Annyira akciódús volt a Seat Leon Eurocup szombati futama a Salzburgringen, hogy a rajtot követően már a rajtrácson a falra mászott valaki. A 28-as Fran Rueda helyezkedés közben megpördült, és a szalagkorlátnak csapódott – szerencsére Ficza Ferenc egy vészfékezéssel el tudta kerülni az előtte keresztbe vágódó autót. Olyan szerencsétlen helyen ért véget a spanyol versenye, ahol nem volt lehetőség az autót eltávolítani, a pilóta is a szalagkorlát túloldalán, a partoldalban csücsülve várta ki a végét.
A harmadik körben kipördült a 4-es rajtszámú Alex Carbonell, a negyedik körben Jose Monroy és Marco Pellegrini került kölcsönhatásba a hetedik körben jöttek a műszaki hiba miatti kiállások a boxba – egy 13 körös versenyben ez kapitulációt jelent. Sajnos Bús Edina autója is lelassult ebben a körben, sorra előzték meg, Wéber Gáborhoz ezúttal kegyes volt a turbófeltöltő, de így se volt esélye arra, hogy előzésben gondolkodjon. Az addigi legjobb magyar pilóta, Ficza Ferenc hirtelen lelassult a 8. körben, de az egész mezőny pár kanyar alatt leelőzte. Egy ideig még próbálkozott, de aztán belátta, felesleges úgy folytatni a versenyt, hogy egy perccel lemaradva követi a mezőnyt, és kiállt a boxba. Utóbb kiderült, a pár kör alatt olyan sok motorolajat fogyasztott el az autó, hogy annak alacsony szintjét érzékelve vészüzemmódba kapcsolt az elektronika, és ebből csak áramtalanítást követően volt hajlandó magához térni…
Az utolsó pár körben igazából csak vonatozott a mezőny, nem voltak pozícióharcok. Nehéz a pálya, talán két helyen lehet előzni, az egyforma autók miatt ilyenkor is sokat számít a jól megválasztott féktáv – persze ezzel számol az ellenfél is, aki védi az ívet. Ha nincs hiba, nincs előzés sem, márpedig mindenki célba akar érni. Nyolcadik helyezésével Wéber Gábor lett a legjobb magyar, Bús Edina a 13. helyre hozta be Leonját. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy Gábor autója se bírta ki a futamot, de mivel szó szerint az utolsó kanyarban kapcsolt vészüzemmódba autója, ekkor már senki nem tudta megelőzni.
Aztán a verseny utáni parc fermében egy kicsit én is kémkedtem a konkurencia autóinál a B3R szerelőivel együtt. Arról volt szó, hogy a csapattagok a monitorok előtt ülve követték végig a versenyt, és feltűnt nekik, hogy az 54-es rajtszámú Thomas Fjordbach a leggyorsabb az egyenesekben, jó 5 km/órát ver rá az összes többi autóra. Aztán közelebbről megvizsgálva a hátsó szárnyat kiderült, hogy ő laposabbra állította a hátsó légterelőjét. Hogy ebből pontosan milyen következtetést vontak le, nem tudom. Aztán a boxba visszagurított autóknál kezdődött a szerelés, hiszen a vasárnapi futamra rendbe kell rakni az autókat, igaz, előtte még a fiatal Ficza Ferencet letolták a Zengő Junior Team tapasztalt emberei, amikor meglátták a szinte semmit nem kopott fékbetéteket és tárcsát: – Te nem is nyomtad a gázt! Legközelebb meg ne lássam, hogy spórolsz a technikával…
Az igazsághoz hozzátartozik, hogy nem csak a lelassulás volt az egyedüli probléma a kérdéses Leon versenyautóval, a kormányrásegítés is megszűnt – nosza kicserélték a kormányművet is. Vasárnap délelőtt még azt szerették volna megtudni a Seat Sport szakembereitől, hogy akkor mégis mennyi olajat töltsenek a motorba, hogy az ne fogyjon ki a verseny alatt? A hivatalos érték 5 liter, de 5,5 literig gond nélkül elmehetnek, hangzott a válasz. A B3R Racing szerelői is időben végeztek az autók javításával, náluk a rutinmunkán felül nem volt tennivaló. Érdekes technikai információ: az esélyegyenlőség érdekében bizonyos javításokat – például a turbófeltöltő cseréje – nem végezhetnek el a csapatok, csak a Seat szerelői.
Vasárnap Bús Edina épp elindult a pálya irányába, azonban a boksz előtt a szomszédos WTCC-stand miatt hatalmas tömeg volt, és miközben a gyalogosokat próbálta elkerülni, véletlenül megnyomta a fedélzeti tűzoltóberendezés gombját, habbal terítve be az utasteret és a motortér egy részét is. A B3R szerelői rögtön visszatolták a kocsit a helyére, majd gyorsan elkezdték kitörölni a habot az utastérből, miközben valaki elszaladt egy új tűzoltópalackért. Azzal együtt jöttek a Seat szerelői is futólépésben, hiszen az ő felügyeletük mellett kell ezt a fontos biztonsági berendezést berakni az autóba. Nagyjából 5 perc alatt megvolt az autó belső takarítása, a motortérből a Seat gyári embere fújta ki sűrített levegővel a habot. Annak ellenére, hogy nem megszokott hibáról volt szó, mindenki tudta, mi a dolga, és csinálta azt, tudták, hová kell nyúlni az újabb és újabb tekercs papírtörlőért. Szóval jó öt perc késéssel – de még bőven időben – Edina is elindulhatott a rajtrács felé.
Vasárnap délben rajtolt el a Leon Eurocup futam. A felvezető körben megállt egy autó, Alex Carbonell-nek a negyedik helyezése bánta ezt; a mezőny után tudott indulni, de a boxból kellett rajtolnia, a többiek tettek még egy tiszteletkört, ami lejött az egyébként is nyúlfarknyi, 13 körös futamból. Késni nem lehet, kettőkor rajtol a tévében is közvetített WTCC, márpedig a tévé előtt helyet foglaló nézőket nem lehet váratni.
Nyugodtan mondhatjuk, hogy Ficza fantasztikusan rajtolt, a nyolcadik pozícióból (de csak hat autó volt előtte) indulva hamar az élre állt, és az első kör végén már 1 másodperccel vezetett. Segítette az is, hogy mögötte keményen küzdöttek, az egyik kilökött autó épp a második helyezett előtt csúszott vissza a pályára. Wéber Gábor autója a harmadik körben adta meg magát, ezúttal a fékerő-elosztó hibája miatt megszűnt elöl a fékhatás, Gábor ment a sóderágyba, majd onnan kikecmeregve a boxba gurult óvatosan. Ebben a körben kiküldték a Biztonsági Autót a pályára, mivel egy ütközés után alkatrészek maradtak a pályán meg egy sérült autó a célegyenes-ráfordító előtti bukótérben – odalett Ficza két kör alatt kiautózott 2,3 másodperces előnye.
Kilenc kör van még hátra az újraindításkor, Ficza ekkor még el tud húzni a mezőnytől úgy 1 másodpercnyire, de ekkor már hatalmas tempóval érkezik Rosell, aki a második helyen autózó Ruedát megelőzve a hetedik körben utoléri a magyar pilótát, aki csak két körön át tudja maga mögött tartani ellenfelét. Ficza második helyét ezt követően senki nem veszélyezteti. Rosell, Ficza, De Diego zárnak az élen, Bús Edina nyolcadikként hozta be a célba autóját, és bizony ez is nagy teljesítmény. A sérült karosszériájú (légterelő elem), alacsonyabb végsebességű autójával külső íven autózva szerezte meg ezt a pozíciót. A legjobb női pilóta magyar, és pontot is szerzett! No meg a második hely! A dobogóceremónia érdekessége, hogy ugyan a Seat Sport csapatánál sokan ujjonganak, amikor elhangzik a győztes, spanyol Rosell neve, a közönség ujjongását csak a második helyezett Ficza Ferencnél lehet hallani – Michelisz Norbi szurkolói máris a szívükbe zárták a fiatal pilótát. Aki ugye a következő versenyen már öreg rókának számít majd, hiszen csapattársa, a 16-ot épp betöltő Tóth Norbert akkor csatlakozik majd hozzá a Zengő Junior Team második pilótájaként. A csapat egyébként azért is különösen boldog, mert igazából a következő versenyhétvégének helyt adó Silverstone pálya fekszik igazán Ficza Ferencnek, akkorra várták az első dobogós helyezést.
Gyermekbetegségei ellenére az új Seat Leon versenyautó előtt nagy karrier áll. Izgalmas versenyt garantál a nagy teljesítmény, a csapatok számára a költségek ésszerű keretek között maradnak. A hírek szerint az idei Seat Leon Eurocup egyébként csak a főpróba, a hírek szerint a jövőbeli WTCC2 világbajnokság műszaki szabályzatának megfelelő versenyautó már ma is a Leon Cup. A WTCC2 főbb paraméterei a pletykák szerint: utcai karosszéria bukókerettel, 2.0 literes turbómotor, és éves szinten 300 000 euróban maximált költségvetés – ez utóbbi egy autós világbajnokságnál bizony olcsónak számít.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!