Kínában a tervek szerint 2018-ban vezetik be az új energiás autók kvótáját, eszerint a legyártott autók 8 százalékának hálózatról tölthető hibridnek vagy akkumulátoros-elektromosnak kell lennie, 2019-ben már 10, 2020-ban pedig 12 százalék lesz az arány. Pontrendszert vezetnek be, a plug-in hibridek után 2, az elektromos autók után 4 pont kerül a gyártók számlájára, aki nem teljesíti az előírt mennyiséget, az a konkurensektől vásárolhat majd pontokat, ha ez nem sikerül, akkor csökkentenie kell a termelését olyan szintre, hogy az elkészült újenergiás járművek arányszáma stimmeljen.
Ez különösen a német gyártóknak jelent komoly problémát, a BMW 2016-ban 379 ezer autót értékesít Kínában, ebből mindössze 600 plug-in hibrid és 1204 villanymotoros volt – és a müncheni központú cég még jól áll a vetélytársakhoz képest. A VW évi 3 millió autót értékesít Kínában, 60 ezer elektromos vagy 120 ezer plug-in hibrid autót kellene eladnia – ehhez képest az ezret se éri el az ilyen autók száma. Minden második Volkswagent Kínában értékesítenek, a konszern termelésének 40 százalékát adja ez az egy piac, különösen most, a TDI-botrányt követő időszakban van nagy szüksége az onnan származó bevételekre. A Német Autógyártók Szövetsége legmagasabb politikai szinten próbálja elérni a kínai félnél, hogy enyhítsék a feltételeket – erre egyelőre nem tűnik nagy esély.
Kína azért készül erre a meglehetősen gyorsan – 14 hónap felkészülési idő – bevezetésre kerülő szigorításra, mert a belső égésű motorok terén nem tudja ledolgozni több évtizedes hátrányát a helyi autóipar, ellenben a villanymotoros és plug-in hibrid járművek területén világelső is lehet. 2015-ben 331 092 villanymotoros autót értékesítettek, az állam 8000 eurónyi támogatást ad mindegyik után, az egyes városok további kedvezményeket (például soron kívüli forgalomba helyezés) adhatnak emellé. Kína úgy számol, 2020-ban az eladott újenergiás autók 70 százaléka lesz helyi gyártó terméke, 2025-re ez az arány 80 százalékra emelkedik.
Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!