Ha meg kellene nevezni egy Yamahát a 80-as évekből, amely nagy hatással volt a teljes iparágra, akkor a Ténérét mondanám. Sok kalandvágyó motorosnak ezzel a géppel vált valóra először az álom, hogy más földrészekre is eljusson. Ezt a vonalat képviseli a 2019 óta kapható Ténéré 700-as legújabb, World Raid kivitele, amely stílusában a Dakar Ralin induló versenygépekre hajaz, főleg a jellegzetes Icona Blue fényezéssel.
A 15 mm-rel magasabb, oldalsó terelőkkel ellátott szélvédő az egyik feltűnő különbség a bázismodellhez képest, a másik pedig a 3 elemből álló, alumínium blokkvédő, amely a sziklák, kövek és egyéb tereptárgyak okozta sérülésektől óvja a technikát. A tank kialakítása az újdonság egyik legérdekesebb pontja, ugyanis a World Raid két különálló üzemanyagtartállyal rendelkezik, a 23 literes mennyiséggel (+ 7 liter) a hatótáv elérheti az 500 kilométert. Az új elrendezés fontos jellemzője, hogy az ikertartályok legmagasabb pontja alacsonyabb, mint a mezei Ténéré 700-as tankjának teteje, így a tartály és az ülés közötti magasságkülönbség csökkent. A Yamaha szerint ez a kialakítás növeli a motoros mozgásterét a nyeregben és megkönnyíti terepen a súlyváltást – a nagyobb méretű lábtartók is ezt a célt szolgálják. Az ülésen két különböző bőrbevonattal találkozunk, középen érdesebb felületű, míg oldalt puhább, simább az anyag.
Miközben a dupla bölcsőváz és a Brembo fékrendszer is változatlan a kiindulási alaphoz képest, a futóművet a nagyobb elvárásokhoz kellett igazítani. Az új fejlesztésű, 43 mm átmérőjű Kayaba villa 20 mm-rel nagyobb, 230 mm-es rugóúttal büszkélkedhet, az alapmodellel ellentétben pedig a rugó-előfeszítést is lehet állítani. Ha mindez nem lenne elég, a Yamaha a teleszkópoknál súrlódáscsökkentő Kashima bevonatot alkalmaz, de említhetjük a csúcskategóriás Öhlins kormány-lengéscsillapítót is. Hogy az ugratókat még jobban bírja a motor, egy új energiaelnyelő gumiütköző is megjelent.
A felhasználási területre utal az is, hogy a 3 ABS-program közül 2 terepre való, ezek közül pedig az egyiket direkt a World Raidhez fejlesztették: a vezető akár azt is beállíthatja, hogy csak az első keréknél legyen aktív a blokkolásgátló.
Az újdonság műszeregysége is eltérő, a sima Ténéré finoman szólva is egyszerű kijelzőjét egy szintén álló formátumú, de sokkal modernebb és személyre szabható monitor váltotta fel, amely Raid módban itiner-stílusra vált és a akár két, egymástól független visszaszámlálót elindíthat, hogy egészen pontosan lássa a következő úticél, vagy a sivatagban az irányváltási pont távolságát. Ahogy ma már elvárható, az 5 colos kijelző a MyRide alkalmazás segítségével meg tudja jeleníteni az okostelefonunkra érkező üzeneteket, illetve a műszeregység jobb oldalán található egy USB-csatlakozó, amely a navigációs eszközöket vagy a telefont töltheti.
A World Raid hajtásáról az alapmodellhez hasonlóan a Yamaha kompakt, soros kéthengerese gondoskodik, a számos más modellben is bizonyított CP2-es blokkal több, mint 220 ezer motorkerékpárt gyártott le a japán cég. A 270 fokos főtengely-elékelés miatt jellegzetes hanggal és karakterisztikával büszkélkedő 689 cm3-es egység 73 lóerőt és 68 Nm-t állít csatasorba.
MI AZ A TÉNÉRÉ?
A Szahara sivatag déli részén található a Ténéré régió, amely a legkietlenebb területek egyike a Földön. A Ténéré éghajlata szélsőséges, nyáron gyakran kúszik 40 Celsius-fok fölé a hőmérséklet, az éves csapadékmennyiség pedig mindössze 25 mm. Mivel növényzet tulajdonképpen nincs arrafelé, igazi érdekesség volt a Ténéré fa, amelyet a világ legmagányosabb fájaként emlegettek, ugyanis 400 kilométeren belül egyetlen más nagyobb, fás szárú növény sem volt a sivatagban. A 35 méter mélyre nyúló gyökereket növesztő palesztin akáciát 1973-ban kidöntötte egy líbiai kamionsofőr, a fa megmaradt maradványait azóta a Nigeri Nemzeti Múzeumban őrzik.
Yamaha Ténéré 700 World Raid
Lökettérfogat: 689 cm3
Hengerek/szelepek: S2/8
Max. teljesítmény: 54 kW (73 LE) 9000/perc
Max. forgatónyomaték: 68 Nm 6500/perc
Sebességváltó: hatfokozatú
Tengelytáv: 1595 mm
Ülésmagasság: 890 mm
Üzemanyagtank: 23 l
Fék elöl/hátul: 2×282/245 mm tárcsa
Gumi elöl/hátul: 90/90 R21/150/70 R18
Feltöltött tömeg: 220 kg
Forgalmazás: májustól