Miközben az európai motorospiac még mindig nem talált magára és a csekély eladási darabszámok miatt egyre inkább veszít jelentőségéből, különösen meglepő, hogy a Honda azért vette fel európai kínálatába a CB1100-ast, mert gyakorlatilag kikövetelte tőle a közönség. Azt persze már a Honda 2009-ben, a Tokióban bemutatott koncepciómodell premierje után lemérte, hogy egy ilyen motorra lenne igény, de hogy pont a szenvedő Európában a potenciális vásárlójelöltek nyomására kerüljön bevezetésre egy olyan típus, ami itthon több mint hárommillió forintba kerül, erre azért senki sem számított.
A blokk csábereje: halk duruzsolás és 93 Nm
Hogy mire föl ez a nagy izgalom a modell kapcsán? A CB1100-as számos vonásában őrzi a legendás CB750 Fourt, olyannyira, hogy tulajdonképpen a modernkori megfelelőjének tekinthető. Kerek lámpa, egyszerű formavilág, acél bölcsőváz és egy léghűtésű sornégyes blokk jellemzi, amely látványnak sem utolsó, mert a bordázott egységből gyönyörűen kanyarognak le a leömlők – vélhetően ezekbe a részletekbe szeretett bele a Honda elnöke, Takanobu Ito, aki luxusautó helyett nap mint nap egy CB1100-assal jár be irodájába.
Egyébként már az első találkozáskor feltettem magamnak a kérdést, hogy egy nem igazán nagy testű motorba miként préseltek bele egy ekkora blokkot? Ha nem nézzük a kipufogót és persze a kormányvégeket, az erőforrás a legszélesebb pontja a CB1100-asnak, s ha a nyergében ülünk, a tank alól kikandikál a blokk két széle. Mégsem lesz igazán izmos kiállású a motor a 41 mm-es teleszkópok és a keskeny gumik miatt, ennek ellenére a gondosság a tanktól elkezdve a kipufogón át a Com-Star stílusú felnikig mindenhol észrevehető. Az egyetlen stílusidegen részlet a CB1100-ason a két krómozott műszer közé ékelt digitális kijelző – ez nem feltétlenül illik a modellhez, ráadásul az aktuális fokozatot nem mutatja.
Mondjuk a 90 lóerős egységnek szinte mindegy, hogy melyik fokozatban van, gyakorlatilag 50-nél már kapcsolhatjuk az ötödiket, rángatásnak vagy erőlködésnek nyoma sincs. Ilyen műszerszerű erőforrással ritkán találkozik az ember, még a soros négyhengeresek között is különösen finom, hangja azonban nincs sok, még akkor sem, ha elkezdjük pörgetni, pedig itt nincs vízköpeny, ami csillapítaná a zajokat. A 93 Nm-es nyomatékot produkáló, 16 szelepes egység 3000-es fordulattól kezd el rendesen húzni, s ha a 7000-es jelzés fölé lendül a mutató, akkor tényleg tüzessé válik. De a békés vezetői stílus illik a motorhoz a legjobban, mert fejidom híján szélvédelme a nullával egyenlő, így hiába a hosszú ötödik fokozat, autópályán nem élvezet vele menni. Ennek megfelelően tesztfogyasztásunk is alacsonyabb lett a vártnál, a 4,6 literes átlag azonban körülményektől függetlenül is remek teljesítmény egy 1100 cm3-es modelltől.
Sajnos az utasnak nincs jó dolga a nyeregben
Menet közben kellemesen csalódtam a manőverezhetőségben: az említett, „vékony” villa és a két oldalsó rugóstag nem sok jóval kecsegtetett, pedig városban parádésan terelgethető a gép, könnyedén és stabilan fordul. Ha fokozzuk a tempót, gyorsan el lehet érni a futómű határait (hátul csak 89 mm a rugóút), ám mindig kiszámítható és kezes marad, biztonságérzetünket pedig nagyban növeli a különösen jól adagolható fék (az ABS alapáras). Az igazsághoz azonban hozzá tartozik, hogy hiába ideális a kormány magassága, a 795 mm-es ülésmagasság egyértelműen a kisebb termetűeknek kedvez, a magamfajta hórihorgasoknak nem ez lesz a legkényelmesebb motor. Utassal is csak akkor lehet komfortos a CB, ha nem „túlméretes”, mert ahogyan a fotókon is látszik, meglehetősen rövid az ülőlap, arról nem is beszélve, hogy nincs kapaszkodó és a lábtartó is magasra került. Bármennyire is az az érzésem, hogy kicsit túlárazták a motort (ez a Hondánál az utóbbi időben egyébként nem igazán fordult elő), az eladási adatok mást mutatnak: a 3 230 000 forintos ár ellenére itthon is jól fogyott a modell, hiszen június végéig kilenc darabot adtak el. Összeurópai szinten 1170 példány kelt el az újdonságból, vagyis üzleti szempontból is remek döntés volt a CB1100-as piaci bevezetése.
TETSZETT
– időtálló forma
– nyomatékos blokk
– kiváló fékhatás
NEM TETSZETT
– túl alacsony ülésmagasság
– vételár
ÖSSZEGZÉS
Nem kell iszonyatos teljesítmény és elektronikus őrangyalok armadája ahhoz, hogy egy motor igazán jó legyen. Nagy összegben mernék rá fogadni, hogy ugyanúgy klasszikus lesz a CB1100-asból, mint a CB750-esből.
HONDA CB1100
Lökettérfogat: 1140 cm3
Hengerek/szelepek száma: S4/16
Maximális teljesítmény: 66 kW (90 LE) 7500/perc
Maximális forgatónyomaték: 93 Nm 5000/perc
Sebességváltó: ötfokozatú
Hossz./szél./mag.: 2195/835/1130 mm
Tengelytáv: 1490 mm
Ülésmagasság: 795 mm
Üzemanyagtank: 14,6 l
Fék elöl/hátul: 2 x 296/256 mm tárcsa
Gumi elöl/hátul: 110/80 R18/140/70 R18
Menetkész tömeg: 248 kg
Tesztfogyasztás: 4,6 l/100 km
Alapár: 3 230 000 Ft
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!