Az 500 cm3-es kategória nem is oly régen még virágzó szegmensnek számított, elég a Honda CB500-asra, a Kawasaki ER-5-ösre, vagy a Suzuki GS500-asra gondolni. Most a Honda visszaállíthatja a félliteresek becsületét, hiszen három különböző modellt építettek az új 500-as blokk köré: a hagyományos, naked bike-ok közé sorolható CB500F mellett kínálnak sportgépet a CBR500R képében, illetve itt van a tesztre fogott CB500X, mely az on-off kategóriájú gépek táborát erősíti. Ebben a szegmensben tavaly a negyedik legnépszerűbb motor volt itthon a CB500X, a 26 darabos értékesítési volumen 6,8%-os piaci részesedést tett ki.

Jól átlátható, de kevés információt jelenít meg a műszeregység. Fotó: Hilbert Péter Jól átlátható, de kevés információt jelenít meg a műszeregység. Fotó: Hilbert Péter

Egészen jó alapok, kisebb hiányosságokkal

Nyugodtan mondhatjuk, hogy a CB500X küllemében semmi meglepetés nincs, elvégre a nagytestvér, az NC700X (2014-től NC750X) vonásai köszönnek vissza. Olyannyira, hogy könnyedén össze lehet téveszteni a modelleket, hiszen a hasonlóság a műszerfalnál is tetten érhető: a CB500X is téglalap alakú digitális egységet kapott, amely ugyan erős napsütésben is tökéletesen leolvasható, azzal nem vádolható, hogy túl sok információval „bombázná” a vezetőt. Nincs fokozatjelző és a hűtőfolyadék hőmérsékletét sem jeleníti meg.

A CB500X a 497 cm3-es erőforrás ellenére egyébként tisztességes méretű jármű, nem kelt „kismotor” hatást. A 810 mm-es ülésmagasság jelzi, hogy nagyobb termetűeknek sem lesz alacsony, én például a közel 190 centimmel természetes pozíciót vettem fel a nyeregben. Egyenes háttal ül a vezető a motoron, az ülés-lábtartókormány „háromszöge” úgy, ahogy van, remek, de sajnos az utasnak nincs már ennyire jó dolga. Az ülés hátsó részének szerény formázottsága mellett a magasra helyezett lábtartók sem fokozzák a komfortérzetet, a jó fogású kapaszkodók ennek fényében sovány vigasznak tekinthetők. Komoly meglepetést okozott a szélvédelem, méghozzá pozitív értelemben. A kis plexinek elsőre nem tulajdonítana nagy szerepet az ember, de a gyakorlat mást mutat: országúti tempónál remek védelmet nyújt, főleg, ha a legfelső állásban rögzítjük (ehhez kézi szerszám szükséges).

A vezető ülése nagyon kényelmes, az utasé már nem A vezető ülése nagyon kényelmes, az utasé már nem

A2-es jogosítvánnyal is vezethetjük a CB500X-et

Mivel a soros kéthengeres blokk 48 lóerőt teljesít, a CB500X pont belefér az A2-es jogosítvánnyal vezethető kétkerekűek körébe. Erejét kiszámíthatóan, lineárisan adja le, a kis lökettérfogat miatt pedig nem fogja ránk hozni a frászt alacsony fordulaton – kanyarból kifelé jövet nem kell óvatosan bánni a gázzal. Ennek megfelelően, ha tempósan szeretnénk haladni, igényli a pörgetést a motor, de meglepő módon még a 9000-es fordulatnál bekövetkező „tiltásnál” is halknak tűnik az erőforrás, arról nem is beszélve, hogy olyan kiegyensúlyozottan jár, mint egy nagy, sornégyes blokk. Tehát kifinomult szerkezet, annyi szent, de az NC-vel ellentétben nem nyomatékból, hanem fordulatból kell motoroznunk. Fogyasztása ennek ellenére baráti, sok városi közlekedéssel, a motor tudását kiaknázva 4,2 literes átlagot mértünk. A manőverezhetőség is példás, a gép kis testsúlyáthelyezéssel is kanyarodásra bírható, s ha netán egy fordulóban kell erősen munkára bírni az egyébként hibátlanul dolgozó blokkolásgátlós fékrendszert, akkor sincs a gépnek erős felegyenesedési hajlama. A futómű tartalékai is megfelelőek, hiszen az első teleszkóp egészen ügyesen feledtetni tudja a hazai utak állapotát, de a hátsó futómű utassal már hangolásra szorul, ezért kár, hogy a kilenc fokozatban állítható rugóstag nehezen hozzáférhető a körmös kulccsal.

Jelest érdemel a fékrendszer Jelest érdemel a fékrendszer

A CB500X 1,84 millió forintos árával eleve jó pozícióban van, igazi ütőkártyája azonban némileg a versenytársak gyengeségében rejlik, hiszen a konkurensek on-off modelljei 600 cm3-es lökettérfogat felettiek.

Egyre nagyobb az igény a „sokoldalú” motorokra. Erre válaszol a Honda a CB500X-szel Egyre nagyobb az igény a „sokoldalú” motorokra. Erre válaszol a Honda a CB500X-szel

TETSZETT
– alacsony fogyasztás
– vonzó ár
– könnyű manőverezhetőség

NEM TETSZETT
– jellegtelen motorhang
– néhol olcsónak ható megoldások
– műszerfal

ÖSSZEGZÉS
A CB500X egy könnyű kezelhetőségű, racionális motor, amely remekül kitölti a 250-esek és a 600 cm3-esek között tátongó űrt. Jó húzás a márka részéről, hogy házon belül van még két 500-as alternatívája.

Honda CB500X
Lökettérfogat: 471 cm3
Hengerek/szelepek: S2/8
Max. teljesítmény: 35 kW (48 LE) 8500/perc
Max. nyomaték: 43 Nm 7000/perc

Sebességváltó: hatfokozatú
Hossz./szél./mag.: 2095/830/1290 mm
Tengelytáv: 1421 mm
Ülésmagasság: 810 mm
Üzemanyagtank: 17,3 l
Fék elöl/hátul: 320/240 mm tárcsa
Gumi elöl/hátul: 120/70 R17/160/60 R17
Menetkész tömeg: 196 kg
Tesztfogyasztás: 4,2 l/100 km
Alapár: 1 840 000 Ft

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!