A szokásos tesztprogramoknál hosszabb nyúzópróbára érkezett szerkesztőségünkhöz a Honda nagy kalandmotorja, az Africa Twin. A tervek szerint fél éven át lesz társunk a gép, kipróbáljuk terepen, megnézzük, hogyan teljesít hosszabb utakon, és persze a mindennapos városi közlekedéstől sem kíméljük majd. A gép átvétele előtt ott voltunk a nulladik napon is, vagyis megnéztük, mi történik egy új motorral, mielőtt a vásárló átvenné a kulcsát.
Az Africa Twin az üzembe helyezés szempontjából az idő- és munkaigényesebb motorok közé tartozik. Onnantól kezdve, hogy megérkezik a kereskedőhöz a fémkalodában, kb. kétórás procedúra következik – a robogók többségéhez elég egy óra, de a Gold Wingre egy teljes munkanap is rámehet. A kalodában első kerék nélkül utazta végig a fél világot a japán gyártású Africa Twin, aminek egyszerű oka van: a magassága miatt egyszerűen nem férne bele a szabvány fémkalitkába. A jókora vázat és a benne rögzített motort raklapemelő békával húztuk be a szervizálláshoz, ahol a fémszerkezet eltávolítása után kezdődhetett az üzembe helyezés. A szerelőt egy részletes, digitális útmutató segíti munkájában, amelyben arra is felhívják a figyelmet, hogy az egyes csavarokat mekkora nyomatékkal kell meghúzni.
Első lépésként egy speciális csörlő segítségével megemelik a motor elejét, hogy be lehessen tenni a kereket, ilyenkor a gurtnit a kormányhoz kell rögzíteni. A kerék behelyezése előtt azonban van egy fontos teendő: az első féknyergekből ki kell venni a szállításhoz használt, átmeneti csavarokat, majd amikor már a kerék a helyére kerül, a menetrögzítős féknyeregcsavarokat nyomatékra kell húzni – utóbbiak a tükrökkel tükrökkel és a szélvédővel együtt külön kis csomagban vannak. Ezután jöhet a visszapillantók és a szélvédő felszerelése, amiben az a meglepő, hogy a plexilapot komoly csavarok tartják (az Africa Twinnél nem állítható). Következő lépésként jön az akkumulátor bekötése. A Honda ennél a modellnél lítiumos akkut alkalmaz, aminek nem csak a tartósság az oka: a kezembe vettem egy ugyanolyan méretű és kapacitású ólomsavas akkut, és bizony a lítiumos tömege a felét sem éri el. Amikor áram alá kerül a motor, egy gyors ellenőrzés következik a menürendszerben, majd 3-4 liter benzint töltenek a gépbe, mert a gyárból mindössze 2-3 deciliterrel érkezik. Mindezek után jön az első indítás, ami nem csak egy villám művelet, ugyanis hagyják egy kicsit melegedni a gépet. Utolsó kötelező gyakorlatként egy általános ellenőrzést eszközöl a szerelő, csekkolja a hűtőfolyadékot és az olajszintet, illetve beállítja a guminyomást a megfelelő értékekre. A motor ezután megy vizsgára, majd ha megvan az okmányirodai ügyintézés és a kereskedő megkapja a forgalmit, jöhet a várva várt hívás, hogy át lehet venni az új motort.
Az Africa Twin már első pár száz kilométereit gyűjti, legközelebb az 1000-1500 kilométer között elvégzendő első olajcserénél visszük a márkaszervizbe. Következő epizódunkban már az éles tapasztalatokkal jelentkezünk!
Dióhéjban
Az Africa Twin a Honda 1988-ban bemutatott, legendás terep-túra motorja, melynek vadonatúj kiadása 13 éves gyártási szünet után, 2016-ban érkezett a kereskedőkhöz. Az azóta modellfrissítésen is átesett típust soros kéthengeres, 1000 cm3-es blokk hajtja 95 lóerővel, érdekessége pedig az, hogy szegmenséből egyedüliként automatikus (duplakuplungos) váltóval is elérhető. A típus hazai vételára 4 429 000 Ft, a DCT-váltó felára 360 000 Ft.
Cikkünk elkészítéséhez a Honda Szallerbeck nyújtott segítséget.