Az 1100-as kéthengeres már ismert, nyomatéka és teljesítménye bőven elegendő nemcsak a mindennapokra, hanem a világjárásra is. A DCT-váltó sem újdonság, de én úgy éreztem, hogy finomítottak a vezérlő szoftveren, és így jobban illeszkedik a vezető igényeihez. Finomabb az elindulás, és általában akkor kapcsol, amikor arra szükség van. Visszaváltani nem szeret, ehhez vagy túl sok gázt kell adni, de még jobb, ha a váltóbillentyűkkel pöccintünk vissza előzés előtt egyet-kettőt. Aki azonban dinamikusan akar vezetni, három sportprogram (S1, S2, S3) áll rendelkezésére. Nekem az S1 tetszett a legjobban. Vagy választhatja a kézi kapcsolást a kapcsolóbillentyűkkel. De ez igazán nem újdonság, csak – mint már írtam – mintha finomabb lenne.
Egyre több hosszútávú gépen tűnik fel a tempomat. Először azt mondtam, minek? Aztán hosszú autópályaszakaszokon bizony bekapcsoltam, és nagyon hasznosan segítette a sebességkorlátozások betartását.
Ez a bal kormánykapcsoló. A legfontosabbak: a duda (a fehér gomb), a világítás (fent, elöl) és a legelöl, valamint legalul lévő váltóbillentyűk, amikkel bármikor bele lehet avatkozni a DCT működésébe. De nem mindig kell. A nyugodt, kapkodástól mentes stílushoz jól illik a váltó alap kapcsolási programja. A messze, előre látható kar nem tengelykapcsoló (parasztosan kuplung), hanem az állóhelyzeti rögzítőfék, mert a leállított gépet nem lehet sebességbe tenni, ezért biztosítani kell elgurulás ellen. Ezzel a hátsó keréknél lévő második féknyerget működtetjük. A többi gomb a képernyő menüjéhez van, és a jármű – elsősorban a futómű – programozásához.
A felső képernyő alsó sorában láthatók azok a paraméterek, amiket lehet változtatni a pillanatnyi igényeknek megfelelően. Valamint a bal felső sarokban a kiválasztott menetmód.
Ha ilyet láttok, akkor az azt jelenti, hogy az Africa elektronikus állítású futóművel van felszerelve (itt a két villaszárból kiálló érdekességekre gondolok). Az elektronikus állítású futóműnél kiválasztható a hátsó rugó előfeszítése, méghozzá négy fokozatban: 1. csak a vezető, 2. vezető és csomag, 3. vezető és utas, 4. vezető, utas és csomag.
Az állítás csak álló motorkerékpárnál működik. Az előfeszítés változtatásával együtt a megfelelő csillapítási karakterisztika is aktív lesz. A lengéscsillapítás három fokozatban állítható elöl és hátul is. Az alapbeállítás a közepes. Az ABS terepre kikapcsolható a hátsó keréknél. A G-kapcsoló (Gravel) működtetése megváltoztatja a motorkarakterisztikát úgy, hogy terepen jobb legyen a tapadás (a nyomatékátvitel laza talajon). A W az egykerekezés-szabályozás. Szükség van rá, mert a motor nagyon nyomatékos, és vigyázatlan gázmarkolat kezelésnek nem kívánt hanyatt esés is lehet a következménye. A szabályozás szintjei: „0” – kikapcsolva, 1 – alacsony szint, 2 – közepes szint, 3 – magas szint. Én nem javasolom a kikapcsolást, hacsak nem kaszkadőr a rajta ülő.
Szándékosan nem foglalkoztam a motor audio-rendszerével. Ha valaki vesz egy ilyen vasat, és hosszú úton úgy érzi, hogy esetleg unatkozna, akkor tanulja meg ennek is a használatát. De van itt egy fontos újdonság. A kanyarfényszóró.
A főfényszórók alatti kiegészítő világítótestekről beszélek. Éjszaka, ha bedöntöttem a gépet, bizonyos döntési szög után bekapcsolt, és bevilágította az útnak azt a részét, ami a bedöntés miatt sötétben maradt volna. Zseniális! Mindössze annyi megjegyzés kívánkozik ide, hogy viszonylag nagy bedöntési szög kell a funkció működéséhez, és ez a hozzá tartozó sebesség miatt is – éjszaka – nem egészen kockázatmentes. Tehát ez egy statikus kanyarfény, nem a főfényszórót fordítja, mint más márkáknál. Ugyanakkor nem lehet eléggé hangsúlyozni a funkció fontosságát és értékét. Végre komolyan foglalkoznak az egynyomú járművek kanyarodási világításával! Gratulálok!
A működéséről annyit, hogy az Africa tudja, hogy már besötétedett (van fényérzékelő a műszerfalon, ami annak a megvilágítását is szabályozza), és az IMU néven emlegetett 6tengelyes mozgásérzékelőtől kapott jel alapján kapcsolja be a kanyarfényszórót. Hogy mi az IMU? (Inertial Measurement Unit – inerciális mérőegység) Tessék:
Ennek a jeleit – vagyis a motorkerékpár aktuális mozgásának irányát és dinamikáját – több elektronikus rendszer is használja, például az ABS, DTC, HSTC, egykerekezés-gátló, az elektronikus futómű-szabályozás, a kanyarfényszóró… Megjegyzem, ez csak 3 tengelyes, de ez 6 mozgási irányt és 6 perdület-irányt jelent. Mégis 6 tengelyesnek nevezik. Ha már világításról beszéltünk, érdemes megnézni a tompított és a távolsági fényt. Ezek LED-es kivitelűek, és láthatóan igen jó megvilágítást adnak éjszakai menetben.
Összefoglalva: ez a motor nagyon sokat tud. Kezdők nem biztos, hogy ki tudják használni mindezt. De gyakorlott motoros kezében nagyon sok élvezetet tud okozni. Most csak röviden összefoglaltam a 2023-as Africa újdonságait. Érdemes visszalapozni a régebbi Africa tesztemhez, és így adja ki nagyjából az egészet. De erről a motorról még nagyon sokat lehetne írni…
Hogy néz ki egy jól felszerelt, világjárásra felkészített Africa Twin Adventure Sports? Hát valahogy így… És ezek mind gyári extrák.
Műszaki adatok
CRF1100L Africa Twin ABS DCT Adventure Sports + SHOWA EERA™ SD09 típus
Motor folyadékhűtésű, 8 szelepes, 270°forgattyúcsap-elékeléssel
Lökettérfogat 1084 cm3 két, párhuzamos elrendezésű hengerrel, Unicam® hengerfejjel
Keverékképzés PGM-FI
Furat/löket 92,0 x 81,5 mm
Max.teljesítmény 75 kW (102 LE) 7500/perc fordulatnál
Max.forgatónyomaték 105 Nm 5500/perc fordulatnál
Erőátvitel 6 fokozatú DCT automatikus váltó
Saját tömeg 250 kg (DCT-vel és SHOWA EERA-val)
Futómű elöl 45 mm átmérőjű SHOWA EERA elektronikus állítású teleszkópvilla 230 mm rugóúttal
Futómű hátul öntött, monoblokk alumínium lengővilla Pro-link himbarendszerrel és gáztöltésű rugóelemmel, rugóút 220 mm
Első kerék 90/90-21 M/C 54H tömlős gumiabroncs
Hátsó kerék 150/70 R18 M/C 70H tömlős gumiabroncs
Első fék 2 db 310 mm tárcsa négydugattyús féknyergekkel, szinterfém betétekkel
Hátsó fék 256 mm tárcsa kétdugattyús féknyereggel, szinterfém betétekkel
Ülésmagasság 825 – 875 mm megrendelés szerint
Hossz x szél x mag. 2330 x 960 x 1490 mm
Tengelytáv 1575 mm
Benzintartály 24,8 literes
Tesztfogyasztás: 5,0 l/100 km
Ára: 7.829.000.- (az alapmodell 5.869.000.- Ft)
Néhány kiegészítő: alumínium dobozok, belső táskák, műanyag dobozok, tanktáska, LED ködfényszórók, bukócső, középállvány, magas szélvédő, gyorsváltó, tempomat…
A tesztút hossza: 420 km – köszönet érte a Honda Hungary-nak
PappLaci az öreg motoros
Képek: PappLaci és PappGeri