Nem vitás, hogy a 125 Duke elsősorban a fiatal korosztálynak szól, de az osztrák vas tipikusan az a gép, amelynek kulcsát az apa is elkéri fiától. 15 lóerős teljesítmény ide vagy oda, a kis KTM-nek mindene megvan ahhoz, ami az élvezetes motorozáshoz kell. Külön örvendetes, hogy kis hengerűrtartalmú erőforrása ellenére nem kelti lebecsülendő motor benyomását.

Nem virsligumikon fut (hátul 150 mm), futóművét és fékjeit sokkal nagyobb masinák is megirigyelhetnék, sőt számos részlete (idom, matricázás) személyre szabható, amire eddig nem igazán volt példa abban a szegmensben, ahol szinte minden a költséghatékonyságról szól. Az pedig, hogy fizikailag nem kicsi a 125 Duke, természetesen nem csak azért jó, mert így jobban néz ki. A motoron való kuporgást elfelejthetjük, a 810 mm-es ülésmagasság miatt egy 190 centis vezető sem érzi kicsinek a gépet.

Széles kormány, tuti üléspozíció, informatív műszeregység Széles kormány, tuti üléspozíció, informatív műszeregység

A KTM egyetlen részletén sem érezzük, hogy spóroltak volna, így az sem lehet zavaró, hogy nem Ausztriában, hanem a Bajajnál készül, Indiában. Műszerfala az RC8-as sportmotorét idézi: főszerepben a fordulatszámmérő, mellette pedig számos egyéb adatot mutat, s még az átlagfogyasztásról is tájékoztat a kijelző. A nyeregből nézve nemcsak a „csúcsműszerfal”, hanem a széles üzemanyagtank is szokatlan egy 125-ös motortól.

Igazi örömmotor a KTM szupermotója, futóműve és fékje a nagyobb testvért is bőven kiszolgálja majd Igazi örömmotor a KTM szupermotója, futóműve és fékje a nagyobb testvért is bőven kiszolgálja majd

Az elindulás után természetesen gyorsan rájövünk, hogy csodát a KTM se tud tenni. 110 km/óránál megáll az élet, de mentségére legyen mondva, ezt a tempót viszonylag gyorsan eléri és a 80-90 km/órás sebességet kényelmesen tartja, akár két személlyel is. A 125-ös blokk hangja egyébként igazi meglepetés. Amilyen visszafogottan „kalapál” 3-4 ezres fordulatig, annál jobban kiereszti a hangját utána, s szívesen forog el akár a váltófénnyel jelzett leszabályozásig. Azért a haladáshoz meg kell dolgoztatni az erőforrást, elvégre az első és a hatodik sebességfokozatot hosszúra nyújtották. A váltóhoz ugyanakkor kapcsolódik negatívum is: az üres fokozatot sokszor nehéz megtalálni, illetve a váltókar szerintem egyszerűen túl kicsi.

Országúti tempóra született Országúti tempóra született

Nem vitás, hogy a teljesítmény miatt inkább városba való a 125 Duke, de az is teljesen egyértelmű, hogy városi szerepkörben a futómű és a fékek túlkalibráltnak tűnnek. A radiális rögzítésű, fém fékcsöves ByBre fékek (By Brembo – a Brembo indiai leányvállalata) és a 43 mm-es (!) WP első teleszkópok miatt a gép minden további nélkül megbirkózna egy kétszer ekkora teljesítményű blokkal is, nem véletlen, hogy máris pletykálnak a nagyobb verzió (lásd keretes írásunkat) érkezéséről. A 118 kg-os száraz tömeg amúgy is baráti, minimális erőszükségletet igényel a motor döntése, így kanyargós úton valósággal kiül a vigyor az ember arcára. Ebben szerepe volt annak is, hogy a fékek két személlyel sem fáradtak el, pedig alaposan próbára tettük! Másrészt a WP villa akkor is nagyon semlegessé teszi a motort, amikor rossz minőségű útra tévedünk, még a durvább úthibák sem hozzák ki sodrából.

Egy 125-ös gép, melyen az utas is jól érzi magát

A kiváló manőverezhetőség lakott területen belül, sűrű forgalomban is érezteti áldásos hatását, hiszen a kis KTM-mel majdnem úgy elférünk a kocsisorok között, mint egy robogóval, csak éppen kezesebb és könnyebben fordul. Sőt, mivel a kuplung vajpuhán jár, a gyakori elindulás és megállás sem megterhelő. Mindez nagyon szép és jó, csakhogy hosszabb távon a 125 Duke ülése eléggé kemény, ráadásul lehetne szélesebb is – ez az egyetlen olyan pont, amiben egy-két konkurens előrébb jár. Amivel viszont kellemes meglepetést okozott a KTM, az az utaskényelem. Igen, most mutatkozik meg a nagymotorhoz illő külméretek másik előnye, ugyanis hátul is rendesen elférni, az utasnak nem kell felhúznia a lábát, egészen természetes, laza pozícióban ülhet.

Kapaszkodó az utasülés tövénél Kapaszkodó az utasülés tövénél

Az újdonság hazai vételára 1 094 000 Ft, ami első hallásra soknak tűnik, de sajnos jobb, ha hozzászokunk ahhoz, hogy a komolyabb 125-ös motorok legtöbbje egymillió Ft felett vihető haza. Ráadásul bátran állíthatom, hogy a bitangerős kétütemű 125-ösök kihalásával ismét van olyan 125-ös motor a piacon, ami nem csak a fiatal korcsoport szívét dobogtathatja meg.

Filigrán felépítés, könnyű manőverezhetőség Filigrán felépítés, könnyű manőverezhetőség

TETSZETT
kiváló futómű
szerény tömeg
dögös külső
informatív műszerfal

NEM TETSZETT
kemény ülés
sebességváltó

ÖSSZEGZÉS
Végre itt egy 125-ös motor, amely nemcsak közlekedési eszköz, hanem vezetési élményt is ad. Ezért minden túlzás nélkül állíthatjuk, hogy a kis Duke kategóriájának abszolút csúcsához tartozik. Ez persze az árcédulán is meglátszik.

KTM 125 Duke
Lökettérfogat: 124,7 cm3
Hengerek/szelepek: 1/4
Max. teljesítmény: 11,3 kW (15 LE) 10 500/min
Max. forgatónyomaték: 12 Nm 8000/min
Sebességváltó: hatfokozatú
Tengelytáv: 1350 mm
Ülésmagasság: 810 mm
Hasmagasság: 185 mm
Üzemanyagtank: 11 liter
Gumiabroncs elöl/hátul: 110/70 R17 / 150/60 R17
Fék elöl/hátul: 280/230 mm tárcsa
Száraz tömeg: 118 kg
Tesztfogyasztás: 3,8 l/100 km
Alapár: 1 094 000 Ft