Turisztika: Az itthoni találkozók nagy részétől eltérő módon vezetett oldalkocsis és motoros túrákkal kezdődtek a délelőttök. Már csütörtökön igen nagy létszámú oldalkocsis karaván sorakozott fel, hogy közösen eleget tegyenek az Izsáki Házitészta üzem tulajdonosának, Juhász Zsolt meghívásának. Izsákra érkezve a megszállott veterángyűjtő és restaurátor bemutatta különleges veteránmotor gyűjteményének egy részét és a tésztakészítés rejtelmeit.
A játékos vetélkedőkön élmény volt nézni, ahogy a tucatnyi országból érkező motorosok a csigatészta tradicionális készítésével bíbelődnek és bábeli zűrzavarban barátkoznak a kékfestőbe öltözött izsáki háziasszonyokkal. Végül finom tésztákból készült ebéddel és ajándékcsomagokkal koronázta meg vendégszeretetét a tulajdonos.
Augusztus 11.-én pénteken a bugaci Ősök Napjára vezetett a triplájára duzzadt oldalkocsis karaván útja. Külföldi és magyar motoros számára egyaránt érdekes volt betekintést nyerni Európa legnagyobb hagyományőrző fesztiváljába a legendás bugaci puszta közepén. Az ősi ruhákba öltözött hagyományőrzők a különleges oldalkocsis motorokkal, a motorosok pedig a hagyományőrzőkkel fotózkodtak a legnagyobb egyetértésben.
Augusztus 12.-én szombaton délelőtt megtelt Kiskunfélegyháza belvárosa oldalkocsisokkal, akik a központi parkolóból közösen sétáltak át a gyönyörű, szecessziós városháza dísztermébe, ahol Mészáros Márta múzeumigazgató a város és jelképe, a zsolnai majolikával gazdagon díszített városháza történetével fogadta a vendégeket. A több nyelven tartott idegenvezetés a Kiskun Múzeumban folytatódott, ahol a helytörténeti és képzőművészeti tárlatok mellett megtekinthették az egyedülálló „betyáros” börtönmúzeumot és a város másik jelképét, a szélmalmot.
Család: Az oldalkocsisok családszerető népek, így a Kiskunfélegyházán már hagyománnyá vált gyermekmotoroztatás a rendezvény minden napját ünneppé tette az utánpótlás generáció számára is. A találkozó nyitó koncertjeként az ALMA zenekar csapott a húrok közé a már csütörtökön közel ezer lelkes résztvevő legnagyobb örömére, de akadt itt a hétvégén kutyás ügyességi bemutató és spontán színpadfoglalás hangszersímogatóval is. A gyerkőcök már nem csak utasként vették birtokba a találkozót, hanem elvezetgették az oldalkocsis mini segédmotorokat, de akadt működőképes oldalkocsis katonai Zündapp replika is gyermek méretben. Egy valami biztos, hogy a motoros találkozón az egy négyzetméterre jutó gyermekek számában Magyarországon a legelső, de nemzetközi viszonylatban és az élvonalba tartozik „az oldalkocsis”.
Szakma: A 2017-es Nemzetközi Oldalkocsis Találkozó tematikáját a katonai motorok köré építették fel, mivel a Magyarországon használatban lévő oldalkocsis motorok jelentős része volt katonai jármű. A közel 500 négyzetméteres kiállítósátrakban helyet kapott a Magyar Military Motor Múzeum gyűjteménye, a szovjet hagyományőrzők különleges harci oldalkocsisai és a német hagyományőrzők háromkerekű „műszerei”. Értékes katonai Zündappok, BMW-k, Uralok, M72-esek, Izsek és MZ-k sorakoztak a korabeli hadászati díszítőelemekkel gazdagon ellátott tárlatokon.
Természetesen a civil oldalkocsisok is megkapták a magukét a szakmázásból. Az egész hétvégi műhelybeszélgetések mellett érdekes ízelítőt hallhattunk a tőlünk nyugatra tomboló oldalkocsi építési trendekből. A német Motek oldalkocsi építő cég előadásán túl bemutatkozott egy osztrák világjáró HD V-Road fogat versenyautóba illő futómű megoldásokkal és egy vadonatúj, brutális méretű és technikai paraméterű oldalkocsis Moto Guzzi California építés Belgiumból. A kiállítás szerves részét képezték még Tímár Csaba oldalkocsi építő gyönyörű Steib, Stoye, HD, Sokol és Szentesi oldalkocsi replikái. Illés Csaba, a dönthető oldalkocsis motorok hazai mestere sem hiányozhatott a találkozóról jó néhány alkotásával.
Közösség: Kiskunfélegyháza augusztusban negyedik éve központja a három kerék szerelmeseinek és a velük szimpatizáló motoros kluboknak. A magyarországi veterán klubok számos képviselője visszatérő vendége a találkozónak kialakítva ezzel egy igazán remek, összetartó, baráti közösséget, akik évről évre „az oldalkocsison” jönnek újra össze. Jó néhány magyar motoros klub is jelen van a Parkerdőben ilyenkor. A külföldiek közül idén a belga Moto Guzzi klub, a litván Road Bears és Iron X klubok, az orosz Black Knifes klub valamint a L.A.M.A., a Latin Amerikai Motorosok Szövetsége is képviseltette magát két fővel egyenesen Miami-ból. A klubtagok a haverkodáson túl aktívan kivették a részüket a nemzetközi csapatjátékokból, amit idén a litván „Úti Medvék” motoros klub tagjai nyertek kimagaslóan teljesítve a vicces ügyességi játékokat. Zárójelben hozzátesszük, hogy a közel két méteres átlagmagasságuk és kondíciójuk sokban segítette őket.
Zene: Kiskunfélegyházán nagy hagyománya van a koncertéletnek, ezért a helyi tehetségek mellett fellépő első osztályú tribute zenekarok a külföldi látogatókon kívül a lakosságnak is örömet okoztak. Az Alma együttesen túl megfordult a színpadon a Kiss Forever Band és a Hungarian Blues Brothers Show is ámulatba ejtő zenei produkciójukkal, jelmezeikkel és pirotechnikai show-val.
Érdekességek: A találkozó legidősebb, három keréken érkezett motorosának járó serleget Koncz Pista bácsi kapta, aki 81 évesen, saját oldalkocsis Pannoniájával látogatta meg a találkozót Kunszentmiklósról immár második alkalommal. Az 1936-ban született Pista bácsinak még a sors is kedvezett, ugyanis a motorszépségversenyen a 36-os számot kapta véletlen.
A legidősebb, „lábon” érkezett motor díját egy dán gyártmányú, 1939-es oldalkocsis Nimbus kapta. A 78 éves motormatuzsálemet német gazdája egészen Hannoverből, közel 1400km-et 5 nap alatt megtéve vezette le Kiskunfélegyházára. Nem kevésbé volt érdekes az Isztambulból a veterán Lambretta robogójával idemotorozó 70 éves barátunk sem, aki már másodszorra látogatja meg a találkozót.
A legmesszebbről érkezett motorosok díját 3 orosz motoros kapta, akik egy oldalkocsis Honda VTX 1800-al és egy BMW GS-el egészen Jekatyerinburgból, az Ural Hegységen túlról, 3800km-ről érkeztek Kiskunfélegyházára jó néhány nap motorozás után. Náluk jóval messzebbről érkezett a két barátságos amerikai vendég, a L.A.M.A Miami chapter tagjai, de ők repülőgéppel érkeztek Magyarországra, így nem indulhattak a legek versenyén, bár nem is tervezték.
A legszebb oldalkocsis motornap járó díjat a közönségszavazatok alapján a tavalyi győztes, a gyönyörű biatorbágyi Ural Sportsman gazdája vihette haza ismét.
A találkozó legkülönlegesebb, nem oldalkocsis járműje egy gyönyörűen restaurált BMW Isetta mini autó volt, de sok látogatót vonzottak a Szalamandra Vízimentő Alapítvány kiállított lánctalpas kétéltű járművei is.
Idén nem volt hiány romantikus percekből sem, ugyanis két leánykérésnek és egy gyönyörű oldalkocsis esküvőnek is tanúja lehetett szombaton a találkozó népes sereglete. Nem hiába, az oldalkocsizás családi műfaj, így elkapja az ihlet a fiatalokat gyorsan.
A kiskunfélegyházi Izs-Team, az egyetlen magyar oldtimer oldalkocsis kaszkadőr csapat megdöntötte saját rekordját a szombati bemutatón, és 8 emberrel emelte a levegőbe az oldalkocsis motor hajóját.
A felvonuláson több, mint 100 oldalkocsis motor és 300 szóló motor vett részt.
Jövőre mindenkit sok szeretettel várnak a szervezők az 5., jubileumi Nemzetközi Oldalkocsis Találkozóra, amelyre rengeteg újdonsággal és hatalmas meglepetésekkel készülnek.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!