„Június 11-én az M3-as autópálya 114-es kilométerének Budapest irányába vezető oldalán szalagkorlátnak ütközött egy motorkerékpáros, aki a baleset következtében a helyszínen életét vesztette. A 42 éves budapesti férfit több mint 500 méterre találták meg a járműtől.”
„Június 13-án a 2504-es számú mellékúton Eger és Noszvaj között motorkerékpáros és személygépkocsi ütközött össze. A baleset következtében a motoros, – egy 45 éves papkeszi férfi – a helyszínen életét vesztette.”
„Június 25-én Sirok és Egerbakta között, a 24-es számú főúton történt motoros baleset, amelyben egy 38 éves Győr-Moson-Sopron megyei motoros csapódott szalagkorlátnak. Sajnos ő sem élte túl a balesetet.”
A Heves Megyei Rendőr-főkapitányság szakemberei azzal, hogy megmutatták a balesetben összetört motorokat, szerették volna felhívni a közlekedők figyelmét: bárki baleset áldozatává válhat!
– Fontos, hogy mindenki körültekintően, az út- és látási viszonyoknak megfelelően közlekedjen – kezdte Soltész Bálint rendőrségi sajtószóvivő. – Igaz, egyik járművön sincs nagy sérülés, a motorosok azonban egyik esetben sem élték túl az esést. Nem szabad elfelejteni, hogy míg egy autóban mögöttünk van a karosszéria és számos aktív, valamint passzív biztonsági eszköz, itt nem véd minket szinte semmi.
Arra a kérdése, hogy általánosságban mi okozza ezeket a balesetek, Lázár Levente rendőrségi sajtóreferens úgy nyilatkozott: a balesetek felelősének megállapítására szakembereket vonnak be, akik azt is vizsgálják, hogy a járművek működésében felléphetett-e műszaki hiba. A fent említett három balesetre utalva kiemelte: egyik motoros sem volt Heves megyei, mint kiderült, túrázás közben érte őket a baleset, így feltételezhető, hogy nem ismerték megfelelően a helyi útviszonyokat. Ez persze nem jelenti azt, hogy szűkebb hazánk motorosaival ez nem történhetett volna meg.
A három baleset kapcsán megtudtuk: a M3-as autópályán, valamint a Sirok és Egerbakta közötti szakaszon az út minősége megfelelő volt – ez utóbbi egyébként nemrég kapott új burkolatot – Noszvaj és Eger között az útminőség azonban kifogásolható, itt a sebesség rossz megválasztása könnyen tragédiához vezet. S persze hiába az évek és a rutin, a szakemberek elárulták: a motoros balesetek jellemzően nem a fiatal korosztályt érintik.
– Sokszor emlegetjük a „relatív gyorshajtás” fogalmát: ha tartjuk is a megengedett sebességet, az még nem jelenti azt, hogy ez megfelelő lesz például egy-egy kanyarnál is – folytatta Lázár Levente. – Fontos kiemelni továbbá a megfelelő védőfelszerelés használatát, amely ha csak pár utcát is megyünk, elengedhetetlen. Akkora tempónál viszont, mint amennyivel a június 11-i, M3-ason balesetet szenvedő motoros közlekedett, a ruha szinte semmit nem tudott segíteni.
Soltész Bálinttól megtudtuk, Heves megyében idén eddig 9 halálos baleset történt, amely során összesen 10 ember vesztette életét. Ebből 3 gyalogosgázolás, 3 motorbaleset, a többi pedig autóbaleset volt.
– Ez a szám nem túl kedvező, hiszen még csak a motorosszezon egyharmadánál tartunk – jelentett ki Lázár Levente. – Heves megyét nagyon szeretik, nemcsak szűkebb hazánkból, hanem országszerte érkeznek hozzánk motorosok. A legközkedveltebb a 24-es számú főút mátrai szakasza, illetve a 2504-es számú Bükkbe vezető út. A legtöbb baleset ezen a két szakaszon történik, így itt kiemelten ellenőrizzük a közlekedést. Hangsúlyozzuk: ez nem a motorosok ellen, hanem értük van!
Nyitókép: Tóth László