A BMW új generációs műszeregysége minden szempontból csúcs! Még a motor dőlési szögét is mutatja. Fotó: Stefler Balázs

Az F 900 XR lényegében a 2015-ben piacra dobott S 1000 XR koncepcióját követi, vagyis egy gólyalábakon járó, széles kormányos túramotor, amely a megnövelt rugóút ellenére egyértelműen aszfaltra való. Miközben a sornégyes gép a 165 lovas teljesítménnyel igazi nagyágyú, addig az újdonság szélesebb körnek szól, a 900 cm3-es sorkettes 105 lóerejével a középkategóriába érkezik. Bár a BMW nem „büszkélkedik” vele a sajtóanyagban vagy a honlapon, az új sorkettes a jól bevált partnertől, a kínai Loncintól érkezik. A 90 fokos elékelés miatt (a dugattyúk ellentétesen mozognak) egészen finoman jár, alacsony fordulaton azonban kissé tompán veszi a gázt, és nincs igazán jellegzetes karaktere. Maradjunk annyiban, hogy a középtartományban erős, de ez a blokk nem lesz rajongás tárgya.

A tempomat, elektromos futóműállítás is innen vezérelhető. Kár, hogy a tárcsa miatt messze van az irányjelző…

Bezzeg a futómű! Amíg nem kezdünk el kanyarogni, addig el sem hinnénk, hogy az F 900 XR adaptív gátlóiban milyen tartalékok vannak, a meglehetősen nagy, 17 centis első rugóút ellenére úgy fordul, ahogy a nagykönyvben meg van írva! Az extra centik nyilván nem jelentik azt, hogy terepre való gép lenne, de rossz minőségű úton sokkal magabiztosabban lehet vele menni. A súlypontja pedig, ha nem is veheti fel a versenyt a boxermotoros testvéreivel, kifejezetten alacsonynak érződik, ami a széles kormánnyal együtt azt eredményezi, hogy könnyű dirigálni a gépet. Bátran állítom, hogy szerpentinen nagyobb teljesítményű motorokkal is tartani tudja a lépést, főleg ezekkel a 320 mm-es tárcsákat szorító Brembo fékekkel. Mindezt csak azért emeltem ki, mert alapvetően mégiscsak egy kényelmes gépről van szó: olyan, mintha nem is rajta, hanem benne ülnénk, ezt erősíti az ülés és a tank kialakítása is. Szélvédelme inkább csak átlagos a parányi plexivel, de a BMW jó szokásához hűen rengeteg extrát, többek között sportszélvédőt is kínál.

Klasszikus túramotorokat megszégyenítően kényelmes az ülés. A terheléshez vagy útviszonyokhoz igazíthatjuk a rugózást

S itt érkezünk el egy lényeges ponthoz: az F 900 XR nem a paletta csúcsán lévő gép, de tempomat, kulcs nélküli indítás, kanyarfényszóró és gyorsváltó is elérhető hozzá, miközben a nappali fény és a tompított között automatikusan kapcsolgató fényszóró, vagy az okostelefon-kapcsolattal felvértezett műszerfal alapáron jár. Szóval az új XR-ből sem spórolták ki a technikát, de a 3 988 001 Ft-os alapárra könnyű rátenni még egy lapáttal.

Egészen sportos a farkialakítás, a sorkettes hangja már nem annyira vérpezsdítő

TETSZETT
• üléspozíció
• futómű
• menetprogramok
NEM TETSZETT
• drága extrák
• gyorsváltó működése

ÖSSZEGZÉS
Kényelmes és könnyen kezelhető gép az F 900 XR, futóműve és fékei egészen káprázatosak, ezért is kár, hogy a blokkból hiányzik némi karakter. Az alapár erősen tájékoztató jellegű, az extrákra könnyű százezreket elkölteni.

BMW F 900 XR
Lökettérfogat: 895 cm3
Hengerek/szelepek: S2/8
Max. teljesítmény: 77 kW (105 LE)8500/perc
Max. forgatónyomaték: 92 Nm 6500/perc
Sebességváltó: hatfokozatú
Tengelytáv: 1521 mm
Ülésmagasság: 825 mm
Üzemanyagtank: 15,5 l
Fék elöl/hátul: 2×320/265 mm tárcsa
Gumi elöl/hátul: 120/70 R17/180/55 R17
Menetkész tömeg: 219 kg
Tesztfogyasztás: 5,0 l/100 km
Alapár: 3 988 001 Ft