Ha azt mondom, hogy háromhengeres csupasz motor, alighanem a Triumph Speed és Street Triple modellek ugranak be elsőként, pedig a Yamaha MT-09-es is ebbe a „kasztba” tartozik. A hangvillások teljesen tiszta lappal indították a tervezését, és nem az volt a cél, hogy értelmetlen lóerőháborúba bonyolódjanak a vetélytársakkal, hanem hogy élvezetes, az átlagmotoros számára is „értelmezhető” teljesítményű gépet kreáljanak. Azt viszont a Yamaha is tudja, hogy hiába bármilyen technikai trükk, vagy remek motorblokk, a vásárlókat még mindig a forma fogja meg először, az iwatai designercsapat pedig kitett magért.

Szokatlan megoldás: a motor középvonalához képest eltoltan helyezkedik el a műszerfal. Fotó: Hilbert Péter Szokatlan megoldás: a motor középvonalához képest eltoltan helyezkedik el a műszerfal. Fotó: Hilbert Péter

Már látványra is masszív az MT-09-es, de a lényeg, hogy ezen a motoron látszik, a tervezőknek volt idejük elmélyedni a részletekben. Gyakorlatilag a hajlított, alumínium lengővillától kezdve a szokatlanul kicsi kipufogódobon át a tízküllős felnikig mindenről sugárzik az aprólékos munka, és a kormányvégen lévő kapcsolókat leszámítva nem tudnék mondani olyan részletet, ami kicsit is olcsónak hatna. De az azért érződik, hogy az „ergonómia” és a „praktikum” szavakat nem írták fel arra a listára, amelyen a tervezési prioritásokat meghatározták. Nem arról van szó, hogy a vezetőnek kényelmetlen a motor, mert természetes pozícióban ül, és még a kis termetűeknek is leér a lábuk. Inkább olyanokra gondolok, mint hogy nincs utaskapaszkodó, a gyújtáskapcsolót úgy eldugták, hogy az már művészet, az index meg egyáltalán nem áll kézre.

120 fokos elékelésű a háromhengeres blokk főtengelye 120 fokos elékelésű a háromhengeres blokk főtengelye

Viszont menet közben rögtön világossá válik, mely területekre helyeztek hangsúlyt. Természetesen a motorblokkra gondolok: lehet, hogy a 847 cm3-es egység 115 lóerője nem indítja be a nyálelválasztást (a nyomába se ér egy 180 lovas Aprilia Tuonónak), de a Yamaha háromhengerese több szempontból is remekmű. Úgy tudnám megragadni a lényeget, hogy a háromhengeres egyesíti a V2-es és sornégyes előnyét, azok hátrányai nélkül. Vagyis nem vibrál úgy, mint egy V2-es, de szeret és tud is pörögni, miközben az alacsony fordulati nyomatéka letaglózó, és az erőleadásban nincsenek lyukak. Nem gondoltam volna, hogy ha nem kapcsolunk a finomabb motorkarakterisztikára, kettes fokozatban minduntalan egykerékre akar állni a nagyobb gázadásokra. Az viszont már a negatívumok közé sorolható, hogy erős terhelésváltási reakciói vannak az MT-09-esnek, egymás után fűzött kanyaroknál finom csuklót kíván. Azt is szokni kell, hogy a váltó kicsit darabos, a motor kvalitásainak fényében ennél könnyebben kezelhető darabot kívánhatna a vezető a bal lábához. Szerencsére a fékrendszer aligha szolgálhat kellemetlen meglepetéssel, a radiális rögzítésű Sumimoto első nyereg és a hátsó Nissin is határozott nyomásponttal és kiváló teljesítménnyel rendelkezik, pedig fémhálós cső helyett egyszerű gumi fékcső mellett tette le a garast a Yamaha. Bár a hátsó rugóstag (majdnem vízszintes) csak előfeszítésében állítható, sima aszfalton minden nagyon közvetlennek érződik, és valósággal úgy érezzük, mintha olvasná a gondolatainkat az egész motor. Sajnos amint kicsit is romlik az út minősége, elkezdünk szlalmozni, mert még a parányi huplikat is nehezen tolerálja a Yamaha – hiába, a japánok nem a mi úthálózatunkat vették figyelembe.

Hajlított lengővilla és egészen tömzsi kipufogó Hajlított lengővilla és egészen tömzsi kipufogó

Ha valaki öt évvel ezelőtt azt mondja nekem, hogy a Yamaha alámegy a konkurenciának árban, azt nem hittem volna el. De az MT-09-es ára tényleg nagyon versenyképes, a 2,9 millió forintos árcédula az egyik legjobb ár-érték arányú csupasz motorrá teszi.

Utasok kíméljenek! A hátsó ülés inkább csak elméleti lehetőség Utasok kíméljenek! A hátsó ülés inkább csak elméleti lehetőség

Tetszett
• igényes kidolgozás
• ár/érték arány
• motorblokk karaktere

Nem tetszett
• erős terhelésváltási reakciók
• gyújtáskapcsoló elhelyezése
• úthibaelnyelő képesség

Összegzés
Noha van néhány bosszantó dolog az MT-09-esen, az első kör után biztosan azt mondja majd a vásárló, hogy az utolsó fillérig megérte a befektetés. A háromhengeres blokk minden szempontból remek darab!

YAMAHA MT-09
Lökettérfogat: 847 cm3
Hengerek/szelepek: S3/12
Max. teljesítmény: 85 kW (115 LE) 10000/perc
Max. nyomaték: 88 Nm 8500/perc

Sebességváltó: hatfokozatú
Tengelytáv: 1440 mm
Ülésmagasság: 815 mm
Üzemanyagtank: 14 l
Fék elöl/hátul: 2×298/248 mm tárcsa
Gumi elöl/hátul: 120/70 R17/180/55 R17
Feltankolt tömeg: 188 kg
Tesztfogyasztás: 5,8 l/100 km
Alapár: 2 898 000 Ft

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!