Az Európai Unió tiltja a növekedési hormonnal kezelt marha vagy marhahús behozatalát, amelyről a World Trade Organization megállapította, hogy szabályellenes. A számítások szerint ez 116,8 millió dolláros kárt okoz az USA gazdaságának, ezért cserébe hasonló értékű „kárt okozhat”, a US Trade Representative iroda pedig valamiért az 50-500 köbcenti közötti benzinmotoros, az Európai Unióban készített motorkerékpárokra akar 100 %-os védővámot kivetni ellenlépésként.
Nem ez az első eset egy teljesen más gazdasági szereplőt érintő büntetővámra, például az Ázsiában gyártott pickupok a 25 %-os „csirkeadó” miatt nem versenyképesek az USA piacán. Ugyanezt a 100 %-os motorkerékpár-büntetővámot már 2009-ben is megpróbálták bevezetni, de akkor sikerrel kampányolt az American Motorcyclist Association és a Motorcycle Industry Council amellett, hogy a mezőgazdasági szektoron belül oldják meg az ellenlépést – akkor különféle, uniós élelmiszerekre vetettek ki büntetővámot.
Nem is annyira a motorkerékpár-gyártókat akarják védeni ezzel a lépéssel, hanem az azokhoz utólagos felszerelést vagy kiegészítőt kínáló, jellemzően USA-beli kisvállalkozás létét féltik attól, ha jelentősen szűkül azok piaca. Most is az American Motorcyclist Association állt a kampány élére, megint az a cél, hogy az agrárszektoron belül oldják meg a WTO által engedélyezett mértékű büntetővám kivetését, és hagyják békén a kétkerekűek piacát.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!