Vegyük újra: a Vectrix VX-1-es méreteit és menetteljesítményét tekintve egy 400 cm3-es robogóhoz hasonlítható villamos hajtású motorkerékpár, amely körülbelül 80 kilométert képes megtenni egy töltéssel, így nem véletlen, hogy a motoros társak kiemelt figyelmet szentelnek a kipufogó hiányában igencsak feltűnő modellnek.
A VX-1-es nemcsak roppant fürge, hanem nagyon stabil is, tulajdonképpen csak egy komoly bökkenője van, mégpedig az ára. Az ezer forint híján kétmilliós összeg kifejezetten sok egy robogóért, pláne, ha ehhez korlátozott hatótáv társul. Viszont az sem mellékes, hogy a nálunk töltött négy hónap során 2934 kilométert mentünk vele, ami a jelenlegi áramdíjakkal (49 Ft/kWh) körülbelül 12 ezer Ft-os üzemeltetési költséget jelent! Ezek a költségek már csak azért is alacsonyak, mert a VX-1-es karbantartása pofonegyszerű és igencsak pénztárcabarát. A félévenként esedékes szervizlátogatáskor mindössze szoftverfrissítést és a gázkar (potméter) kontaktkenését kell elvégezni a gumik, fékbetétek stb. időszakos cseréjén túl.
Az erősségek és a gyengeségek is kiderültek
Négy hónap alatt mindenféle időjárásban színt vallott a Vectrix, ezzel kapcsolatban pedig vegyes benyomást tett ránk. Egyrészt esőben elképesztően hatásosan véd a víztől a széles fejidom, s annak ellenére, hogy nem éppen hatalmas a plexije, a szélvédelem is egészen kiváló. Ugyanakkor a nyári hőség okozhat kellemetlen meglepetést a vezetőnek. A gázkar gumija melegben annyira meglágyul, hogy teljesen elcsavarodik, illetve olyan eset is volt, hogy miután a hőségben leálltunk a motorral, hűtés hiányában egyszerűen kisütötte magát az akku, hiszen megszűnt a menetszél hűtése (a kisülés lehetőségére egyébként a kezelési útmutató is felhívja a vezető figyelmét). De még ilyenkor is, azaz teljes „végkimerüléskor” is maradhat annyi energia a tárolóban, hogy egészen kis sebességgel még néhány kilométert tudjunk gurulni.
Szintén tanulságos, hogy fokozott igénybevételkor, például hosszas hegymenetben a normálhoz képest tízszeres (!) energiát használ fel a villanymotor, ezért érdemes figyelni a műszerfalon a megtehető kilométereket és bekalkulálni a hosszas emelkedőket. Ami a fáradás jeleit illeti, mindössze két dolgot írhatunk a hibalistára. Az ülés mögötti rekesz (itt van a töltőkábel) rugója egyszerűen elfáradt, s nem tudta ellátni eredeti feladatát, tehát nem tartotta meg nyitott állapotban a fedelet.
A másik hiba talán kicsit bosszantóbb: a szemüvegtartó rekesz beázott, ami ebben az árkategóriában nehezen fér a bocsánatos bűnök közé. Azt pedig mindenki döntse el maga, hogy az akkumulátorok 10 évre tervezett élettartama elfogadható-e a kétmillió Ft-os befektetés tükrében.
Változtat a motorozásról alkotott nézeteken
Mindenképpen fontos, hogy a Vectrix kicsit átalakítja a vezető felfogását. Az biztos, hogy sokkal meggondoltabban gyorsít az ember, elvégre mindig ott lebeg a szemünk előtt a bűvös 80 kilométeres hatótáv. Azt is furcsa megszokni, hogy ha fogytán a szufla, akkor egyszerűen csak előretekerjük a gázkart és intenzív motorfékezéssel értékes kilométereket tölthetünk vissza. Arról sem szabad megfeledkezni, hogy ez a fajta fékezés olyan hatásos, hogy néhány extrém esetet (pl. vészfékezés) leszámítva gyakorlatilag úgy közlekedhet a vezető hónapokon át, hogy egyszer sem nyúl az üzemi fékekhez. Utóbbiak bár Brembo gyártmányúak, nem nyújtanak túl acélos teljesítményt.
Ha egyenleget kell vonni, összességében nagyra értékelhető az az innováció, amit ebbe a masinába belesűrítettek, miközben legalább olyan élvezetesen motorozható, mint bármelyik hagyományos társa. Az igazi kérdés az, hogy a motoros hajlandó-e lemondani a nagy hatótávról és ezzel együtt a korlátlan szabadságról. Lehet, hogy erre még nem vagyunk teljesen felkészülve…
Tetszett
innováció
komfort
fenntartási költség
Nem tetszett
vételár
hatótáv
Összegzés
Kétség sem férhet hozzá, hogy a Vectrix jó motor. A nagy kérdés az, hogy megéri-e ennyit fizetni egy robogóért, hogy aztán csekély fenntartási költségekkel, a környezetet minimális mértékben terhelve közlekedjünk.
Vectrix VX-1
Motor: állandó mágneses, kefe nélküli
egyenáramú villanymotor
Max. teljesítmény: 21 kW (28 LE)
Max. forgatónyomaték: 65 Nm
Tengelytáv: 1524 mm
Ülésmagasság : 775 mm
Gumi elöl/hátul: 120/70 R14/140/60 R13
Menetkész tömeg: 234 kg
Gyorsulás 0-80 km/h: 6,8 s
Max. sebesség: 100 km/óra
Töltési idő: 3 óra
Hatótáv: kb. 80 km
A modell alapára: 1 999 000 Ft
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!