A Hyundai Motorsport az új, tisztán elektromos, nagyteljesítményű Veloster N ETCR túraautóval vesz részt a 2021 során induló PURE ETCR bajnokságban. Ennek megjelenésével izgalmas új korszak köszönt be a Hyundai életében, amelyben az elektromos autóversenyzés a vállalat tevékenységeinek egyik pillérévé válik.
A Hyundai villamosítási stratégiája mellett az üzemanyagcellás technológiák terén betöltött vezető szerepét kihasználva hidrogén üzemű áramfejlesztő rendszert épített. Ez a generátor környezetbarát módon előállított hidrogénből megtermelt elektromos energiával tölti a járműveket. A Hyundai számára a motorsport nem csupán az új technológiákkal való kísérletezés, a sorozatgyártású modellfejlesztés előkészítésének terepe: a motorsport a vállalat úttörő szemléletét hirdeti, amelynek folyamatos innovációk mellett a jövőbeli mobilitás terén betöltött, vezető szerepét is köszönheti a vállalat. A Hyundai Motorsport és a Hyundai N sportmárka közötti ismeretátadás ez idáig igen gyümölcsözőnek bizonyult, egyfelől a WRC és TCR bajnokságokban elért sikerek, másrészt az olyan, nagy népszerűségnek örvendő közúti modellek révén, mint a vadonatúj i20 N.
„A Hyundai hatalmas erőfeszítésekkel igyekszik a fenntartható mobilitás révén jobb hellyé tenni a világot, és ez alól a motorsport sem kivétel. Ezért örülünk különösen a lehetőségnek, hogy a WRC és TCR bajnokságokban elért eredményeinket a hamarosan induló PURE ETCR szériában kamatoztathatjuk.” – mondta Andrea Adamo, a Hyundai Motorsport Team csapatfőnöke. „Holisztikus szemléletünknek köszönhetően jelentős mértékben csökkenthetjük a motorsport-tevékenységek károsanyag-kibocsátását, anélkül hogy akár a rajongóknak, akár a pilótáknak kompromisszumot kellene kötni az autóversenyzés élménye terén.”
WRC és TCR: a Hyundai motorsport hagyományai
A motorsport a Hyundai „Teljesítmény” pillérének a kiterjesztése. Noha a vállalat viszonylag új szereplő ezen a téren, máris komoly nevet szerzett magának. A 2012-ben létrehozott Hyundai Motorsport Team felügyelte a márka Alzenau-i létesítményének felépítését, és első rali versenyautójának, az i20 WRC-nek a fejlesztését. A Hyundai Motorsport először 2014-ben indult az FIA rali világbajnokságban. Miután öt évadon át lefektette a siker alapjait, a csapat 2019-ben megnyerte a rali világbajnokságot. Ezt a bravúrt a tavalyi évben is megismételte a Hyundai, megerősítve a márka hírnevét a globális motorsport színpadán.
Sikeres WRC bemutatkozását követően a Hyundai Motorsport 2018-ban az i30 N TCR-rel a pályaversenyzés asztalára is letette a névjegyét. Gabriele Tarquini a WTCR első, 2018-as szezonjában a mezőny élén végzett, majd a következő évben Michelisz Norbert révén az i30 N TCR második bajnoki címét is megszerezte.
Technológia átadás a Hyundai Motorsport és a Hyundai N között
A Hyundai Motorsport a közúti Hyundai i20 erősen módosított kivitelével, az i20 Coupe WRC-vel vesz részt a rali világbajnokságban, míg a WTCR bajnokságban az i30 N TCR-rel versenyez a csapat. Ez a kifejezetten túraversenyzésre fejlesztett autó a vállalat első sorozatgyártású sportmodelljén, a nagy teljesítményű i30 N modellen alapul. Mindkét autó tökéletesen példázza, hogy a Hyundai közúti autói hogyan biztosítanak optimális alapot a Hyundai Motorsport csapat ütőképes versenyautóinak fejlesztéséhez.
Az i20 Coupe WRC 1,6 literes, közvetlen benzinbefecskendezéses turbómotorjához hatfokozatú, szekvenciális sebességváltó csatlakozik. Az összkerékhajtású modell legnagyobb teljesítménye 380 lóerő, maximális forgatónyomatéka 450 Nm. A vállalat nagy teljesítményű típusainál is elkötelezte magát a fenntarthatóság mellett; ennek bizonyítékaként a Hyundai Motorsport jelenleg mild hibrid hajtásláncot fejleszt az i20 WRC modellhez. Ez 2022-ben érkezik, és a várakozások szerint az első olyan rali versenyautó lesz a világon, amely ezt a hajtáslánc-technológiát alkalmazza.
Az i30 N TCR kétliteres, soros négyhengeres turbómotort kapott, amelyhez hatfokozatú szekvenciális sebességváltó csatlakozik. Az autó elsőkerék-hajtású, üzemanyag-tartálya 100 literes. A motor maximális teljesítménye 350 lóerő, legnagyobb forgatónyomatéka 450 Nm.
Amellett, hogy a WRC és TCR szériákban közúti modellekre épülő autókkal versenyez, a Hyundai új technológiák tesztlaboratóriumaként is tekint a motorsportra. Ez a filozófia a tudásátadás révén közvetlen hatással bír a vállalat leendő sorozatgyártású N sportmodelljeire. A Hyundai legújabb pályaképes, sportos kisautója, a vadonatúj i20 N például közvetlenül hasznosítja az i20 WRC versenyautóval szerzett tapasztalatokat. A vadonatúj i20 N tömege megegyezik a rali világbajnokságban előírt minimális menetkész tömeggel, míg a ralisport által ihletett tetőszárny kedvezőbb aerodinamikai adottságokkal ruházza fel a modellt.
A Hyundai Motorsport Customer Racing ügyfélverseny-programja a közelmúltban mutatta be a privát csapatok és magánversenyzők számára kifejlesztett, vadonatúj i20 N Rally2 versenyautót. Ez újfent kiváló példája annak, ahogy Hyundai Motorsport és a Hyundai N közötti együttműködés kölcsönösen erősíti mindkét fél portfólióját: az i20 N Rally2 versenyautó a vadonatúj i20 N kiváló adottságokkal rendelkező futóművére épül. Az i20 N Rally2 dinamikus megjelenése szintén az utcai modelltől ered – amely a Hyundai új „érzéki sportosság” filozófiájának szellemében született meg –, és számos stíluselemét a motorsport világa ihlette.
Veloster N ETCR – a Hyundai első tisztán elektromos nagy teljesítményű járműve A PURE ETCR bajnokságra készülve a Hyundai Motorsport Alzenau-i központjában dolgozó mérnökei megtervezték és megépítették a vállalat első tisztán elektromos, nagy teljesítményű típusát, a Veloster N ETCR-t. Akárcsak az i30 N TCR és az i20 N Rally2, ez is egy közúti Hyundai N modell – az észak-amerikai Veloster N – alaposan átdolgozott kiadása.
A Veloster N ETCR tesztelése 2019 szeptemberében, egy prototípussal vette kezdetét; ezt a csapat 2020 folyamán folyamatosan tökéletesítette. A zéró károsanyag-kibocsátású, hátsókerék-hajtású túraautó villanymotorjai a két tengely között helyezkednek el; a modellt kifejezetten az ETCR előírások szerint fejlesztették ki. A Williams Advanced Engineering által szállított, 798V üzemi feszültségű akkumulátorcsomag a padlóban kapott helyet, a hátsó felfüggesztés pedig kettős keresztlengőkaros: a vázszerkezet és a futómű nagymértékben eltér tehát a Hyundai Motorsport bármely korábbi projektjétől. A hajtáslánc csúcsteljesítménye 500 kW (680 LE), legnagyobb állandó teljesítménye 300 kW. A Veloster N ETCR összesen négy darab (kerekenként kettő) villanymotort alkalmaz; amelyek egy egyfokozatú erőátviteli egységhez csatlakoznak.
„Az ECTR a Hyundai új mobilitási modelljeinek tesztlaboratóriuma. A Veloster N ETCR a bizonyíték arra, hogy az élvonalbeli technológia összeegyeztethető a környezetbarát mobilitással, és együtt tisztábbá tehetik a motorsportot.” – mondta Till Wartenberg, a Hyundai Motor Group N márkamenedzsmentért és motorsport részlegért felelős alelnöke. „Elektromos versenyautónk megalkotásával bebizonyítjuk, hogy lehetséges nagyteljesítményű villanyautót építeni. A versenypályákon szerzett tapasztalatokból összegyűjtött ismeretek és adatok kiváló alapot szolgáltatnak akkumulátoros elektromos és hidrogén üzemanyagcellás járműveink optimalizálására és tökéletesítésére.”
A hidrogén üzemű Hyundai Generátor
A PURE ETCR lehetővé teszi a Hyundai számára, hogy a legszélsőségesebb körülmények között, a végletekig próbára tegyék villamosítási rendszereiket. A kiemelkedő teljesítmény a Hyundai egyik legfontosabb pillére. Nem kevésbé fontos ugyanakkor a vállalat számára, hogy a versenyzést – és általában a motorsport és a sportautók jövőjét – a lehető leginkább környezetbaráttá tegye. Ez pedig a Hyundai számára nem ér véget a károsanyag-kibocsátástól mentes hajtásláncokkal. Véleményünk szerint a teljes ökoszisztémának fenntarthatónak kell lennie, az energia előállításától kezdve az üzemanyag szállításáig.
A Hyundai elektromos járművek töltőrendszereként fogja forgalomba hozni új hidrogén generátorát. A Hyundai Generátor a legújabb emissziómentes villanyautó-töltő megoldás. A rendszer két üzemanyagcella-kötegből áll. Először is az áramfejlesztőt sűrített hidrogén tartályokból feltöltik. Az üzemanyagcella kötegben a hidrogén kölcsönhatásra lép az oxigénnel. A kémiai reakció során energia szabadul fel, amivel az elektromos járművek akkumulátorát lehet tölteni. Így biztosítható, hogy a gépkocsik töltésére használt áram szintén fenntartható, emissziómentes forrásból származzon. A Hyundai Generátor egyszerre két elektromos jármű töltésére alkalmas. A rendszer nem csupán nagysebességű töltésre képes, de jóval csendesebben is üzemel, mint egy hagyományos dízelüzemű áramfejlesztő. A Hyundai meggyőződése, hogy a hidrogén üzemű generátor nem csupán az elektromos autóversenyzésben nyerhet létjogosultságot, de számos egyéb területen is felhasználható volna, a fesztiváloktól kezdve az építkezéseken át a válsághelyzetekig.
„A Hyundai számára fontos, hogy mindig holisztikusan tekintsünk az emissziómentes mobilitásra. Az olyan megoldások, mint a hidrogén üzemű áramfejlesztő, nem csupán a károsanyag-kibocsátástól mentes járművek üzemeltetését teszik lehetővé, de azt is biztosítják, hogy – a zöld hidrogénről működtetett generátor révén – magát az elektromos áramot is emisszió-mentesen állítsuk elő.” – mondta Thomas Schemera, a Hyundai Motor Group alelnöke és marketing vezérigazgatója. „Miközben arra törekszünk, hogy intelligens mobilitási megoldások szolgáltatójává váljunk, az élet legkülönfélébb területein felhasználható, emissziómentes készülékeket és berendezéseket fejlesztünk.”
Elektromos motorsport: fenntarthatóság és nagy teljesítmény
Az elektromos autóversenyzés tökéletes alkalmat teremt a Hyundai számára, hogy környezetvédelmi törekvéseit és motorsport ambícióit egyszerre támogatva egyesítse a vállalat működésének „Haladás” és „Teljesítmény” pilléreit. A jövőben az elektromos autóversenyzés a Hyundai Motorsport egyik alaptevékenységévé válhat. Az ETCR tökéletesen demonstrálja, hogyan lehet ötvözni a jövőbe mutató technológiákat a tisztább üzemű autóversenyzéssel. A villamosított motorsport révén a Hyundai új célcsoportokat is megszólíthat. Az olyan emissziómentes túraautók, mint a Veloster N ETCR kifejlesztésével a vállalat látványosan demonstrálja a nagy teljesítményű elektromos járművek megvalósíthatóságát. Ezek a modellek egyszerre kínálnak környezetbarát üzemeltetést és élvezetes vezethetőséget.