Voltak idők, amikor még nyitott állrészű sisakban versenyeztek a gyorsasági motoros nagymenők! Az a korszak már nem jön vissza, de tény, hogy az ilyen fejvédők reneszánszukat élik, méghozzá nem véletlenül. A mai nyitott sisakok már túlmutatnak azon, hogy csak a robogósok és a városi motorosok választásai legyenek, a retró és café racer stílusú motorkerékpárok térnyerésére stílusos sisakokkal válaszoltak a gyártók. A kínálat hihetetlenül széles, aminek a vásárlók csak örülhetnek, hiszen a verseny még jobb termékeket szül. Lássuk, mit kell tudni a Kappa KV29 Philadelphiáról, a Bell Scout Airről, a Grex G4.2 Pro N-Comról és a Schuberth O1-esről!
Tanácsok sisakvásárláshoz
1. Próba nélkül, látatlanul ne vegyünk sisakot! Vegyük fel többször a kiválasztott darabot és töltsünk el benne pár percet!
2. Ha elsőre nagyon kényelmes egy bukósisak, akkor valószínűleg eggyel kisebb méretre lesz szükségünk.
3. Fontos, hogy tudjuk, milyen körülmények között használjuk majd a sisakunkat. Városi motorozáshoz más fejvédő kell, mint túrázáshoz.
4. Tegyük fel a kérdést, hogy csak jó időben szeretnénk motorozni, vagy négy évszakos fejvédőt keresünk? Utóbbiakból egyre nagyobb a kínálat.
5. 10-15 000 Ft-os árkülönbség ne riasszon el minket egy jobb minőségű sisak vásárlásától! Ha 6-8 éves élettartammal számolunk, éves szinten minimális a spórolás.
Kappa KV29 Philadelphia
Olasz stílus, megfizethető áron
A Kappa 60 éve gyárt motoroskiegészítőket, de egy ideje már a bukósisakok piacán is jelen vannak. A KV29-es jet-sisak például enyhe retró beütésével viszonylag széles körnek szól, tehát a robogósok és a klasszikus gépekkel közlekedők érdeklődését is felkeltheti. Szellőzőrendszer híján értelemszerűen elsősorban városi közlekedésre lehet ideális, erre utal a pofonegyszerű gyorszár is. A thermoplasztik héjszerkezetű KV29-es nagy előnye a beépített plexi (külső plexi nincs hozzá) és az igényes belső kidolgozás – a 35 500 Ft-os alapár fényében ez említésre méltó. Az XS-től XXL-ig terjedő méretskálán, kétféle héjmérettel készülő fejvédő tömege 990 gramm.
Ízlés szerint
A Kappa számos alternatívát kínál a KV29-es helyett hasonló és más stílusban egyaránt. A rövid plexis KV20-as (17 000 Ft-tól) is a café raceres dizájn jegyében fogant, de a KV22-es (29 500 Ft-tól) már a sportos, míg a KV28-as (23 500 Ft-tól) az elegánsabb vonalat képviseli – utóbbi maxirobogókhoz is ideális lehet.
Bell Scout Air
Minimalista modell Amerikából
Bár a Bell a piac egyik legrégebbi szereplője és igazi tradicionális márkának számít, hivatalosan csak most jelentek meg termékeik a magyar piacon. A Scout Air le sem tagadhatná, hogy amerikai sisakról van szó, ennek megfelelően inkább a café racerek vagy cruiserek tulajainak szívét dobogtathatja meg. A Bell nem bonyolítja túl a fényezést vagy a dekort, a Scout Air komor színekben (matt fekete és titániumszürke) választható. Az egyszerű, minimalista megjelenés (nincs szellőző) ellenére több mint naprakész, héjszerkezete trikompozit trimátrix, vagyis karbon, kevlár és üvegszál kombinációjából áll. A héj felel nagyrészt azért, hogy ennyire könnyű, M-es méretben mindössze 750 grammot nyom a mérlegen. A Bell a versenysisakjaihoz hasonlóan itt is ragaszkodik a dupla D-gyűrűs csathoz, illetve ahhoz, hogy minden mérethez (XS-XXL) különböző héjméret tartozik. A finom belső kialakítás mellett fontos a sild helyére rögzíthető plexi. 54 500 Ft-os árcédulája jelzi, hogy a stílust és a minőséget nem adják olcsón.
Schuberth O1
Prémiumsisak, prémiumár
A német gyártó viszonylag új szereplőnek számít ebben a szegmensben, az O1-es pedig nem más, mint a hagyományos jet-sisakok modern újragondolása. Szellőzőrendszere és plexije a legtöbb jet-sisakhoz hasonlóan nincs, ugyanakkor a Schuberth nagy gondot fordított a szélcsatornás tesztekre és a héjszerkezetre is, utóbbi erősített kevert üvegszálból készül. A dupla D-gyűrűs csat mellett említést érdemel a fényezés (van láthatósági és matt is) és belső kidolgozása is – erről az első kézbe vételnél meggyőződhetünk. A kivehető és mosható bélésű O1-es ára 92 500 Ft, ami egyértelműen a szegmens felső részébe sorolja. A Schuberth többi sisakjához hasonlóan az O1-es is Németországban készül, méghozzá három különböző héjméretben, XS-estől XXL-esig terjedő méretskálán. Tömege 1100 gramm (XS).
Három évszakos
140 000 Ft-tól lehet megvásárolni a Schuberth másik városi sisakját, az M1-est. A mélyen lenyúló plexi, a kommunikációs rendszer- és pinlock-előkészítés akár túrázáshoz is alkalmassá teheti.
Grex G4.2 Pro N-Com
Többfunkciós modell a Nolan-csoporttól
A Grex kínálatában él tovább a Nolan N43 Air, mely az olasz cégcsoport crossover sisakjaihoz tartozik – nemcsak robogózáshoz lehet ideális, hanem akár túrázásra is alkalmas. A G4.2 Pro N-Com érdekessége, hogy dupla homologizációjú, vagyis a kivehető állrésszel és anélkül is megfelel a biztonsági előírásoknak. A sild opciós tétel, de az N-Com kommunikációs rendszer előkészítése minden esetben széria. A mélyre lenyúló plexi miatt jó a szélvédelem, és az sem mellékes, hogy nem csak az opciós sötétített, hanem a színtelen rostély is UV-védelemmel rendelkezik. A beépített napellenző könnyen elérhető (bal oldalon), emellett említésre méltó a pinlock előkészítés és a komoly fullface sisakokat idéző szellőzőrendszer. Extraként az állrészhez bepattintható bogárháló is rendelhető, vagyis igazi univerzális sisak – ez a bukó nem a dizájnról, hanem a funkcióról szól. A Microlock csatos modell Lexan héjszerkezetű, tömege M-es méretben 1510 gramm. A Grex egyféle héjjal, XS-XXL közötti méretekben kínálja a modellt, mely 58 500 Ft-os árával kiemelkedő ár-érték arányú.
Közös nevező
A G4.2 Pro N-Com-mal egy helyen készülnek a Nolan-csoport hasonszőrű sisakjai, a Nolan N40-5 GT, az N44 Evo és az X-lite X-403 GT. Utóbbi 133 500 Ft-os listaárával a kvartett legdrágább darabja.
Cikkünk elkészítéséhez az Euro Motor nyújtott segítséget.