Tehát NIU. Aki arra tippel, hogy Kínában készül, nyert: 2014 szeptemberében a Huawei egykori alelnöke, Li Yinan alapította 70 szakemberrel az oldalán. Háromnegyed évvel később, 2015 nyarán mutatták be az első NIU Smart Scootert, az N1s-t, amit 2015 őszén az EICMA kiállításon Milánóban láthatott először az európai közönség. 2016 októberében az ügyfeleknél lévő NIU okos robogók átlépték a 100 millió kilométeres futásteljesítményt. Magyarországon 2018 óta van jelen a márka.
Szóval: mit tud a kis vas, és miért okos?
Ha jobban megnézitek, feltűnhet, hogy rendszám van rajta. Igen, meg sem próbál elbújni a valódi és ál-segédmotorok közé. Bevállalja, hogy ő gyorsabb ezeknél – mármint azoknál, amik betartják a kategória előírásait. Tehát A1-es, motorjának teljesítménye 3,5 kW, legnagyobb sebessége kb. 75 km/ó (saját mérés). Ez a lakott területeken tökéletesen elegendő, ráadásul mindezt hangtalanul adja elő – nagyon szimpatikus. Mondhatnátok, hogy ez természetes egy elektromos járműnél, de egy füstös, hangos motorkerékpárhoz szokott tesztelőnek (akinek főleg veterán motorjai vannak) azért mégiscsak feltűnik, hogy milyen diszkréten, feltűnésmentesen suhan. Itt elvesztettem néhány, feltűnést kereső olvasót…
Aztán van olyan járműhasználó (óvatosan merném csak a motoros elnevezést használni), aki azt mondja, hogy na, akkor engem észre sem vesznek az utcán, ha ilyen járművel próbálok előre jutni a forgalomban, kell a nagy hang. Elméletileg igazuk is lenne, de néhány nap NIU-zás után állíthatom, a veszély nem ilyen nagy. Persze jobban kell figyelni a forgalomban, de talán kevésbé utáltak azon embertársaink, akik ki nem állhatják a motorosokat, és egy kis idő után nekem már jól is esett a hangtalan suhanás. Így is sikerült inkasszálni elismerő vagy csodálkozó pillantásokat. Ez nem csak a csendes haladásnak szólt, hanem az egyszerű, letisztult formatervnek is (bár ezt a kifejezést eléggé elhasználták már…)
Tehát, mit tud?
Először is: három beállítással lehet közlekedni vele. Akinek a hatótáv a legfontosabb és angyali türelme van, az válassza az ECO beállítást. Ezt Budapesten nem ajánlom, mert ilyenkor legfeljebb 20 km/ó a legnagyobb sebessége. Esetleg csendes lakótelepi utcákban vagy kis falvak mellékútjain. Ilyenkor 200 km körül van a hatótáv. A következő a Dynamic. Itt már érezhető a jó gyorsulás, de 45-nél vége az élvezetnek. Ez a segédmotor-állás (saját elnevezés). Még ez sem a budapesti tempóhoz illeszkedő menetmód. Általában a harmadik Sport módot használtam, ebben kibontakoztatja a képességeit, itt inkább arra kell vigyázni, hogy – mivel nincs hangja – ne lépjem túl észrevétlenül az 50-et. Nem kell koppanásig húzni a gázt (mit is beszélek, ezen olyan nincs!), szóval a teljesítményszabályozó forgófogantyút, és lazán megy 70-75-tel – akár hosszabban is.
Elindulásnál nem érezni fergetegesnek a gyorsulást, de mindig az tűnt fel, hogy elsőnek rajtolok a zöldnél, csak később érnek utol a többiek. Akkor pedig csak jó kell legyen a gyorsulás… (azért 50-60 körül már meg kell gondolni egy előzést) Hogy mennyit megy ilyen, „sportos” üzemmódban? Közel 100 km-t. Nem mentem el a végéig, mert nem volt kedvem hazatolni, de nem is kellett. Budapesten nagyon kell igyekezni a napi 100 km-hez. Az pedig, hogy haza (vagy konnektorközelbe) érve egy-két óra alatt tankolt annyi delejt, hogy lehetett tovább húzni neki, egyszerűen nagyon jól esett. Ha üresek az akkuk, akkor sem kell neki három és fél óránál többet a dróton lógni. Két akkuja van, amelyek egy emberesebb személyautó-telep méretében vannak, de persze lítium-ion kémiával rendelkeznek.
Az egyik akku az ülés alatt, a másik a trepni alatt van. Az egyik magasabb egy kcisit, amit meg kell szokni. Az akkuk egyenként 35 Ah-sak, illetve 2100 Wh, a gyártó a Sunwoda Electronic Ltd., egyébként az akku Panasonic. Ha nem ér el a töltőkábel a konnektorig, ki lehet venni az akkukat, és odavinni; nem olyan nehéz… Töltés: 60 V DC töltővel. Max. áramfelvétel a 230 V-os hálózatból: 5,6 A. Az ülés alatt van a töltőcsatlakozó, a kulcsos zár nyitja az alsó akku fedelét.
Elöl-hátul tárcsafékeket találunk, ha a hátsó féket kezdi húzni a motoros, akkor először rekuperáció (energia-visszatermelés) történik – ezt mutatja a műszerfalon – aztán tovább húzva jöhet a mozgási energia elpusztítása súrlódás által… Egyébként a fék jó. Sőt… CBS-fékrendszere van, ami elosztja a fékerőt, bármelyik fékkart húztam, küldött fékerőt a másik fékre is (max. 30%-ot).
A műszerfal. Nagyon jó, szemléletes. És most érkeztünk el ahhoz, hogy mitől okos a járgány. Ha megnézitek a műszerfal felső részét, ott olyan ábrák és feliratok vannak, ami motorkerékpáron eddig nem volt. Például: Cloud service connected. És az a kis ábra, ahol egy antenna az ég felé mutat. Sőt, műhold felé. Magyarázat: ezt a járművet SIM-kártyás internettel szállítják, ami 3 évre előre ki van fizetve. A NIU E-SCOOTER alkalmazást letöltve állandó kapcsolatban van a telefonunk és a kis kedvenc. Ezenkívül GPS nyomkövető és mozgásérzékelős riasztó van benne, és széria a tempomat. Na, mit szóltok ehhez?
No meg ezekhez a szolgáltatásokhoz:
Telemetria: 32 érzékelő, 134 telemetriai adat 200-szor percenként. Menetadatok, akku állapot, töltöttség, akkumulátorcella-hőmérséklet
Diagnosztika: OTA (Over the Air) motor-diagnosztika, hibakód kiolvasás, firmware frissítés, software frissítés, hibakeresési funkciók, stb.
Statisztika: Napi, heti, havi statisztikák és érdekes adatok, hatótáv az elmúlt 10 nap átlaga alapján számítva, megtett útvonalak listája – térképen kirajzolva – és statisztikái (pl. CO2-kibocsátás megtakarítás egy benzines robogóhoz képest)
GPS: Térképen minden előző útvonal kirajzoltatható. Három műholdas navigációs rendszert használ, az amerikait (GPS), az oroszt (GLONASS) és természetesen a kínait (BEIDOU)
Időjárás előrejelzés GPS pozíció szerint
Biztonság: Távirányítós riasztó mozgásérzékelővel, 3 tengelyű G-szenzor és rezgésérzékelő. GPS nyomkövetés, térképen az aktuális pozíció, a sebesség és az irány. Riasztásokról „pop-up” felugró ablakos figyelmeztetést küld a telefonodra rövid leírással a kiváltó okokról. A beépített harmadik kis akkumulátornak köszönhetően akkor is megmarad a kommunikáció még 3-4 hétig, ha mindkét akkumulátort kiveszik. Távoli letiltási lehetőség
Eltolás elleni védelem: ha illetéktelen próbálja eltolni a robogót, akkor a villanymotor ellenkező irányban kezd el hajtani, megakadályozva ezzel a tologatást, és azonnal értesítést küld a telefonodra. Ha felborul a robogó, akkor is megy az értesítés
Saját NIU fiók: Egy fiókregisztrációval több motort is tudsz kezelni, és egy NIU motor további négy felhasználóhoz kapcsolható (pl.: férj, feleség, gyerekek, kollégák stb.) Jogosultsági szint kiosztási lehetőség
És még valami. Kanyarodás után a GPS-től tudja, hogy megvolt a kanyar, és visszaveszi a villogót (egyenesen haladva nem veszi vissza)
A járgány kétüléses. Hogy milyen két emberrel menni? Meglepően jól elindul, aztán persze elfogy a szufla, de nem okoz csalódást. Érezhető a villanymotor jó indítónyomatéka. Ha minden szép és jó, mondhatjuk-e, hogy hibátlan? Háát… Amibe én beleakadtam, az a rugózás és a futómű volt. Lehet, hogy ahol kitalálták a kis járgányt, nincsenek rossz utak, de nálunk vannak. Legalábbis az elképzelt asztallap simaságú városi utcákhoz képest. Minden lukat, kitört aszfaltot megtaláltak a 12 colos kerekek, már azt hittem, hogy azzal a szép nagy kerek szemével lát, és direkt arra megy. Aztán meg nem tud mit kezdeni a lukkal, és nagy csattanással csalódik benne. Szóval a motoros vigyázzon a szokásosnál jobban, és akkor marad az élvezet a suhanásban és az elektronikus szolgáltatásokban. Mert ezekben fantasztikus. Összegezve: sajnáltam, hogy vissza kellett adni…
Elgondolkodtam, ha ilyen a jövő, akkor ne féljünk tőle. De mit jövő? Már itt van!
Papp Laci, az öreg motoros
Képek: Papp Laci, Papp Geri
Szóval honnan jött?
Az osztrák KSR MOTO cég egyik márkáját látjátok. Ügyesen összevásároltak néhány motorkerékpár-márkát, ismert és ismeretlen, de jövőbe mutató motorokat. Ezek: Brixton, Malaguti, Lambretta, Sur-Ron stb. Ha néhány név ismerősnek hangzik, az nem a véletlen műve. A belsőégésű motorok legfeljebb 250 köbcentisek, az elektromosok legfeljebb A1 kategóriáig mennek.
A KSR cég rövid története:
1967: A Zugschwert & Schnellar alapítása, amely a mostani KSR Group – mint nemzetközi kereskedelmi cég – elődje volt
1996: Névváltás Kirschenhofer GmbH-ra, és belépés a járműipari szektorba
2004: A GENERIC motorkerékpár márka alapítása
2009: A cég átnevezése KSR Group GmbH-ra
2010: Az ISO 9001:2008 tanúsítvány megszerzése
2012: Az első saját fejlesztésű vízhűtéses, 125-cm³-es, négyütemű motorral szerelt motorkerékpár, valamint az első kiemelhető akkumulátorral működő, teljes méretű elektromos robogó bemutatása
Műszaki adatok (NIU NGT)
Kategória: L3e-A1 (az N Sport típus SM-kategóriájú)
Motor: szénkefe nélküli kerékagymotor
Max. teljesítmény: 3,5 kW (EU-szerint, 30 perces átlag) 630 f/p-nél
Névleges teljesítmény: 3 kW
Akku: 2 db 60V 35Ah Panasonic 18650-es lítium cellákkal, Battery Management System-mel (akkumenedzsment), 2000 teljes töltési ciklus után még 70%-os kapacitásúak
Energiatároló képesség: 2 x 2100 Wh
Töltési idő: max. 3,5 óra
Energy Recovery System Mozgási energia visszanyerő rendszer
Felszereltség: SIM-kártya, GPS, mozgásérzékelős riasztó, telemetria
Saját tömeg: 87 kg, és két akkuval, menetkészen 105 kg
Megengedett össztömeg: 259 kg
Hossz: 1815 mm
Szélesség: 725 mm
Magasság: 1185 mm (doboz nélkül)
Tengelytáv: 1290 mm
Fogyasztás: 3,1 kWh/100 km (EU előírás szerint mérve)
Hatótávolság: 134 km (EU előírás szerint mérve)
Legnagyobb sebessége: kb. 75 km/ó (néha akár 80 is lehet…)
Ára: 1 649 990 Ft
A tesztút hossza: 160 km (sajnos hamar tél lett…)
Köszönet a tesztlehetőségért Horváth Tamásnak, a KSR-importőrnek.