A cím nem sértés, hanem a helyzet leírása: az üléspozíció olyan, mintha reggelizőasztalnál ülnék, csak nem asztal és tányér van előttem, hanem a kormány a műszerfallal, és a trepni, amelyre a lábaimat felteszem, teljesen sík. Aztán megindul a szerkezet, és rögtön tiszteletet kelt a gyorsulásával. Ez háromötvenes? Nem, csak 330 köbcenti, akkor mitől megy ilyen jól? Attól, hogy az automata váltót nagyon eltalálták! Olyan összhangban van a motorral, hogy nagyjából 100-ig ha rátekerem a gázt, azonnal és lelkesen gyorsul, még két személlyel is jó a dinamikája. Városban szinte verhetetlen, úgy meg lehet vele indulni a zöldnél, és mindezt egyetlen henger 21 kW teljesítményével. Ez igen!
De kezdjük az elején. Ez a robogó a nagy kerekeivel, az eltalált fényezésével (ilyen szép mattpiros metál még nem sok van), a gondos, minőségi részletmegoldásaival bizalomgerjesztő. Látszik rajta, hogy a városi használat követelményeit messzemenően figyelembe vették a tervezéskor. Ez vonatkozik a felhajtható ülés alatti rakodóhelyre, a kulcs nélküli indításra, az elektromos záras hátsó dobozra, a teljesen felegyenesedett üléspozícióra (lásd: hokedli), tehát jól mutatják ezek a részletek a javasolt felhasználási területet. Ne felejtsük el, hogy az SH350i a néhány éve piacon lévő SH300i modell továbbfejlesztett utódja, és már az is hasonló jó tulajdonságokkal kényeztette vásárlóit. Az új azonban még rátett az előnyeire, még jobb lett.
Sisakoknak az ülés alatti tároló vagy a felső doboz ad helyet. Ha már rakodóhelyről van szó, az első burkolatban is van, ide például a telefont be lehet tenni úgy, hogy közben töltést is kaphat (USB-C csatlakozóról, amelynek teljesítménye 15W). A Smart kulcsot nem kell elővenni, ha megközelítem a járművet, csak elfordítom a gyújtáskapcsolót, és vagy a mellette levő, SEAT feliratú kapcsolóval tudom nyitni az ülést, vagy ha tovább fordítom, feléled a járgány és indítható a motor. Diszkrét, világító kék gyűrű a kapcsoló körül jelzi, hogy érzékeli a kulcsot, és működőképes. A leállítás is történhet ennek az elfordításával, vagy a jobboldali kormányfogantyú (közismertebb nevén: gázmarkolat) melletti gyorsleállítóval. A jármű magára hagyása előtt ne felejtsük el benyomva elfordítani, ekkor a kormányzár kapcsolódik be; mindössze az érzékelő hatósugarában kell lenni a kulcsnak.
A műszerfalba nem nehéz belelátni a Honda „H” betűjét, ami több mezőre osztja a kijelzőket. Nappal egy kicsit tükröződik, de azért látható, még az akkufeszt is mutatja. Kétféle napikilométer-memória is van, és a bal felső sarokban a legfölöslegesebb kijelzés: a levegőhőmérséklet. Ezt érzi a motoros is eléggé közvetlenül, nem biztos, hogy kíváncsi rá (igen, fázom, de legalább ne mutasd még te is…) A pillanatnyi fogyasztást is jelzi, de az Amerikában megszokott formában: mérföld/liter, de mutatja km/liter formában is. Meg lehet szokni. Amit még tud a műszerfal: jelzi, ha olajcserét kell csinálni a motorban. Ezen kívül megjeleníti a HSTC – a nyomatékszabályozó – bekapcsolt állapotát. Hogy ez mire jó? Ha hiszitek, ha nem, olyan nyomatékos a motor, hogy például kemény elinduláskor a kerék kipörgését meg kell akadályozni. Persze főleg síkos úton, de szárazon is szükség lehet rá, ha a motoros túl durván bánik a gázmarkolattal. Na ez a HSTC.
És most lássuk a futóművet. Elöl masszív, 35 mm-es teleszkópvilla, szép öntött könnyűfém kerék és Nissin tárcsafék van, természetesen ABS-szel. Hátul két progresszív rugóelemet találunk, az előfeszítés a szerszámkészletben lévő kulccsal könnyen állítható. Az öntött könnyűfém kerék itt is aszimmetrikus, mint elöl, helyet ad a szerkezeteknek. Ezen az oldalon van az egyszer már dicsért automata erőátvitel, ebben a burkolatban. Felette a levegőszűrő. Még éppen látszik a dizájnos, behajtott utaslábtartó. A fék itt is ABS-szes tárcsa. 50 km/h feletti erős fékezésnél bekapcsolódik a vészvillogó, hogy jelezze az erős lassulást a hátul jövőnek, ami a mostanában szokásos minimális követési távolságoknál nagyon fontos lehet! De a rugózással nem voltam maradéktalanul elégedett. Értem én, hogy ez egy jó minőségű városi utakra szánt közlekedési eszköz, de azért a világ útjai nem mindig ilyenek. Nálunk sem. A lukas aszfalt és a rövid úthullámok (fekvőrendőr) időnként megoldhatatlan feladat elé állítják ezt a finom szerkezetet, és ezt keményen jelzi a rajta ülő motorosnak. A lengéscsillapítást inkább feszesre, mint kényelmesre állították be. A hirtelen kerékmozgásoknak keményen ellenáll ahelyett, hogy kirugózná a nagyobb útegyenetlenségeket. Ugyanakkor robogóhoz képest kanyarban nagyon stabilan viselkedik, egyáltalán nincs rajta bizonytalansági érzés, ami a felépítését tekintve nem is annyira egyértelmű. Itt arra gondolok, amit az elején már írtam, hogy ugyanis az eleje és a hátulja között csak egy viszonylag lapos trepni van. Gondolnánk, hogy adott esetben összecsukódik, mint egy svájci bicska. De nem, sőt a jármű csavarodás elleni szilárdsága ehhez képest meglepően jó.
Összefoglalva: ez a motor ideális a városokba, nagyon fürge, két rajta ülővel is jó a dinamikája, és bár a végsebessége 130 körül van, nem okoz gondot neki akár 100 fölötti utazótempó sem, azonban igazából a városban jó vele menni. A felsőtest és a fej ki van téve a szélnek védelem nélkül, amire ráerősít a teljesen felegyenesedett testtartás. A szélvédő rendelhető extra, de városban nem éreztem a hiányát.
Honda SH350i
Hossz x szélesség x magasság: 2160 x 742 x 1160 mm
Hasmagasság: 130 mm
Menetkész tömeg: 172 kg
A benzintartály 9,3 literes
Motor: egyhengeres, négyütemű, folyadékhűtésű
Lökettérfogat: 330 cm3
Max. teljesítmény: 21,5 kW (29 LE) 7500/perc-nél
Max. forgatónyomaték: 31,5 Nm 5250/perc-nél
Hármas hatású katalizátor, Euro5-nek megfelelő károsanyag-kibocsátás
Erőátvitel: CVT fokozat nélküli, áttétel: 2,42:1 – 0,80:1 között, végáttétel: 8,323:1
Fék
elöl 256 mm tárcsa kétdugattyús nyereggel, ABS
hátul 256 mm tárcsa egydugattyús nyereggel, ABS
Gumiabroncs
elöl: 110/70-16M/C 52S tömlő nélküli diagonál
hátul: 130/70R16M/C 61S tömlő nélküli radiál (nem sajtóhiba, tényleg!)
Gyári fogyasztási érték: 3,4 l/100 km
CO2-kibocsátás: 79 g/km
Tesztfogyasztás: 4,17 liter/100 km (nem kimondottan takarékos stílusban, városban)
A tesztút hossza: 210 km – köszönet érte a Honda Hungary-nak.
Ára: 1.949.000.- Ft (35 literes Smart Top Box-szal)
PappLaci
az öreg motoros
Képek: PappLaci és PappGeri, valamint Honda gyári fotó