Az eladási statisztikák azt mutatják, hogy Európa-szerte óriási igény van a többcélú motorokra és a túraendurókra, sőt még hazánkban is ezek a gépek számítanak a legfőbb húzóerőnek. Annyira, hogy itthon minden ötödik újonnan eladott motorkerékpár ebbe az „on-off” kategóriába tartozott. Ezért érthető, ha a Yamaha is erősen fókuszál erre a területre: a negyedik éve piacon lévő Super Ténéré iránti keresletet a Worldcrosser verzió tovább fokozhatja, melyről nem túlzás azt állítani, hogy gyárilag alkalmas arra, hogy nekivágjunk vele akár egy kontinensátszelő túrának. A 450 ezer forintos felárért elérhető Worldcrosser csomag ugyanis számos praktikus részletet ad a bázisváltozathoz képest.

A magas plexivel és a széles kormánnyal is jó pontokat szerez a modell A magas plexivel és a széles kormánnyal is jó pontokat szerez a modell

Átgázol mindenen, csak tudjuk megtartani

Nem kell Ténéré-fanatikusnak lenni, hogy egyből kiszúrjuk az árulkodó különbségeket: magas plexi, kézvédők, látványos matricázás és karbon oldalelemek a világjáró kivitel sajátjai, ám ha közelebb megyünk, láthatjuk, hogy a kartert védő „haspáncéllal” és kardántakaróval is büszkélkedhet. Nem kell ecsetelni a teleszkópok becsúszó szárát védő szénszálas védőidom, vagy a lengőkar mentén futó eloxált alumíniumelem előnyeit sem, hiszen utóbbi védi a fékcsövet és nyerget is. Ha ez nem lenne elég, öntapadós poliuretánbetéteket helyeztek el a tank szélein, melyek nem csak a karcolástól óvják a fényezett felületet, de ezáltal térddel könnyebb szorítani a motort. Az egyetlen, ami miatt nem beszélhetünk tökéletes védelemről, hogy a hűtő sérülékeny helyen van. Ha netán eldőlünk a géppel, szinte biztosan kárát látja.

Sport és Touring programot vonultat fel az üzemmódkapcsoló Sport és Touring programot vonultat fel az üzemmódkapcsoló

S bizony ez könnyen előfordulhat, mert motoros legyen a talpán, aki komoly terepen eltereli a teletankolva közel hárommázsás óriást. Nem vitás, hogy méretéhez és tömegéhez képest ügyes a Ténéré, mert a futóműve – úgy, ahogy van – remek, és akkor a 190 mm-es rugóutakról vagy a 205 mm-es szabad hasmagasságról még nem is beszéltünk. De a fizika törvényeit ez a jármű sem tudja meghazudtolni, s az igazi off-road fanatikusok valószínűleg hiányolják majd, hogy az ABS-t nem lehet deaktiválni. Ellenben a kipörgésgátló teljesen kikapcsolható, így laza talajon remek móka terelgetni a nagy Yamahát.

Igényes részletekből nincs hiány: karbon oldalidom és kartervédő Igényes részletekből nincs hiány: karbon oldalidom és kartervédő

Sorkettes óriásblokk felel a hajtásért

Lehet, hogy terepen a 660-as Ténéré még inkább elemében van, de épített úton a nagytesó olyan produkciót nyújt, amire az emlékezetes a legjobb szó. A széles kormány miatt könnyű az irányítása, mindeközben pedig kis erővel dönthető, és huplis úton is rendületlenül tatja a kijelölt ívet. Szabályosan kivasalja az úthibákat, ráadásul még akkor sem vall szégyent, ha „kanyarvadászatra” adjuk a fejünket.

A blokkról is szinte csak jót lehet mondani: 3000-es fordulat alatt ugyan kissé vérszegény a hatalmas, 1200 cm3-es sorkettes szív, utána viszont szépen elkapja a fonalat. A 112 lóerő arra bőven elég, hogy élvezetesen erős legyen a Ténéré, de soha nem fogja ránk hozni a frászt. Még úgy se, ha S-módba kapcsolunk, amikor közvetlenebb gázreakciókkal örvendeztet minket a motor. Az egészben mégis az a legjobb, hogy elképesztően komfortos az ülés és az utasnak is mindene megvan ahhoz, hogy ne akarjon gyakori megállásokat.

Praktikusak a dobozok, de a zármechanikával nem voltunk elégedettek Praktikusak a dobozok, de a zármechanikával nem voltunk elégedettek

A Super Ténéré tehát kisebb hibái ellenére is kétséget kizáróan remek motor, a Worldcrosser csomag pedig még magasabb szintre emeli. Mindezért mélyen a pénztárcába kell nyúlni, hiszen a bázismodell 4 388 000, míg a Worldcrosser 4 838 000 forintba kerül. Az igazsághoz tartozik, hogy az ellenfelek árazása nagyon hasonló, hiszen a BMW R 1200 GS és a KTM 1190 Adventure alapverziói egyaránt 4,6 milliótól vihetők haza.

Gondozásmentes kardánhajtást alkalmaz a Yamaha a nagy Ténérén Gondozásmentes kardánhajtást alkalmaz a Yamaha a nagy Ténérén

TETSZETT
– igényes kivitelezés
– Worldcrosser csomag
– komfort

NEM TETSZETT
– nem kikapcsolható ABS
– silány dobozzár-mechanika

ÖSSZEGZÉS
A nagy Ténéré kategóriájában vannak izmosabb és több technikai okosságot nyújtó modellek, de összeszedettségben a kategória csúcsához tartozik. Nem mellesleg a hatalmas, sorkettes blokk igazi unikumnak számít a nagy túraendurók mezőnyében.

Yamaha Super Ténéré
Lökettérfogat: 1199 cm3
Hengerek/szelepek: S2/8
Max. teljesítmény: 82 kW (112 LE) 7250/perc
Max. nyomaték: 117 Nm 6000/perc

Sebességváltó: hatfokozatú
Hossz./szél./mag.: 2255/980/1410 mm
Tengelytáv: 1540 mm
Ülésmagasság: 845 mm
Üzemanyagtank: 23 l
Fék elöl/hátul: 2×310/282 mm tárcsa
Gumi elöl/hátul: 110/80 R19/150/70 R17
Menetkész tömeg: 289 kg (teletankolva)
Tesztfogyasztás: 5,5 l/100 km
Alapár: 4 838 000 Ft

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!