Kevés olyan hobbit ismerünk, mint a motorozás, amelynek motivációit efféle kettősség jellemzi. Ráadásul a különböző motivációknak létezik metszéspontjuk.
 
Ezt szűrtük le legalábbis az elmúlt napokban azokból a beszélgetésekből, amelyeket a különféle motorokat birtokló férfiakkal és nőkkel folytattunk.
A többség egyértelműen úgy fogalmazott, hogy a szenvedély, mi több az adrenalin hajtja, azt a fajta szabadságérzést, felszabadultságot, és jóféle izgalmat, amit a motorozás tud adni a számára, másban nem találta meg.
 
Kisebb csoport, de még mindig jelentős azoknak a száma, akik praktikus okokból váltottak robogóra, a legtöbben buszozás helyett, már régebben, mások, újabban autóról, amit nem tudtak már fenntartani. Kevesebben voltak, akiknek a második autó helyett volt robogójuk, de ők mind azt mondták, hogy legalább tavasztól őszig nem kell a párjukhoz alkalmazkodniuk, ha el akarnak jutni valahová.

Hozzáértők szerint ez utóbbi csoport, a motorra csak nemrég váltók köre jelenti a legnagyobb veszélyforrást a többi közlekedőre, és saját magára nézve is, még akkor is, ha a legtöbben két keréken már nem olyan bátrak, mint a friss jogosítványos autósok. Mindenesetre az ellentétek még élnek az utakon a régebbi motorosok és az autósok közt is, ugyanakkor a régebb óta gurulók szerint sokat javult a helyzet a térségben, az autósok egyre figyelmesebbek.
Mindenesetre azt a nemrégiben tartott szezonnyitó pécsi motoros felvonulás is jelezte: kint vannak az utakon, s annyian, mint még eddig tán sosem. A közös guruláson legalábbis eddig sosem látott tömeg, rengeteg motoros jelent meg Pécsett.
 
Előírás szerint dolgoznak, nem járműtípus szerint
 
Több motoros, különösen a robogósok szerint visszatérő probléma, hogy a már bekátyúzott utak sem mindenütt biztonságosak, mert nem marad egyenletes az út. Egy aprócska rés, emiatt kijavítatlanul hagyott kátyú, ami az autósnak nem jelent gondot, a motorosnak veszélyforrás lehet. Hasonló kockázatot jelentenek a nyomvályús szakaszok vagy a megsüllyedt aknafedlapok.
 
Az útkezelő cégeknél azt mondták, az útügyi műszaki szabályzat alapján, ha városi út, akkor az idevágó önkormányzati rendelet betartásával kátyúznak. Az előírásokat a kátyútípusok szerint alakították, nem járműtípusok szerint. A szabályokat maradéktalanul betartják, a javítások milyenségét és minőségét a burkolathibákra vonatkozó szabályok szerint valósítják meg.
 
Hozzátették: A motorkerékpárok, kerékpárok közlekedésének biztonságát is szolgáló felületjavításokat végeznek: javítják az útsüllyedéseket, hézagkitöltést és -kiöntést végeznek, amikkel a hosszanti és a keresztirányú repedéseket szüntetik meg. Ezeken kívül felületmarásokkal „orvosolják” a nyomvályúkat és az aszfaltfelgyűrődéseket.
 
A határ a csillagos ég
 
A motorosok kis pénzből is kijöhetnek, de a határ a csillagos ég. Egy új túra- vagy sportmotor több milliót is kóstálhat, míg egy használt, jó állapotú robogót 40–50 ezerből is vehetünk. A kötelező biztosítás évi néhány ezer forint, egy strapabíró, új bukósisak tízezertől indul. Egy kisebb robogó 2,5–3,5 liter közötti fogyasztással elgurul városban.
 
Ma már az 50-eseknél nagyobb, legfeljebb 125 köbcentis, rendszámköteles motorokra néhány órás tanfolyam után a B-s jogosítvánnyal rendelkezők érvényes vezetői engedélyt (B125) szerezhetnek.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!