Nem véletlen, hogy a Honda egyenesen a Super Cub utódjának tekintheti a Wave-et, hiszen itt is a kedvező áron és az alacsony fenntartási költségeken van a hangsúly. Ez a két tényező a megbízhatósággal együtt már bőven elegendő volt ahhoz, hogy Ázsiában nagy népszerűségre tegyen szert a motor.

Nálunk csak mostanában kezdenek fontos piaci tényezővé válni az ilyen gépek, pedig a költségek önmagukért beszélnek. A Wave 575 ezer forintos árával eleve a legolcsóbb japán motorok közé tartozik, de az igazi előnye, hogy ezer forintból több mint 100 kilométert mehetünk, vagyis sok esetben olcsóbb, mintha a tömegközlekedést használnánk!

Körváltó 2012-ben? Érdemes átgondolni

Az alacsony fogyasztásnak nincs különösebb titka, itt nincs start-stop rendszer vagy egyéb technikai különlegesség, ami az étvágyat lejjebb szorítaná. Van egy 110 cm3-es, léghűtésű blokk, amelynek egy mindössze 99 kg-os testet kell mozgatnia. A Honda által megadott 1,75 literes értéket ugyan nem sikerült elérni, de a tesztprogram során regisztrált 1,9 literes fogyasztás így is elismerésre méltó. Vagyis hiába csak 3,7 literes az üzemanyag-tartály, a hatótáv robogóhoz mérten egyáltalán nem csekély. A már sokat bizonyított egyhengeres elnyűhetetlensége és minimális szervizigénye mellett azért is piros pontot érdemel, mert a kis lökettérfogathoz mérten meglepően nyomatékos. A 9 lóerős Wave-ből 80 km/óra körül fogy ki a szufla, ám a 105 km/óra körüli végsebesség (85 kg-os vezetővel) csak kínszenvedéssel érhető el – ennyivel a csekély szélvédelem miatt sem jó menni.

Egyszerű és jól áttekinthető a műszeregyüttes Egyszerű és jól áttekinthető a műszeregyüttes

A modell érdekessége a körváltó, amely manapság már ritkaságszámba megy. Őszintén szólva egy hagyományos, fokozatmentes váltóval jobb lenne az összkép, mert ez a szerkezet megszokást igényel. A váltókart lefelé nyomva felfelé váltunk, míg a sarokkal lefelé „taposva” legangolunk, illetve négyesből, vagyis az utolsó fokozatból is közvetlenül kapcsolhatjuk az ürest és az egyest – innen a körváltó elnevezés. Kuplung nincs, egy röpsúlyos szerkezet váltja ki a bal kéz munkáját, de így sem lehet összehasonlítani egy fokozatmentes váltó nyújtotta komforttal.

Megszokást igényel a körváltó Megszokást igényel a körváltó

Érdekes módon a szerény méretek ellenére 180 centis magasságig aránylag jól elférni a Wave-en, a térdeknek jutó hely egészen jó, maximum azt kifogásolhatjuk, hogy 43-as lábmérettől felfelé már kicsi a lábtartó trepni. Ennél zavaróbb, hogy túlságosan meredek szögben helyezték el az ülőlapot, így csak rövidebb utakon mondható kényelmesnek. A hátsó nyeregrész viszont nagyon hosszú, így viszonylag komfortos az utas üléspozíciója. Ami csalódásra ad okot, az a csomagtartó mérete, ugyanis az ülés alatti 7,1 literes rekeszbe jó esetben egy kisebb méretű, állrész nélküli bukósisak férhet be.

Hátul dobfék lassítja a mindössze 99 kg-os motort Hátul dobfék lassítja a mindössze 99 kg-os motort

TETSZETT
– alacsony fogyasztás
– vonzó vételár
– könnyű kezelhetőség

NEM TETSZETT
– körváltó
– csomagtartó mérete

ÖSSZEGZÉS
A Wave igazi „válságmotor”: vételára kedvező, fenntartási költségei pedig alacsonyak. A körváltóval mindenképpen barátkozni kell, ahogyan a kisméretű csomagtartó sem előnyös.

Honda NF110 Wave
Lökettérfogat: 110 cm3
Hengerek/szelepek: 1/2
Max. teljesítmény: 6,3 kW (9 LE) 7500/min
Max. nyomaték: 8,7 Nm 5500/min
Hossz./szél./mag.: 1870/790/1080 mm
Tengelytáv: 1227 mm
Ülésmagasság: 760 mm
Üzemanyagtank: 3,7 l
Fék elöl/hátul: 220 mm tárcsa/110 mm dob
Gumi elöl/hátul: 70/90 R17/80/90 R17
Menetkész tömeg: 99 kg
Tesztfogyasztás: 1,9 l/100 km
Alapár: 575 000 Ft

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!