A kétkerekű, bárányszőr üléssel hódító, piros-fehér színekben pompázó motorra többször felfigyeltünk már a dél-zalai városban. Valahogy azonban mindig eltűnt a szemünk elől. Fotós kollégám, Szakony Attila viszont becserkészte. Kiderült: egy gimnazista fiatalember hajtja, aki édesapjával kiskanizsai otthonában bütykölget több motort is. A találkozón a csillogó Simson Star mellett kopott, kibelezett testvére éktelenkedett.
A finommechanikai és automatizálási technikus végzettségű édesapa, Baj Balázs elmondta: a Simson Star két személy szállítására alkalmas, keletnémet gyártmányú kismotorkerékpár. Az úgynevezett madárszéria második tagja a Star (seregély), amely a Spatz (veréb) és a Schwalbe (fecske) érdekes keveréke. A 3,4 lóerős és háromsebességes, lábváltós, turbó-levegőhűtésű blokkal hajtott járgány a sportosság jegyében született, mégis fiatalkorában a „ciki” kategóriába tartozott.
– Szerettem foglalkozni a kétkerekűekkel, szétszedtem, majd újra összeraktam a technikát – folytatta Baj Balázs. – A fiam egyre több időt töltött a motorok körül, érdekelték gépek, a működésük. Aztán eldöntöttük, ha már megvan a régi járgány, akkor felújítjuk. A korhűséget ezúttal kicsit félretettük, s a világhálón kutakodva inkább valamilyen balhés dizájnnal szerettük volna felvértezni. Olyannal, amitől egyedi lesz. Kizárólag optikai sufnituningot végeztünk, mert a motor teljesítménye nem változott. Sőt a kreativitásunk is szárnyalt, ugyanis kizárólag a Star saját elemeiből gondoltuk újra a formavilágot.
A munkafolyamatokról Barnabás beszélt, s elárulta: darabokra szedték, de még a csavarokat is kipakolták belőle, s mindent aprólékosan felújítottak. A festést teljes egészében a saját ízlésüknek megfelelően alakították ki. Furcsa lehet, de „leültették” a felépítményt, az ülés új borítást kapott, ahogy a kipufogó érdekes, sportosabb verzióban került a motorra.
– Az idősebb generáció sem ismeri fel azonnal a Start, a saját korosztályom számára pedig kifejezetten vagány, újszerű hatást kelt – tette hozzá a Batthyány-gimnázium 10. osztályosa. – A fogyasztása rendkívül kedvező, három literből vígan elduruzsol, és 80 kilométeres óránkénti sebesség elérésére képes – jellemezte.
A másik, kibelezett Simson mellett a garázs mélyén áll még Csepel, Pannónia, Babetta. Bajék télen azon gondolkoznak, miként álljanak neki tavasszal az újabb projekteknek. Az biztos, néhányat az eredeti formájában restaurálnának, de a piros-fehér csodát elnézve várhatóan újabb érdekes példányok bukkanhatnak fel a városban.