A háromkerekű Can-Am-ek vásárlói célcsoportja eddig nagyon pontosan körülhatárolható volt: azok választanak maguknak a kanadai cég kínálatából, akik valamilyen okból kifolyólag ráunnak a nagy túramotorokra és valami egyedibbre vágynak. Ehhez képest az új F3-assal azokat célozzák meg, akik nem hosszú útra alkalmas modellt keresnek, hanem látványos, háromkerekű cruisert.
Az F3-as eleve sokkal fiatalosabb, lendületesebb vonásokat kapott, mint a többi Can-Am Spyder, illetve itt van a rövidebb tengelytáv, a nullával egyenlő szélvédelem és a teljesen eltérő üléspozíció. A felvett testhelyzet arra hasonlít, mintha egy cirkálón ülnénk, ennek megfelelően a lábaink enyhén előretolt tartón pihenhetnek. Hiába támasztja jól az ülés a vezetőt, nagy gázadásnál kapaszkodni kell a kormányba: ebbe a modellbe már nem V2-es, hanem új generációs, soros háromhengeres blokkot építenek, melynek erejét kevlárerősítésű szíj továbbítja a hátsó kerékhez.
Az osztrák Rotaxtól (a Can-Am anyacégéhez, a BRP-hez tartozik) származó 1330 cm3-es egység 115 lóerőt produkál, ami még akkor is sok, ha tudjuk, hogy szárazon is közel négy mázsát nyom a mérlegen az F3-as. Jellegzetes, süvítő hangon szól a blokk, s mint valamilyen combosabb sornégyes, alapjárattól kezdve terhelhető és gyakorlatilag a leszabályzásig erőteljesen húz. Még a takarékosságot előtérbe helyező Eco programban is jól veszi a gázt, viszont üzemmódválasztó ide vagy oda, ha néha kihasználjuk az erőt, 9 litert sem szégyell benyakalni. Ilyenkor válik világossá, hogy a 27 literes tank nem csak dísznek van.
Egészen érdekes tapasztalat felülni egy ilyen háromkerekűre. Az ember az első métereken azt érzi, hogy újra kell tanulnia motorozni. Önmagában már az is furcsa, hogy a 1,5 méteres szélesség miatt egészen másképp kell pozicionálni a járművet a sávokban, illetve hogy a testsúlyáthelyezés itt semmit sem ér. Ilyen szempontból jobban hasonlít egy autóra: a kormány elfordítása az egyetlen olyan eszközünk amivel irányíthatjuk a gépet, ami megszokást igényel, főleg ha fokozzuk a tempót. A szervorásegítés és a menetstabilizáló ellenére azért kell idő, mire a vezető összecsiszolódik a géppel, rá kell érezni, hogy mikor kezdi el tolni az orrát és hogy a finom kormánymozdulatokra hogyan reagál. Az biztos, hogy tapadási problémák nincsenek, nem kell félni attól, hogy hirtelen „kibukik” az első kerék, ami poros vagy nedves úton nagy magabiztosságot adhat a sofőrnek. A modell felépítéséből fakadóan szűk helyen nem egyszerű vele manőverezni, a fordulókör meglehetősen nagy, vagyis a hátrameneti fokozatot gyakran igénybe kell venni. Az F3-as nagy előnye egy kétkerekűhöz képest, hogy sok csomagot képes elnyelni a frontrészben kialakított csomagtartó, így ebből a szempontból akár páros utazásokhoz is alkalmas lenne – az már más kérdés, hogy az utasülés kialakítása eléggé spártai.
A Can-Am ezúttal sem az árérzékeny vevőkörre hajt: az alap F3-ason 6 140 000 Ft-os árcédula áll, a félautomata váltós F3-S Special 7 120 000 Ft-ért vihető haza, míg a komfortüléses, magas szélvédős Limited túraváltozat 8 080 000 Ft-ot kóstál. Hiába, az egyediséget sehol sem adják olcsón.
Can-Am Spyder F3
Összlökettérfogat: 1330 cm3
Hengerek/szelepek: S3/12
Max. teljesítmény: 66 kW (115 LE) 7500/min
Max. nyomaték: 130 Nm 5000/min
Hossz./szél./mag.: 2642/1497/1099 mm
Tengelytáv: 1709 mm
Szabad hasmagasság: 115 mm
Ülésmgasság: 675 mm
Száraz tömeg: 386 kg
Üzemanyagtank: 27 l
A modell alapára: 6 140 000 Ft
Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!