Márciusban bejelentették az elektromos autózást támogató Jedlik Ányos Tervet, és most megtudtuk, hogy bő fél év alatt még mindig csak ott tart az egész, hogy körvonalazzák a dolgot. Van azért néhány ötlet, úgymint zöld rendszám bevezetése és a buszsáv használata, de utóbbiról például már tudjuk, hogy az e téren élen járó norvégok már bánják a dolgot, hiszen hátráltatja a közösségi közlekedést.
Az Európai Unió direktívája szerint 2020-ig Magyarországon 68 000 elektromos töltőpontot kell létesíteni, ebből 7000 lesz nyilvános. Ezt a problémát úgy tervezik megoldani, hogy idézem „kikényszerítik” az autósokból profitáló cégekből, hogy töltőpontokat építsenek – értsd ha van céges parkoló, akkor kell majd elektromos töltőpontot is létesíteni -; tőlünk nyugatabbra ösztönözni szoktak. Ezt egyébként bármennyire is szeretnék, ma még nem tudják megvalósítani a vállalkozások, hiszen a törvények szerint csak áramkereskedők adhatnak el áramot – törvényt kell majd módosítani.
Azt is megtudtuk a sajtótájékoztatón, hogy ma már elérhető árúak az elektromos autók, és a hatótávolságukkal sincs probléma – a piaci adatok valahogy nem azt mutatják, hogy olyan sok elektromos autót értékesítenének hazánkban. Arról nem is beszélve, hogy a világszerte működő, a használtautók értékének megállapításában standardnak számító Eurotax (a gépkocsik forgalmiján is ott olvashatjuk a cég nevét) nem ad meg értékcsökkenést elektromos autóknak, beleértve a legnépszerűbb Nissan Leaf-et, mert egyszerűen nincsenek megfelelő tapasztalatok, hiszen világszinten elenyésző az akkumulátoros autók aránya a belső égésű motorral hajtottakhoz képest.
A Magyar Elektromobilitás Napjának alkalmából átadták az első, városüzemeltetési célokat szolgáló elektromos autót a XII. kerület önkormányzatának. Pár évtizede már szolgáltak elektromos Pulik a fővárosi temetőkben, de hát a közelgő választások miatt az ilyesmiről könnyen meg lehet feledkezni.
Ezen kívül még néhány elektromos/kábeles hibrid autó kipróbálására volt lehetőség, én az e-Golf-ot próbáltam ki. Ennek prototípusát még a VI-generációs karosszériában vezettem pár kilométer erejéig Wolfsburg környékén pár éve, kíváncsi voltam, hogy milyen lett a szériaváltozat. Nagyon csendes az utastér, a motorhang hiánya ellenére nincsenek új zajforrások, az úthibákon áthajtva is inkább csak halljuk, és nem érezzük azokat – az MQB-s autók ilyesmire egyébként csak elektromosan vezérelt lengéscsillapítással képesek.
Azonnal a teljes nyomatéknak parancsol az ember jobb lába, így óvatosan kell kezelni a menetpedált induláskor, nagyon meg tud ugrani a Golf. Egyedül azt hiányoltam, hogy a prototípusnál a DSG-váltó fülekkel lehetett menet közben állítani a motorfék mértékét, a hamarosan megvásárolható (talán már a jövő héten beárazzák) Volkswagen e-Golfnál csak normál és emelt motorfék van, váltani az előválasztókar hátrahúzásával lehet.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!