Tökéletes motor nincs, de az, hogy az FJR1300-ast kisebb faceliftekkel 2001 óta gyártásban tartják, azért mutatja, hogy az alapkonstrukció mennyire jól sikerült. A kényelmet és a legendásan megbízható, izmos sornégyes blokkot a piac is értékeli, hiszen a nagy Yamahából premierje óta csak Európában több mint 60 ezer példány talált gazdára. Időközben persze a konkurencia sem lazsált, szóval nem elégedhetett meg a Yamaha egy óvatos, kozmetikai beavatkozással, a beltartalmon is módosítani kellett.

Elsőre túlzsúfoltnak tűnik a műszerfal. Még a szélvédő helyzetét is mutatja. Fotó: Hilbert Péter

Az átrajzolt fejidom vagy a modernizált műszerfal is árulkodik róla, hogy ez már a frissítés utáni verzió, de a legszembetűnőbb változás a fényszórókban keresendő. Az iwatai márka szerint az FJR-ben debütált, full-LED-es, kanyarkövető fényszóró a Yamaha történetében az egyik legfontosabb világítástechnikai előrelépés. Itt ugyan nincs nappali fény vagy sötétedésérzékelő (alapesetben a tompított világít), mint a BMW vagy a KTM nagyágyúin, a fénydiódás rendszer elképesztően hatékony, a fordulókban gyakorlatilag megszünteti a belső íven lévő „vakfoltot”, ami hatalmas előrelépés a biztonság terén. A másik fontos újítás a hatfokozatú váltó megjelenése. Igen, bármennyire is furcsa, de a kritikáknak csak most engedett a gyártó. Lehet magyarázni, hogy az 1300-as nyomatéka mindig is tengernyi volt, de a mai mezőnyben ez már alapnak számít. A korábbi ötgangos erőátvitelénél 400 grammal könnyebb váltómű mellett említést érdemel a kisebb erővel működtethető kuplung is – hosszú utakon ez bizony nem hátrány.

A bal oldali markolatról aktiválható a tempomat

S hogy milyen vele menni? A roppant erős, 146 lovas sornégyes jóvoltából amolyan nagy sebességű utazómotornak tekinthető az FJR, a sztrádatempó kis túlzással olyan, mintha alig haladnánk. A sornégyes, mint valamilyen villanymotor, alapjárattól kezdve egyenletesen, megtorpanás nélkül húz és a gép méretét meghazudtolóan gyorsít. Nem véletlen, hogy alapfelszereltség a kipörgésgátló: ugyan nem egy bonyolult dőlésszög-érzékelős rendszerről van szó, csupán a kerekek forgáskülönbségét érzékeli, de nedves úton nagyon jó szolgálatot tesz. A fékrendszer továbbra is kombinált, vagyis a pedál lenyomására az első kerékre is juttat kis mértékű fékerőt a vezérlés. Az AE-változat mindezt megfejeli elektromos futóműállítással, ráadásul az egyes üzemmódok között nagyon is érzékelhető a különbség. Jól nyeli az úthibákat a futómű, de a közel három mázsás súly miatt a hirtelen irányváltásokra értelemszerűen kis késéssel reagál. Az FJR1300-as kapcsán azonban talán az a legfontosabb, hogy nagyon komfortos. Állítható a kormány, a kuplung- és a fékkar, sőt még az ülésmagasság is változtatható, így a kényelem fogalma tényleg új értelmet nyer a modell nyergében.

Még az utas ülése is nagyon komfortos, igényes kofferkészlet jár az FJR1300-ashoz

Ami a típus konkurenseit illeti, kicsit az az érzésünk, hogy az FJR1300-as légüres térben mozog. Mivel a Hondának már nincs Pan-European-je, és a Suzukinak, valamint a Kawasakinak sincs hasonszőrű modellje, a Yamahának nehéz közvetlen ellenfelet találni. A BMW K 1600-os családja drágább (7 049 000 Ft az alap) és izmosabb, mint a 6,5 milliós FJR1300AE, a boxermotoros R 1200 RT ugyanakkor pont ennyivel marad alatta a japán modellnek.

Az elektromos mozgatású szélvédő és a full-LED-es fényszóró is alapáras

Tetszett
• igényes kidolgozás
• komfort
• motor karaktere

Nem tetszett
• szélvédelem
• kissé jellegtelen külső
• magas ár

Összegzés
Az FJR1300-as nem az érzelmek motorja, de azt gyorsan a vezető tudtára adja, hogy finom szerkezet, főleg a modellváltás után. Objektívan nézve nehéz belekötni, ennek megfelelően az ára sem szerény.

Yamaha FJR1300AE
Lökettérfogat: 1298 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16
Max. teljesítmény: 108 kW (146 LE) 8000/perc
Max. nyomaték: 138 Nm 7000/perc
Sebességváltó: hatfokozatú
Tengelytáv: 1545 mm
Ülésmagasság: 805/825 mm
Üzemanyagtank: 25 l
Fék elöl/hátul: 2 x 320/282 mm tárcsa
Gumi elöl/hátul: 120/70 R17/180/55 R17
Feltankolt tömeg: 292kg
Tesztfogyasztás: 6,0 l/100 km
Alapár: 6 498 000 Ft

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!