Az európai motorospiac kétségtelenül leszálló ágban van, így amellett, hogy szinte minden gyártónak van valamilyen terve a fellendülésre – például kisöbű modellek –, talán az olcsó fenntartású villamos hajtású modellek iránt is nagyobb lehet az érdeklődés.
Ebben bízik az amerikai Vectrix is, amely a Lengyelországban gyártott VX-1-essel szeretne babérokat aratni. A közel tíz évig fejlesztett jármű a legtöbb paraméterében egy 400 cm3-es belső égésű motor hajtotta robogóval állítható párhuzamba. Nézzük, mit tud a Vectrix a gyakorlatban!
Szépen szedi a lábát a testes villanyrobogó
Először is fontos leszögezni, hogy a 70-80 kilométeres hatótáv miatt olyanoknak ajánlható a motor, akik városi közlekedéshez, vagy napi bejárásra keresnek járművet, a hosszabb túrázás az akkumulátor véges kapacitása miatt értelemszerűen ki van lőve. De előbbi szerepkörben nem csak elméletben brillírozik a Vectrix. Sohasem gondoltam volna, hogy egy 234 kg-os elektromos motor ilyen könnyedén és stabilan fordul. Érdemes lenne olyannak kipróbálni, aki nap mint nap mondjuk egy 400-as robogóval jár. Meglepő, hogy az alacsony súlypont milyen csodákra képes. Hasonlóan nagy meglepetéseket okozott a Vectrix a menetteljesítményeivel. A 28 lóerős teljesítmény ugyan nem mond sokat, de a 65 Nm-es nyomaték nagyon meggyőző, érzésre olyan dinamikus, mint a legnagyobb belső égésű motorral hajtott robogók. Igazából pillanatok alatt eléri a végsebességét (a gyári adatok szerint 100 km/óra, de a sebességmérő szerint ez 110 km/óra), s tulajdonképpen az is mindegy neki, hogy 30-ról vagy 80-ról tekerjük el a gázkart (pontosabban a potmétert), mert akkor is nagy elánnal indul meg. Nem vitás, az erejéből arra is futná, hogy autópályára menjünk, de ilyen körülmények között a villanymotor hatásfoka már nem olyan jó, tehát gyorsan kimerítené az akksit. Abba meg belegondolni is rossz, hogy egy 234 kg-os testet tolnunk kell a legközelebbi konnektorig.
Ami a gyár által megadott kb. 100 kilométeres hatótávot illeti, azt bizony inkább csak úgy lehet elérni, ha folyamatosan 40 km/órás sebességgel haladunk, „rendeltetésszerű” használat esetén inkább 70-80 kilométerről lehet beszélni, ami a legtöbb esetben így is elég arra, hogy akár városon kívülről is munkába járjon vele az ember. Az ennél nagyobb távolságok napi megtételére ma már amúgy is egyre kevesebben vállalkoznak motorral.
Bravó! Tolatni is lehet a VX-1-essel
A nikkel-metál akkumulátor feltöltése hálózatról kereken 3 órát vesz igénybe, viszont két óra múltán már 80%-os töltöttségi szintet mutat a kijelző. A 10 éves élettartamra tervezett telep töltöttségét méretes ábrán követheti nyomon a vezető, de ennél sokkal fontosabb, hogy a megtehető távolságot is mutatja a Vectrix. Utóbbinál azt is bekalkulálja a rendszer, hogy mennyire húzzuk a gázt, tehát a pillanatnyi vezetési stílushoz adja meg a megtehető távolságot. S mit csináljon az ember, ha vészesen fogynak a kilométerek a kijelzőről? A válasz egyszerű: fékezni kell! De nem az üzemi fékekkel (amelyek egyébként ahhoz képest, hogy a Brembo szállítja őket, meglepően harmatos teljesítményt nyújtanak), hanem a gázkart előre kell tekerni és meglepően erőteljes motorféket produkál a jármű. Olyannyira, hogy pillanatok alatt képes állóra fékezni a motort. Gyakorlatilag könnyedén kivitelezhető, hogy úgy járunk a masinával, hogy hozzá sem nyúlunk a fékkarokhoz. Nyilván a vészfékezés kivételt jelent ez alól, bár az eddig együtt töltött közel kétezer kilométer alatt szerencsére nem volt példa erre. Az előrecsavarható fékkarhoz kapcsolódik a Vectrix egyik nagy okossága is. Ha álló helyzetben előretekerjük a markolatot, tolatni is képes a motor, ez pedig egyáltalán nem elhanyagolható szempont, hiszen nem egy pillesúlyú robogóról van szó.
Visszatérve a megtehető kilométerekre, a Vectrix vezérlőelektronikája is segít abban, hogy ne maradjunk az út szélén, konkrétan azzal, hogy ha már nagyon alacsony a töltöttségi szint, akkor érezhetően visszavesz a teljesítményből. Sőt, ha már „végkimerülésben” van az akksi, akkor is még sokáig marad benne annyi, hogy egészen kis sebességgel még jó pár kilométert tudjunk gurulni.
Ne felejtsünk el utánaszámolni a költségeknek
Bár a hatótáv nem engedi, hogy a Vectrixszel nagy távokat tegyen meg az ember, a feltételek nemhogy adottak, hanem egyenesen tökéletesek lennének ahhoz, hogy hosszú utakra kerekedjünk vele. Szuper ülés, kényelmes üléspozíció fogadja a vezetőt, a szélvédelem meg kiváltképp remek, egyetlen negatívumként csupán azt tudnám említeni, hogy a lábfejnek kicsi a mozgástere, a trepni lehetne valamivel szélesebb is. De kipróbáltuk utassal is, s még akkor sem lehet panasz a kényelemre, de még a menettulajdonságokra és a stabilitásra sem. Ami a modell praktikumát illeti, az ülés alatt gigászi hely várja a holmit, s a műszerfal alsó részén is találunk tárolórekeszt. Utóbbinak mindössze az a szépséghibája, hogy rossz úton többször előfordult, hogy a fedele magától kinyílt, mert nem bírta a zötykölődést.
Csak egyszerűen
A Vectrix VX-1-es esetében a szervizintervallumot hat hónapban adta meg a gyártó, ami önmagában nem meglepő, a különös az, hogy nincs futott kilométerekhez kötve. Egy időszakos szervizlátogatás alkalmával a szoftverfrissítésen túl mindössze a gázkar olajozását kell elvégeznie a szakműhelynek, természetesen a kopó alkatrészek (gumi, fékbetétek stb.) időszakos cseréjén kívül. A motorra 2 év teljes körű garancia vonatkozik.
Nem érheti viszont rossz szó a Vectrix megjelenését, legyen szó a formás idomokról, a lámpáról, vagy éppen az igényes és könnyedén áttekinthető műszerfalról. Valahogy így képzeli el az ember egy drága robogó műszerfalát. Merthogy a VX-1-es 1 999 000 Ft-ba kerül, ami persze sok pénz, de ennél alig olcsóbbak a 400-as maxirobogók. A Vectrix azonban akkor lesz igazán érdekes, ha utánaszámolunk a költségeknek. A fogyasztásmérő tanúsága szerint 1000 kilométert 80,7 kWh-nyi árammal lehet megtenni, ami az ELMŰ áramdíj-kalkulátora szerint a 49 Ft/kWh-s tarifával számolva 3954 Ft. Azaz 3,9 Ft-ra jön ki minden egyes kilométer, vagyis 100 kilométert kevesebb mint 400 Ft-ból tehetünk meg. Összehasonlításképpen egy 400 cm3-es robogóval (amely nagy átlagban 4,0 litert eszik) a jelenlegi benzinárral számolva nagyjából négyszer annyi az üzemanyagköltség, mint az elektromos modell esetében. Ilyenkor jön a képbe az a sajnálatos tény, hogy manapság kevesen tudnak kifizetni 2,0 millió Ft-ot azért, hogy azután az üzemanyagon spórolhassanak. De erről már nem a Vectrix tehet…
TETSZETT
dinamizmus
komfort
fenntartási költség
NEM TETSZETT
vételár
üzemi fék
ÖSSZEGZÉS
A VX-1-es nagy meglepetést okozott menetteljesítményével és elsőrangú irányíthatóságával. Mindennek persze megkérik az árát, ám az egyszeri nagy összeg kifizetése után alacsony fenntartási költségekkel lehet kalkulálni.
Vectrix VX-1
Motor: állandó mágneses, kefe nélküli egyenáramú villanymotor
Max. teljesítmény: 21 kW (28 LE)
Max. nyomaték: 65 Nm
Tengelytáv: 1524 mm
Ülésmagasság : 775 mm
Gumi elöl/hátul: 120/70 R14/140/60 R13
Menetkész tömeg: 234 kg
Gyorsulás 0-80 km/h: 6,8 s
Maximális sebesség: 100 km/óra
Töltési idő: 3 óra
Hatótáv: kb. 80 km
Alapár: 1 999 000 Ft
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!