Tavaly októberben, a kölni Intermot kiállításon leplezték le a V4 Concept tanulmánymotort, melyről a gyáriak már elárulták, hogy ez a koncepció lesz az alapja a teljesen új VFR-nek. A sorozatérett, VFR 1200F névre keresztelt modell külleme még akkor is meghökkentő, ha már láttuk a tanulmánymotort, és még akkor is, ha nyilvánvaló, hogy e bikafejű újdonság formaterve az aktuális CBR 1000RR szupersportgéppel megkezdett tervezési irányt követi. Semlegességről az újdonság esetében nem beszélhetünk, a megosztó külső azonban akár még előnyére is válhat majd a modellnek.
Még inkább előtérbe került a kényelem
Annyi szent, hogy karakteres, semmivel sem összetéveszthető motor a VFR 1200F, de az amerikai, japán és olasz designerekből álló csapat pont ezt szerette volna elérni. Persze lehet, hogy valakinek nem jön be ez a forma, ám ha tudjuk, hogy minden egyes részlet az aerodinamika szolgálatában áll, akkor már egészen másképp néz erre a masinára.
Az újdonság érkezésével a Honda egy új kategóriát is bevezetett típuskínálatába, ez pedig a „Road Sport”. A VFR-t ide sorolja a gyártó, bár azt meg kell hagyni, közvetlen elődjéhez viszonyítva a túraalkalmasság, illetve a hosszú utakra való megfelelés volt a vezérelv a tervezéskor. A kétszemélyes ülést és a vezetési pozíciót is úgy alakították ki, hogy több száz kilométeres meneteknél se legyen kín az utazás, s e téren nagy szerepe van a hatásos szélvédelemnek is. A VFR-hez, mint egy jó túramotorhoz illik, természetesen számtalan kiegészítőt lehet rendelni: többek között nagyobb és állítható magasságú plexit, fűthető markolatot, alcantara üléshuzatot, alacsonyabb ülést, túradobozokat, tanktáskát és navigációs rendszert is választhatunk az extralistáról.
Mint az előd bizonyította, egy túramotor 109 lóerővel is lehet sportos, de a VFR 1200F a teljesítménye alapján egyértelműen a sportmotorok szintjén áll. Az 1237 cm3-es V4-es blokk 173 paripát és 129 newtonmétert visz a hajtásláncra, így előrebocsátható, a VFR nemcsak túragépnek, hanem adrenalintermelő „örömmotornak” is beválik majd. A mérnökök jobbnak látták, ha a lánchajtást gondozásmentes kardánhajtás váltja fel, ami – valljuk be – sokkal jobban illik a motor karakteréhez. A teljesen új, 76 fokos hengerszögű V4-es egység felépítése igen kompakt, különlegessége pedig az, hogy a hátsó hengerek közelebb vannak egymáshoz, mint az elsők, valamint a motornak nincs kiegyensúlyozó tengelye. A bonyolult VTEC szelepvezérlést felváltotta a versenysportban már bizonyított Unicam, egy vezérműtengelyes szelepvezérlés, amelynél a szívószelepeket a vezérműtengely bütykei közvetlenül mozgatják, míg a kipufogószelepeket himbarendszeren keresztül vezérlik. Ez nagy szerepet játszik abban, hogy a maximális nyomaték 90%-a már 4000-es fordulatnál rendelkezésre áll. Újdonság, hogy a PGM-FI injektorhoz elektronikus gázmarkolat tartozik, amivel a gázreakciók cseppet sem rosszabbak, az üzemanyag-felhasználás azonban hatékonyabb.
Blokkolásgátló és csúszókuplung a fedélzeten
Mivel a VFR-nek két személlyel, csomagokkal is agilisnak kell lennie, a futómű minden paramétere állítható. A 43 milliméter belsőcső-átmérőjű teleszkópok előfeszítése fokozatmentesen állítható, míg hátul egy gáztöltésű központi rugóstagot találunk, amely szintén a terhelés függvényében személyre szabható. A futómű mellett a kívánságra blokkolásgátlóval ellátott fékrendszert is a teljesítményhez, illetve a tömeghez igazították, elöl hatdugattyús féknyergek szorítják a 320 mm-es radiális tárcsákat, hátul pedig kétdugattyús fékeket találunk. Örömteli, hogy a Fireblade csúszókuplungját a VFR is megkapta, vagyis erőteljes motorféküzemnél sem blokkol, pattog a hátsó kerék.
A VFR 1200F jövő év elején érkezik a meg a hazai Honda kereskedésekbe. A vételárat is csak akkor hozzák majd nyilvánosságra, az azonban már most biztosra vehető, hogy a high-tech gép fehér, ezüstös és bordó színekben lesz elérhető.