A 125-ös robogók mellett leginkább olyan érvek szólnak, mint hogy aránylag kedvező áron elvihetjük őket, illetve hogy karbantartásuk és a fenntartásukhoz szükséges járulékos költségek nagyon alacsonyak. Ezért nem meglepő, hogy a nyolcadliteres szegmens fontossága szinte évről évre nő, amit a korábbinál nagyobb kínálat is jelez.
Természetesen a kategóriában hagyományosan erős Yamaha is belehúzott, s úgy döntöttek, hazánkban is piacra dobják az Európa-szerte sikeres BW’s 125-öst. A modell a külsőségeket tekintve alapvetően más, mint a legtöbb kategóriatárs, de éppen ez volt a cél, hiszen ezzel új közönség felé nyithatnak. A BW’s 125-ös hatalmas, kerek fényszórókkal díszített arca és a ballonos abroncsok érdekes egyveleget alkotnak, de annyi szent, hogy van karaktere a motornak!
Az alacsony tömegé és a praktikumé a főszerep
A menetkészen is csak 121 kg-os tömeg miatt gyakorlatilag kezdőknek sem okozhat problémát a kis Yamaha terelgetése, maximum a nagyobb termetűek érezhetik kicsinek a gépet. Pontosabban, aki 180 centinél magasabb, az kevésbé tud helyezkedni a motoron, hiszen a térde túlságosan is közel van a kormányhoz. Ez a manőverezhetőséget aligha befolyásolja, inkább a komfortérzetünknek nem tesz jót. Egyébként az ülésen könnyen megtaláljuk a kényelmes vezetési pozíciót, arról nem is beszélve, hogy az ülés alatti, öblös tárolórekeszbe jól lehet pakolni, tehát ha csomaggal vagy hátizsákkal utazunk, azt is el tudja nyelni a kis Yamaha. Ráadásul az ülés kétszemélyes, így utast is vihetünk magunkkal, ha bírja a megrázkódtatásokat.
A BW’s 125-ös gyenge pontja ugyanis az, hogy – a magas oldalfalú abroncsok ellenére – nem képes megfelelően tompítani az úthibákat, függetlenül attól, hogy egyedül vagy kettesben megyünk. Így aztán eléggé pontos képet kapunk a hazai úthálózat állapotáról, sokkal pontosabbat, mint amilyet szeretnénk. Szerencsére a futómű rossz hibaelnyelő képessége nem jelenti azt, hogy más szempontból bármi kifogást emelhetnénk. Az első teleszkópok és a hátsó rugóstagok is támogatják a tempós haladást, jó minőségű úton egészen jó visszajelzéssel szolgálnak. Sőt, a robogókra jellemző farnehézség sem vészes, hirtelen irányváltoztatásra is készséggel válaszol. Ennek leginkább akkor van szerepe, ha sűrű forgalomban próbál előrébb jutni az ember, amiben nagyon jó a BW’s, hiszen a legkisebb testsúlyáthelyezést is irányváltás követi.
Okos fékrendszer került a kis Yamahára
A BW’s esetében az sem elhanyagolható szempont, hogy az Unified Braking System fékrendszerrel készül, ami annyit tesz, hogy ha túlságosan megfékeznénk a hátsó kereket, akkor a rendszer az első kereket is lassítja, miközben visszavesz a fékerőből, megakadályozva ezzel a hátsó kicsúszását. A gyakorlatban remekül működik, ez pedig elsősorban a kezdők számára óriási segítség.
A BW’s 125-ös kapcsán egy kellemes meglepetés ért, ugyanis a papíron teljesen átlagos, 9,1 lóerős, egyhengeres, léghűtésű egységgel igen virgonc a robogó, a 125-ösök mezőnyében kifejezetten rugalmasnak számít. Persze nem kell eszeveszett gyorsulásra számítani, de álló helyzetből vagy piros lámpától indulva az átlagos teljesítményű autókat könnyedén lerajtolhatjuk, komoly meglepetést okozva, hiszen a BW’s külseje láttán aligha számít valaki arra, hogy ez a robogó így ki tud lőni. A lendület egészen 100 km/óráig tart, ezután hirtelen elfogy az erő, mielőtt a motor elérné a körülbelül 110 km/órás végsebességét. Ez egyáltalán nem mellékes annak, aki városba való bejárásra használ robogót, ugyanis ez esetben a sebesség a biztonságot fokozza.
Külön dicséretet érdemel a 125-ös egység szerény fogyasztása, hiszen egy tankkal (kb. 2200 Ft) 200 kilométert tehetünk meg. A kis erőforrás forszírozott tempó esetén sem kér többet 3,0 liternél, nálunk úgy fogyasztott 2,9 litert, hogy gyorsforgalmi úton is jártunk vele, illetve alaposan kihasználtuk az erőtartalékot.
A BW’s 125-ös 878 000 Ft-ért vihető haza, amivel tulajdonképpen a Yamaha palettáján belül és a konkurens 125-ös modellek között is a középmezőnybe tartozik. Az már más kérdés, hogy ennyiért robogó helyett nagyobb élvezeti faktort biztosító motorkerékpárt is vehetünk (pl. YBR 125-ös 758 000 Ft-ért), de az már egyéni preferencia kérdése, hogy a használati értéket helyezzük-e előtérbe.
Tetszett
eredeti külső
hatásos fékek
rugalmas erőforrás
Nem tetszett
úthiba-érzékenység
kevés hely a lábaknak
Összegzés
Egyedi külsején kívül fürgeségével és könnyű irányíthatóságával is belopja magát az ember szívébe, az úthiba-érzékenységgel annál kevésbé. Az alacsony fenntartási költségek nyomós érvként szólhatnak mellette.
Yamaha BW’s 125
Lökettérfogat: 125 cm3
Hengerek/szelepek: 1/4
Max. teljesítmény: 6,7 kW (9,1 LE) 7500/min
Max. forgatónyomaték: 9,6 Nm 6000/min
Sebességváltó: fokozatmentes
Hossz./szél./mag.: 1910/715/1100 mm
Tengelytáv: 1290 mm
Ülésmagasság: 780 mm
Üzemanyagtank: 6,0 l
Fék elöl/hátul: 189 mm tárcsa/150 mm dob
Gumi elöl/hátul: 120/70 R12 / 130/70 R12
Menetkész tömeg: 121 kg
Tesztfogyasztás: 2,9 l
Vételár: 878 000 Ft