Történetünk egészen 1969-ig nyúlik vissza, ugyanis ekkor jelent meg az első négyhengeres, négyütemű japán kétkerekű, a Honda CB750-es. A csupán 218 kilós, 67 lóerős gép igazi műszaki szenzáció volt, 200 km/óra feletti végsebessége pedig lenyűgözte a motorosokat. Bár a legendás típust 2003-ban nyugdíjazták, szellemisége tovább élt az Európában éppen egy évtizeddel később leleplezett, szintén léghűtéses, négyhengeres CB1100-asban, mely azóta is rendkívül népszerű kontinensünkön. A klasszikus ikon tavaly kívül-belül megújult, s kapott egy sportos testvért is, a CB1100 RS-t, mi pedig próbára tettük az újdonságokat.
Ha lehet, az idei EX még szebb, mint elődei, a könnyebb és karcsúbb kipufogó, az átdolgozott üzemanyagtartály és az igényes fémkerettel ékesített, kurta sárvédők igazán jól állnak a CB-nek. Már a reggeli barcelonai csúcsforgalomban araszolva feltűnt, hogy az új Showa teleszkópokkal mennyivel kezesebb elődjénél, a sorok között cikázva minden mozdulatomra azonnal, spontán választ adott, az „összebarátkozás” inkább másodpercek, mintsem percek kérdése volt. Az érzés csak fokozódott a helyi motorosok Mekkájaként ismert, kanyargós BV-2421-es úton, ahol még a teherautók által nyomvályúsra taposott ívek sem hozták zavarba a gépet. Igazi megbocsátó masina ez, ami nem hozza a frászt a kezdőkre, ugyanakkor elég tüzes, hogy élvezetes legyen a tapasztaltabb motorosoknak. Ez utóbbiban nagy szerepe van a remek hangú, 90 lovas erőforrásnak, mely alapjárattól egyenletesen húz, torpanás nélkül forog akár 10 ezerig is, de legtöbbször semmi szükség rá, hogy így kínozzuk.
A várost magunk mögött hagyva gyorsan végigkapcsolható a hat fokozat, s ezzel nagyjából el is felejthetjük a rendkívül halk és pontos váltót – 80-90 km/óráról hatodikban is ágyúgolyóként lő ki a 91 Nm-es nyomatékú sornégyes. Bár a fékek a régi iskolát képviselik, a hagyományos rögzítésű Nissin nyergek és a 296 mm-es első tárcsák játszi könnyedséggel emésztik fel a 255 kilós, de érzetre jóval karcsúbb Honda mozgási energiáját, tehát e szempontból is jeles osztályzatot kap a motor. Ezek után nem meglepő, hogy szinte elrepültek a CB1100 EX-en töltött órák, így alig vártam, hogy a legendás Autodromo Terramar oválpályára érve átnyergeljek, s kipróbáljam a sportosabb RS-t is.
Míg az EX nyergében egyenes háttal, az egykori stéhereket idézve feszítettem, az RS-en kissé előredolve, enyhén tankja fölé hajolva érem el a kormányt. Az első kanyar is meglepetéssel szolgál, ugyanis négy centivel (!) szélesebb hátsó abroncs feszül az RS-en, ettől az irányváltások kevésbé spontának, főként, hogy a kormány is 35 milliméterrel keskenyebb, mint a klasszikus testvéren. Összességében nehézkesebb ezzel motorozni, már ha olyan szűk és kacskaringós útról van szó, mint ami a Terramar pályát övezi, igaz, éppen az eltérő futómű-geometria és első villa révén a nyújtott, tempós íveken már az RS mozog otthonosabban. Bebizonyosodott tehát, hogy bármennyire is hasonlók, a Honda újdonságai más-más világba kalauzolnak. Az EX azoknak ideális, akik veterános életérzésre vágynak, csak éppen bosszantó műszaki hibák és esetlen felfüggesztések nélkül, míg az RS egy ízig-vérig modern naked, amit csábító, régies köntösbe csomagoltak.
Tetszett
• megjelenés
• szép és rugalmas erőforrás
• kiváló futómű
Nem tetszett
• túlzottan sportos üléshelyzet (RS)
• viszonylag magas ár (RS)
• csekély színválaszték
Honda CB1100 EX
Összlökettérfogat: 1140 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16
Max. teljesítmény: 66 kW (90 LE) 9000/perc
Max. forgatónyomaték: 91 Nm 5500/perc
Hossz./szél./mag.: 2200(2180)/835(800)/1130(1100) mm
Tengelytáv: 1490 (1485) mm
Ülésmagasság: 790 (795) mm
Szabad hasmagasság: 135 (130) mm
Üzemanyagtank: 16,8 l
Fék elöl/hátul: 2×296 (2×310) mm/256 mm
Menetkész tömeg: 255 (252) kg
Végsebesség: kb. 230 km/h
Átlagfogyasztás: 5,9 l/100 km
A modell ára: 4 249 000 (4 349 000) Ft
Zárójelben az RS kivitel adatai
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!