Fizikai méreteit tekintve csak hajszálnyival kisebb a 300-as verziónál a nyolcadliteres kivitel, ezért gyakorlatilag mindenkit meglep, hogy egy ekkora gépet 125-ös blokk hajt. A fejidom szinte túramotoros, és még a hátsó ülést is úgy alakították ki, hogy hosszú távon is kényelmes legyen. Akkor hogy jön ide egy mindössze 15 lovas erőforrás? Úgy, hogy városban még két személlyel is elegendő a dinamikája, vagyis mindenféle erőlködés nélkül tarthatjuk a forgalom ritmusát. A választóvonal 90 km/óra, ekkora sebességről már nincs elegendő tartalék a folyadékhűtéses egyhengeresben, mégiscsak egy 159 kg-os testet plusz a vezetőt/csomagokat kell mozgatnia. Mivel a kényelmes utazótempója 100 km/óra körül van, a gyorsforgalmi utakon jó lenne egy kis extra teljesítmény, ráadásul ilyenkor a kis blokk sokat is forog.
A villanymotorok finomságával, rezgésmentesen dolgozó 125-ös takarékossága viszont megkérdőjelezhetetlen, hiszen úgy kért 2,6 litert 100 kilométerenként, hogy a tesztprogram első felében még bejáratós volt a motor. A fogyasztás csökkentéséért nemcsak a folyamatosan modernizált, roppant kiforrott blokk felel, hanem a lassan a Honda robogóinak védjegyévé váló startstop rendszer is. Annyira észrevétlenül működik, hogy a vezetőnek eszébe sem jut, hogy kikapcsolja! Ahhoz képest pedig, hogy robogóról van szó, nem érződik igazán farnehéznek a Forza, és mivel ott van a motor „gerince” a tankkal, amit át kell lépni, a klasszikus felépítésű kétkerekűekhez hasonlóan, könnyen irányítható.
Ami a komfortot illeti, a nagy test előnye kézzelfogható, a 15 és 14 colos felnik miatt nem annyira érzékeny az úthibákra, mint kiskerekű testvérei. 190 centis magassággal sem kell kuporogni rajta, a térdeknek jutó hely is megfelelő, és az állítható szélvédő különösen jó szolgálatot tesz. Az ülés alatti rekesz akár két bukósisakot elnyelhet, és mivel van benne egy elválasztó, akár szeparálhatjuk is a csomagokat. A Forza 125-öshöz a Honda-kereskedők alapáron adják a 45 literes hátsó dobozt, melyet az indításhoz hasonlóan kulcs nélküli rendszerrel láttak el.
A kis Forza 1 829 000 Ft-ot kóstál, ami nem kevés, hiszen 1 798 000 Ft-ért például a CB300R naked bike is elvihető – általánosságban a robogók árazása kicsit elcsúszott a hagyományos gépekhez viszonyítva. Ha viszont valaki minden körülmények között használható robogót szeretne, olyat, amivel akár az autópályákra is magabiztosan felhajthat, annak 2 089 000 Ft-ért jobban megéri a 300-as változat.
TETSZETT
• komfortos ülés
• szélvédelem
• praktikus részletek
• takarékosság
NEM TETSZETT
• szerény teljesítmény
• szélérzékenység
ÖSSZEGZÉS
A többi minőségi robogóhoz hasonlóan a Forza 125-ös sem olcsó, feltéve, ha a hagyományos motorokhoz viszonyítjuk. A magas beugróért azonban egy komfortos, nagyon praktikus gépet kapunk, alacsony fogyasztással és kedvező üzemeltetési költségekkel.
Honda Forza 125
Lökettérfogat: 125 cm3
Hengerek/szelepek: 1/4
Max. teljesítmény: 11 kW (15 LE) 8500/perc
Max. nyomaték: 12 Nm 8250/perc
Sebességváltó: fokozatmentes
Tengelytáv: 1490 mm
Ülésmagasság: 780 mm
Üzemanyagtank: 11,5 l
Fék elöl/hátul: 256/240 mm tárcsa
Gumi elöl/hátul: 120/70 R15/140/70 R14
Menetkész tömeg: 159 kg
Tesztfogyasztás: 2,6 l/100 km
Alapár: 1 829 000 Ft