot hagyott a BAR-nál eltöltött évek sikertelensége és az egy évnyi kihagyás is, de még így is Michael Schumacher előtt a 11. helyen ért célba.
“Sokat tanultam a verseny közben: jobban ismerem az R24-est, most már egy teljes versenytávot tettem meg, s sikeresen magamévá tettem a 2004-es versenystílust. Az igazat megvallva túl sokáig tartott, míg felvettem a megfelelő ritmust. Jól rajtoltam el, de nem melegítettem eléggé az abroncsokat és így helyeket vesztettem. Amint a pályára gumi ragadt és a tapadása javult, sikeresen támadásba lendültem, de sajnos nem tudtam elég közel kerülni Webberhez a 9. és 10. kanyarban. Ez azt jelentette, hogy túl messze lemaradtam ahhoz, hogy megpróbálhassam megelőzni. Ennek ellenére késznek érzem magam Suzukára” – nyilatkozta a szezon hátralévő három versenyére a Renault-hoz igazolt kanadai pilóta.
A Williams-BMW számára vegyesre sikeredett a keleti versenyhétvége. Juan-Pablo Montoya ötödik helyével meglepő módon versenyképes versenyzést mutatott be, miközben a csapathoz hosszú lábadozás után visszatérő Ralf Schumacher futama remek kezdés után szomorú véget ért. A kínai pálya nem fogadta kegyei közé a Schumacher-testvéreket. Egyikőjük sem ért el sikert ezen a pályán. Ralfot végül David Coulthard “segítette ki” a versenyből, mikor nekicsapódott autójával a kék-fehér betontorpedónak, s ezzel a dolgok balszerencsés kimenetele miatt a német pilóta kénytelen volt feladni a viadalt.
“Nagy kár, hogy a versenyem ilyen korán véget ért. Az autóm defektet kapott azután, hogy Coultharddal összementem. Megpróbált megelőzni engem, de szerintem túl optimista mozdulatot tett. Mindenesetre visszatértem a bokszba, hogy rendbe hozzák az autót, és egy alaposabb vizsgálatot követően a mérnökök úgy döntöttek, hogy folytathatom a versenyzést. Ekkor azonban már túl sok idő eltelt, s késő lett volna visszatérni a pályára, mivel már két kör hátrányban voltam. Kár, mivel jól alakult a verseny számomra és az első öt hely valamelyikéért harcolhattam volna” – szögezte le csalódottan az ifjabb Schumacher.
Érdemes említést tenni a Sauberről, mely az időmérők során kitűnő teljesítményt nyújtott, s bár a verseny során nem tudta ezt előkelő helyek megszerzésére fordítani, Peter Sauber bizonyára így sem elégedetlen a két pontszerző hellyel.
A 2005-ös szezonra még állás nélkül lévő David Coulthard az itteni teljesítményével bizonyára nem sok mindenkit győzött meg arról, hogy érdemes tárgyalásokat folytatnia a skót pilótával. Ralf Schumacherrel történt koccanását követően neki is be kellett mennie egy extra bokszbeállásra, hogy lecseréljék kidurrant kerekét, s így a nyolcadik helyért kellet harcot vívnia, amit az utolsó néhány száz méterben elvesztett Felipe Massával szemben.
A Kína Nagydíj végeredménye:
1. Rubens Barrichello Ferrari 1’29″12.420 2. Jenson Button BAR-Honda + 0’01″035 3. Kimi Räikkönen McLaren-Mercedes + 0’01″469 4. Fernando Alonso Renault + 0’32″510 5. Juan-Pablo Montoya Williams-BMW + 0’45″193 6. Takuma Sato BAR-Honda + 0’54″791 7. Giancarlo Fisichella Sauber-Petronas + 1’05″464 8. Felipe Massa Sauber-Petronas + 1’20″080 9. David Coulthard McLaren-Mercedes + 1’20″619 10. Mark Webber Jaguar-Cosworth + 1 kör 11. Jacques Villeneuve Renault + 1 kör 12. Michael Schumacher Ferrari + 1 kör 13. Nick Heidfeld Jordan-Ford + 1 kör 14. Olivier Panis Toyota + 1 kör 15. Timo Glock Jordan-Ford + 1 kör 16. Baumgartner Zsolt Minardi-Cosworth + 3 kör 17. Gianmaria Bruni Minardi-Cosworth + 18 kör 18. Ralf Schumacher Williams-BMW + 19 kör 19. Ricardo Zonta Toyota + 21 kör 20. Christian Klien Jaguar-Cosworth + 45 kör A világbajnokság állása a Kína Nagydíj után Pilóták: 1. Michael Schumacher 136 pont 2. Rubens Barrichello 108 pont 3. Jenson Button 79 pont 4. Fernando Alonso 50 pont 5. Jarno Trulli 46 pont Juan-Pablo Montoya 46 pont 7. Kimi Räikkönen 34 pont 8. Takuma Sato 26 pont 9. David Coulthard 24 pont 10. Giancarlo Fisichella 21 pont 20. Baumgartner Zsolt 1 pont Konstruktőrök: 1. Ferrari 244 pont 2. BAR-Honda 105 pont 3. Renault 96 pont 4. Williams-BMW 64 pont 5. McLaren-Mercedes 58 pont 6. Sauber 32 pont 7. Jaguar 10 pont 8. Toyota 9 pont 9. Jordan 5 pont 10. Minardi 1 pont
A csapatok ezután nem mennek messzire, hiszen az évek óta tradicionális szezonzáró Japán Nagydíjat ezúttal hamarabb – két hét múlva – rendezik meg (2004. október 10.). Így a keleti futamokat követően a Brazil Nagydíjjal zárul majd a 2004-es Formula-1-es szezon.