A Stellantis N.V. bejelentette, hogy bővíteni kívánja az elektromos hajtásmodulok (EDM-ek) gyártási kapacitását a szentgotthárdi termelés beindításával, amely várhatóan 2026 végén kezdődik. A 103 millió eurós szentgotthárdi beruházás, amely tartalmazza a magyar kormány támogatását és hozzájárulását is, a legújabb példája a Stellantis elkötelezettségének, hogy a meglévő gyártási helyszíneit átalakítsa az elektromos jövő irányába. A vállalat Szentgotthárdon kívül a franciaországi Tremery-Metz és az amerikai Indiana állambeli Kokomo telephelyeken gyárt EDM egységeket. Ezen kívül az olaszországi Mirafiori komplexum 2024-ben növeli a következő generációs elektromos duplakuplungos sebességváltók (eDCT) gyártását a Stellantis hibrid és plug-in hibrid járművei számára.
“Az elektromos hajtásmodulok gyártásának Szentgotthárdon történő bevezetése az elektrifikációra való átállásunknak egy újabb fontos állomása azon cél érdekében, hogy tiszta, biztonságos és megfizethető mobilitást biztosítsunk ügyfeleinknek. A szentgotthárdi munkatársak büszkék lehetnek arra, hogy munkájuk szerves része lesz az elektromos jövőnknek, mivel az itt gyártott elektromos motor központi eleme az ikonikus márkáink elektromos verzióinak” – mondta Arnaud Deboeuf, a Stellantis globális gyártási igazgatója.
„A Stellantis új beruházásának nyomán tovább erősödik hazánk szerepe az elektromos autóipari átállásban. A konszern a szentgotthárdi üzembe hozza elektromobilitási stratégiájának kulcselemét, ahol így a hagyományos meghajtás mellett már az elektromos motorok gyártása is megkezdődhet és biztossá válik a szentgotthárdi gyár jövője” – jelentette ki Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter.
A Szentgotthárd által gyártott elektromos hajtásmodulokat a tisztán elektromos STLA platformra épülő járművekben fogják hamarosan használni. Az EDM-ek gyártása a szentgotthárdi gyár meglévő csarnokaiban történik. Az üzemben az elektromos hajtás gyártása magába foglalja egyes kulcsfontosságú alkatrészek megmunkálását, valamint az elemek végső összeszerelését és tesztelését, hogy egyetlen egységben, úgynevezett 3 az 1 konfigurációban egyesítsék az elektromos motort, a reduktort és az invertert. A szentgotthárdi gyár jelenleg 1,2 literes turbófeltöltős háromhengeres és 1,6 literes turbófeltöltős négyhengeres belső égésű motorokat gyárt, amelyeket számos Stellantis márkájú járműben használnak. A gyár alkalmazottai továbbképzésen vesznek majd részt, hogy elsajátítsák a EDM gyártás megmunkálási és összeszerelési fortélyait.
A Stellantis a következő évtizedben több mint 50 milliárd eurót fektet be a villamosításba, hogy teljesítse a Dare Forward 2030 célkitűzéseit, amelyek szerint 2030-ra az Európában értékesített személygépkocsik 100%-ban akkumulátoros elektromos járművek (BEV) lesznek, az Egyesült Államokban pedig a személygépkocsik és kishaszonjárművek aránya 50%-ban elektromos meghajtású lesz. Ezen értékesítési célok elérése érdekében a vállalat mintegy 400 GWh akkumulátorkapacitás gyártását biztosítja, beleértve az Észak-Amerikában és Európában található hat akkumulátorgyártó üzemét. A Stellantis jó úton halad afelé, hogy 2038-ra, a teljes előállítási folyamatot beleértve, nettó nulla szén-dioxid-kibocsátású vállalattá váljon, a fennmaradó kibocsátás egyszámjegyű százalékos kompenzációjával.